Vyučující
|
-
Urbanová Vlastimila, PhDr.
-
Šemberová Jana, doc. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Psychologie jako věda, předmět psychologie, cíle psychologie, biologická a sociokulturní determinace psychiky 2. Poznávací procesy - vnímání, paměť, učení, myšlení 3. Emoce a city, funkce emocí 4. Motivace, teorie motivace, klasifikace potřeb 5. Osobnost, vymezení pojmu osobnost, základní teorie osobnosti. Temperament, typologie temperamentu 6. Předmět Vývojové psychologie, teorie duševního vývoje, faktory duševního vývoje, metody vývojové psychologie 7. Prenatální období - organogeneze, diferenciace tkání, funkční dozrávání, život jako kontinuum, úloha matky, otce a vliv kvality sociokulturního prostředí na vývoj dítěte v tomto období 8. Dětství - novorozenec - porod, Apgar skóre, nepodmíněné reflexy, jednotlivé oblasti psychického vývoje - kojenec - vývojové gradienty, jednotlivé oblasti vývoje, senzomotorická inteligence - batole - sociální autonomie, oblasti vývoje 9. Předškolní věk - oblasti vývoje, socializace, hra, základy - mladší školní věk - oblasti vývoje, role žáka, počátky utváření hodnot, morální vědomí, - puberta - oblasti vývoje, anatomicko fyziologická přestavba organismu, sekulární akcelerace, rozvoj identity, - adolescence - ustalování a osamostatňování, oblasti vývoje, intelektuální výkonnost, hodnotová orientace, adolescentní krize 10. Dospělost - mladší (raná) dospělost - naplnění základních životních tendencí, oblasti vývoje, manželství, rodina pracovní realizace - střední dospělost - období životní stabilizace a vyvrcholení, oblasti vývoje, manželské a rodičovské funkce, pracovní seberealizace - pozdní dospělost - počínající stereotypie, krize středního věku, oblasti vývoje, involuce Stáří - časné stáří - změna sociální pozice, somatické, psychické a sociální změny, změny osobnosti, - pozdní stáří - rodinná a institucionální péče, finalita života Semináře: 1. Porod a přizpůsobení se novorozence vnějšímu prostředí 2. Projevy spontánní činnosti kojence - hra Význam rodinného prostředí při výchově a vývoji kojence 3. Výchovné problémy v kojeneckém věku 4. Citový a sociální život mladšího batolete - vývoj sebeuvědomování Hra a její význam pro všestranný rozvoj dítěte Zvláštnosti emocionality ve starším batolivém období 5. Nejčastější výchovné problémy v předškolním věku 6. Vývoj osobnosti v mladším školním věku 7. Osobnost pubescenta 8. Vývoj citů a sociálních vztahů u adolescentů 9. Předcházení předčasnému stárnutí 10. Problémové situace vzhledem k vývojovým etapám života
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoretický, zabývá se obecnou psychologií. Seznamuje se základní psychologickou terminologií, s poznatky o citovém prožívání, kognitivních procesech a chování člověka. Vede k dovednosti popsat teoretická východiska psychologie, dokázat objasnit biopsychosociální dimenze člověka, schopnosti vysvětlit strukturu osobnosti, její rysy, procesy a stavy, i popsat a analyzovat jednotlivé lidské potřeby, motivy a zájmy. Dále poskytuje informace týkající se vývojové psychologie. Informuje o typických způsobech prožívání, uvažování a jednání v jednotlivých etapách života člověka od početí po smrt, přičemž je důsledně respektováno holistické pojetí osobnosti člověka. Znalosti z vývojové psychologie mají přispět k vytvoření reálného očekávání a přiměřeného chování ve vztahu k lidem různého věku. Předmět seznamuje se zdravotnickou a sociální psychologií. Řeší problematiku psychologie klientek/pacientek a jejich rodin ve zdraví a nemoci. Znalosti ze zdravotnické psychologie přispějí ke kvalitnějšímu poznání klientky/pacientky a k pochopení jejích potřeb i problémů, které jí nemoc přináší. Dále předmět vede k osvojení elementárních vědomostí a dovedností v oblasti psychoterapie. Směřuje k rozvoji sebereflexe a empatie jako klíčových charakteristik psychoterapeutického přístupu v porodní asistenci.
Student/ka: - popíše předmět psychologie - orientuje se v biologické, v socio-kulturní determinaci lidské psychiky - vysvětlí biologickou podstatu psychiky a vztah psychických funkcí k ostatním systémům v rámci organismu - definuje vědomí, stavy vědomí, pozornost a její dělení - vysvětlí poznávací procesy (vnímání a jeho zákonitosti, paměť a její druhy, paměťové fáze) - vyjmenuje poznávací procesy (učení, druhy a fáze učení, myšlení, myšlenkové operace) - definuje pojmy (jazyk, řeč, inteligence, emoce, city, motivace, vůle, volní proces) - popíše osobnost a základní teorii osobnosti - definuje typ, temperament, charakter - se orientuje v teorii duševního vývoje - vyjmenuje faktory ovlivňující duševní vývoj - vysvětlí periodizaci duševního vývoje - charakterizuje specifika duševního vývoje v jeho jednotlivých obdobích - se orientuje v psychologické problematice pacientky/klientky - popíše změny v chování a prožívání během nemoci - definuje pojmy (bolest, strach, úzkost v nemoci) - charakterizuje subjektivní prožívání nemoci - popíše nemoc jako náročnou životní situaci - charakterizuje osobnost porodní asistentky a vztah mezi PA a klientkou/pacientkou - vysvětlí pojmy iatropatogenie a hospitalismus - adekvátně komunikuje - popíše základní principy duševní hygieny - definuje základní sociálně psychologické pojmy (sociální kognice, kultura, sebepercepce, socializace, interkulturní diference, atribuční styly, postoje, sociální komunikace, sociální skupina, persvaze, sociální pozice) - charakterizuje sociální komunikaci - využívá efektivně sociální komunikaci - definuje pojem psychoterapie - vysvětlí sebereflexi - využívá empatii a psychoterapeutické techniky v přístupu ke klientce/pacientce
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
90 % účast studenta na seminářích, týmový projekt a jeho prezentace, kombinovaná zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
ATKINSONOVÁ, R., L. et al. Psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3.
-
Beran, J. Psychoterapeutický přístup v klinické praxi. Praha HaH, 1996. ISBN 80-85467-43-7.
-
Beran, J. Základy psychoterapie pro lékaře. Praha Grada, 2000. ISBN 80-7262-435-0.
-
Haškovcová, H. Lékařská etika. Praha: Galén, 2015. ISBN 9788074922046.
-
JANÁČKOVÁ, L. Základy zdravotnické psychologie. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7367-477-9.
-
Jankovský, J. Etika pro pomáhající profese. Triton Praha, 2003. ISBN 80-7254-329-6.
-
KOHOUTEK, J. Psychologie duševního vývoje. 1. vyd.. Brno, Mendlova zemědělská a lesnická univerzita, 2008. ISBN 978-80-7375-185-2.
-
Kratochvíl, S. Základy psychoterapie.. Preaha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-122-0.
-
Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha, Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
-
Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. praha. Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1499-3.
-
Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál ,Praha, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.
-
Vágnerová, M. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
-
Vágnerová, M. Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří.. Praha, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
-
VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-0841-9.
-
Výrost, J., Slaměník, I. (Eds.). Sociální psychologie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247- 1428.
-
Zacharová, E., Hermanová, M, Šrámková, J. Zdravotnická psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-2068-5.
|