Předmět: Psychologie III.

» Seznam fakult » FZS » UHP
Název předmětu Psychologie III.
Kód předmětu UHP/APSC3
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Urbanová Vlastimila, PhDr.
  • Shivairová Olga, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Vymezení pojmu psychoterapie. Koncepce osobnosti v psychoterapii. 2. Normalita, abnormalita, optimalita. Úzkost, psychické obranné mechanizmy. 3. Druhy psychoterapie. 4. Přehled psychoterapeutických směrů. 5. Hlubinná, dynamická a interpersonální psychoterapie. 6. Kognitivně-behaviorální a komunikační psychoterapie. 7. Existenciální a humanistická psychoterapie. 8. Eklektická a integrativní psychoterapie. 9. Psychoterapeutické techniky Semináře: Semináře budou koncipovány jako praktické využití poznatků v klinické praxi porodní asistence, řešení případových studií, řešení modelových situací 1. - 2. Druhy psychoterapie. 3. - 4. Psychoterapeutické směry - hlubinná. 5. - 6. Psychoterapeutické směry - interpersonální. 7. - 8. Kognitivně-behaviorální a komunikační psychoterapie. 9. Psychoterepeutické techniky.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoretický, zabývá se obecnou psychologií. Seznamuje se základní psychologickou terminologií, s poznatky o citovém prožívání, kognitivních procesech a chování člověka. Vede k dovednosti popsat teoretická východiska psychologie, dokázat objasnit biopsychosociální dimenze člověka, schopnosti vysvětlit strukturu osobnosti, její rysy, procesy a stavy, i popsat a analyzovat jednotlivé lidské potřeby, motivy a zájmy. Dále poskytuje informace týkající se vývojové psychologie. Informuje o typických způsobech prožívání, uvažování a jednání v jednotlivých etapách života člověka od početí po smrt, přičemž je důsledně respektováno holistické pojetí osobnosti člověka. Znalosti z vývojové psychologie mají přispět k vytvoření reálného očekávání a přiměřeného chování ve vztahu k lidem různého věku. Předmět seznamuje se zdravotnickou a sociální psychologií. Řeší problematiku psychologie klientek/pacientek a jejich rodin ve zdraví a nemoci. Znalosti ze zdravotnické psychologie přispějí ke kvalitnějšímu poznání klientky/pacientky a k pochopení jejích potřeb i problémů, které jí nemoc přináší. Dále předmět vede k osvojení elementárních vědomostí a dovedností v oblasti psychoterapie. Směřuje k rozvoji sebereflexe a empatie jako klíčových charakteristik psychoterapeutického přístupu v porodní asistenci.
Student/ka: - popíše předmět psychologie - orientuje se v biologické, v socio-kulturní determinaci lidské psychiky - vysvětlí biologickou podstatu psychiky a vztah psychických funkcí k ostatním systémům v rámci organismu - definuje vědomí, stavy vědomí, pozornost a její dělení - vysvětlí poznávací procesy (vnímání a jeho zákonitosti, paměť a její druhy, paměťové fáze) - vyjmenuje poznávací procesy (učení, druhy a fáze učení, myšlení, myšlenkové operace) - definuje pojmy (jazyk, řeč, inteligence, emoce, city, motivace, vůle, volní proces) - popíše osobnost a základní teorii osobnosti - definuje typ, temperament, charakter - se orientuje v teorii duševního vývoje - vyjmenuje faktory ovlivňující duševní vývoj - vysvětlí periodizaci duševního vývoje - charakterizuje specifika duševního vývoje v jeho jednotlivých obdobích - se orientuje v psychologické problematice pacientky/klientky - popíše změny v chování a prožívání během nemoci - definuje pojmy (bolest, strach, úzkost v nemoci) - charakterizuje subjektivní prožívání nemoci - popíše nemoc jako náročnou životní situaci - charakterizuje osobnost porodní asistentky a vztah mezi PA a klientkou/pacientkou - vysvětlí pojmy iatropatogenie a hospitalismus - adekvátně komunikuje - popíše základní principy duševní hygieny - definuje základní sociálně psychologické pojmy (sociální kognice, kultura, sebepercepce, socializace, interkulturní diference, atribuční styly, postoje, sociální komunikace, sociální skupina, persvaze, sociální pozice) - charakterizuje sociální komunikaci - využívá efektivně sociální komunikaci - definuje pojem psychoterapie - vysvětlí sebereflexi - využívá empatii a psychoterapeutické techniky v přístupu ke klientce/pacientce
Předpoklady
Předmět Psychologie III je podmiňován předmětem Psychologie II
UHP/APSC2

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
90% účast na seminářích, aktivní účast studenta na seminářích, tematické diskuze seminární práce, ústní kolokvium /2. LS/
Doporučená literatura
  • ATKINSONOVÁ, R., L. et al. Psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3.
  • Beran, J. Psychoterapeutický přístup v klinické praxi. Praha HaH, 1996. ISBN 80-85467-43-7.
  • Beran, J. Základy psychoterapie pro lékaře. Praha Grada, 2000. ISBN 80-7262-435-0.
  • Haškovcová, H. Lékařská etika. Praha: Galén, 2015. ISBN 9788074922046.
  • JANÁČKOVÁ, L. Základy zdravotnické psychologie. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7367-477-9.
  • Jankovský, J. Etika pro pomáhající profese. Triton Praha, 2003. ISBN 80-7254-329-6.
  • KOHOUTEK, J. Psychologie duševního vývoje. 1. vyd.. Brno, Mendlova zemědělská a lesnická univerzita, 2008. ISBN 978-80-7375-185-2.
  • Kratochvíl, S. Základy psychoterapie.. Praha: Portál, 2013. ISBN 80-7367-122-0.
  • Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1284-0.
  • Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. praha. Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1499-3.
  • Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.
  • Vágnerová, M. Vývojová psychologie I. - Dětství a dospívání. Praha, Karolinum, 2008. ISBN 80-246-0956-8.
  • Vágnerová, M. Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří.. Praha, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
  • Vágnerová, M. Základy psychologie. Praha, 2010. ISBN 978-80-246-0841-9.
  • Výrost, J., Slaměník, I. (Eds.). Sociální psychologie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247- 1428.
  • Zacharová, E., Hermanová, M, Šrámková, J. Zdravotnická psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-2068-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr