Vyučující
|
-
Konečná Hana, doc. PhDr. Ph.D.
-
Urbanová Vlastimila, PhDr.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Úvod do zdravotnické psychologie. Psychologická problematika nemocného. 2. Psychologická problematika nemocného. Změny chování a prožívání během nemoci 3. Postoje zdravotníka a nemocného k nemoci. Bolest, strach a úzkost v nemoci. 4. Osobnostní kvality zdravotníka, vztah mezi zdravotníkem a nemocným. Iatropatogenie. Hospitalismus a nemocný 5. Sociální psychologie jako věda, socializace, kultura, společnost a osobnost 6. Sociální psychologie osobnosti, Já jako objekt sebereflexe 7. Postoje a jejich utváření, sociální motivace, sociální poznávání, sociální kompetence 8. Sociální komunikace, formy sociálního chování /prosociální, agresivní, asertivní/,sociální konflikty 9. Malé sociální skupiny, konformita Semináře: Semináře budou koncipovány jako praktické využití poznatků v klinické praxi porodní asistence, řešení případových studií, řešení modelových situací 1. Psychologická problematika nemocného. 2. Chování a prožívání během nemoci. 3. Bolest, úzkost a strach v nemoci. 4. Hospitalismus a nemocný. 5. Sociální psychologie osobnosti (nemocný, zdravotník) 6 .- 9. Sociální komunikace, formy sociálního chování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoretický, zabývá se obecnou psychologií. Seznamuje se základní psychologickou terminologií, s poznatky o citovém prožívání, kognitivních procesech a chování člověka. Vede k dovednosti popsat teoretická východiska psychologie, dokázat objasnit biopsychosociální dimenze člověka, schopnosti vysvětlit strukturu osobnosti, její rysy, procesy a stavy, i popsat a analyzovat jednotlivé lidské potřeby, motivy a zájmy. Dále poskytuje informace týkající se vývojové psychologie. Informuje o typických způsobech prožívání, uvažování a jednání v jednotlivých etapách života člověka od početí po smrt, přičemž je důsledně respektováno holistické pojetí osobnosti člověka. Znalosti z vývojové psychologie mají přispět k vytvoření reálného očekávání a přiměřeného chování ve vztahu k lidem různého věku. Předmět seznamuje se zdravotnickou a sociální psychologií. Řeší problematiku psychologie klientek/pacientek a jejich rodin ve zdraví a nemoci. Znalosti ze zdravotnické psychologie přispějí ke kvalitnějšímu poznání klientky/pacientky a k pochopení jejích potřeb i problémů, které jí nemoc přináší. Dále předmět vede k osvojení elementárních vědomostí a dovedností v oblasti psychoterapie. Směřuje k rozvoji sebereflexe a empatie jako klíčových charakteristik psychoterapeutického přístupu v porodní asistenci.
Předmět je koncipován jako teoretický, zabývá se obecnou psychologií. Seznamuje se základní psychologickou terminologií, s poznatky o citovém prožívání, kognitivních procesech a chování člověka. Vede k dovednosti popsat teoretická východiska psychologie, dokázat objasnit biopsychosociální dimenze člověka, schopnosti vysvětlit strukturu osobnosti, její rysy, procesy a stavy, i popsat a analyzovat jednotlivé lidské potřeby, motivy a zájmy. Dále poskytuje informace týkající se vývojové psychologie. Informuje o typických způsobech prožívání, uvažování a jednání v jednotlivých etapách života člověka od početí po smrt, přičemž je důsledně respektováno holistické pojetí osobnosti člověka. Znalosti z vývojové psychologie mají přispět k vytvoření reálného očekávání a přiměřeného chování ve vztahu k lidem různého věku. Předmět seznamuje se zdravotnickou a sociální psychologií. Řeší problematiku psychologie klientek/pacientek a jejich rodin ve zdraví a nemoci. Znalosti ze zdravotnické psychologie přispějí ke kvalitnějšímu poznání klientky/pacientky a k pochopení jejích potřeb i problémů, které jí nemoc přináší. Dále předmět vede k osvojení elementárních vědomostí a dovedností v oblasti psychoterapie. Směřuje k rozvoji sebereflexe a empatie jako klíčových charakteristik psychoterapeutického přístupu v porodní asistenci.
|
Předpoklady
|
Předmět Psychologie II. je podmiňován předmětem Psychologie I
UHP/APSC1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
90% účast studenta na seminářích, aktivní zapojení studenta /diskuze/, individuální příprava studenta na semináře, ústní zkouška /2. ZS /
|
Doporučená literatura
|
-
ATKINSONOVÁ, R., L. et al. Psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3.
-
Beran, J. Psychoterapeutický přístup v klinické praxi. Praha HaH, 1996. ISBN 80-85467-43-7.
-
Beran, J. Základy psychoterapie pro lékaře. Praha Grada, 2000. ISBN 80-7262-435-0.
-
Haškovcová, H. Lékařská etika. Praha: Galén, 2015. ISBN 9788074922046.
-
JANÁČKOVÁ, L. Základy zdravotnické psychologie. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7367-477-9.
-
Jankovský, J. Etika pro pomáhající profese. Triton Praha, 2003. ISBN 80-7254-329-6.
-
KOHOUTEK, J. Psychologie duševního vývoje. 1. vyd.. Brno, Mendlova zemědělská a lesnická univerzita, 2008. ISBN 978-80-7375-185-2.
-
Kratochvíl, S. Základy psychoterapie.. Praha: Portál, 2013. ISBN 80-7367-122-0.
-
Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1284-0.
-
Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. praha. Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1499-3.
-
Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.
-
Vágnerová, M. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
-
Vágnerová, M. Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří.. Praha, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
-
VÁGNEROVÁ, M. Základy psychologie. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-0841-9.
-
Výrost, J., Slaměník, I. (Eds.). Sociální psychologie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247- 1428.
-
Zacharová, E., Hermanová, M, Šrámková, J. Zdravotnická psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-2068-5.
|