Předmět: Filozofie a etika v ošetřovatelství II.

» Seznam fakult » FZS » UHP
Název předmětu Filozofie a etika v ošetřovatelství II.
Kód předmětu UHP/BFET2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šimek Jiří, doc. MUDr. CSc.
  • Doskočil Ondřej, Mgr. et Mgr. Th.D.
Obsah předmětu
2/ZS Přednášky: 1. Úvod do etiky, základní etické teorie a jejich odraz v etice zdravotní péče. 2. - 3. Od Hippokrata k moderní lékařské / zdravotnické etice: dehumanizace medicíny, vztah lékaře / zdravotníka a pacienta, paternalistický a partnerský přístup, pomáhající profese a moc, etika a komunikace zdravotníka s pacientem. Dehumanizace medicíny, práva pacientů, autonomie pacienta. 4. - 5. Principy moderní lékařské / zdravotnické etiky a jejich konflikty. Úmluva a lidských právecha biomedicíně, informovaný souhlas, ne/kompetentní pacient 6. - 7. Etické problémy v gynekologii a neonatologii, hodnota lidského embrya a plodu, ukončení těhotenství, právo matky (rodičů) a právo dítěte, domácí porod, záchrana nedonošenců, asistovaná reprodukce a surogátní mateřství, preimplantační a prenatální diagnostika. 8. - 9. Umírání a smrt ve zdravotní péči, tabuizace smrti, důstojné umírání, paliativní péče, rozhodování v závěru života, práva pacientů v bezvědomí, heroická medicína a ukončování neúčinné léčby, persistentní vegetativní stavy, asistovaná nutrice a hydratace a život udržující léčba, dříve vyslovená přání. Problém euthanasie a asistované sebevraždy. Semináře: Obsah seminářů sleduje a prohlubuje vybraná témata přednášek. Na seminářích je o tématech vedena diskuze založená na znalostech získaných při přednáškách a při studiu odborné literatury. Teoretické poznatky jsou vztahovány k praxi studovaného oboru. 1. Úvod do etiky, základní etické teorie a jejich odraz v etice zdravotní péče. 2. - 3. Od Hippokrata k moderní lékařské / zdravotnické etice: dehumanizace medicíny, vztah lékaře / zdravotníka a pacienta, paternalistický a partnerský přístup, pomáhající profese a moc, etika a komunikace zdravotníka s pacientem. Dehumanizace medicíny, práva pacientů, autonomie pacienta. 4. - 5. Principy moderní lékařské / zdravotnické etiky a jejich konflikty. Úmluva a lidských právecha biomedicíně, informovaný souhlas, ne/kompetentní pacient 6. - 7. Etické problémy v gynekologii a neonatologii, hodnota lidského embrya a plodu, ukončení těhotenství, právo matky (rodičů) a právo dítěte, domácí porod, záchrana nedonošenců, asistovaná reprodukce a surogátní mateřství, preimplantační a prenatální diagnostika. 8. - 9. Umírání a smrt ve zdravotní péči, tabuizace smrti, důstojné umírání, paliativní péče, rozhodování v závěru života, práva pacientů v bezvědomí, heroická medicína a ukončování neúčinné léčby, persistentní vegetativní stavy, asistovaná nutrice a hydratace a život udržující léčba, dříve vyslovená přání. Problém euthanasie a asistované sebevraždy.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
" Seznámit se základními pojmy a problémovými okruhy ve filozofii s důrazem na pochopení souvislostí mezi filozofií jako společenskovědní disciplínou, medicínou a ošetřovatelstvím v historickém vývoji a v současnosti. " Studenti se dokáží orientovat ve filozofických koncepcích člověka. " Poskytnout základní vědomosti o teoretické etice. " Zvýšit vnímavost studenta/-ntky k etickým stránkám rozhodování ve zdravotní péči. " Dát rozhled v problematice současné etiky zdravotní péče. " Naučit znalosti a zručnosti potřebné k řešení etických dilemat
" Student/ka si uvědomí význam filozofie jako základu světonázorové orientace ve své profesi ve zdravotnictví. " Student/ka chápe kvalitu a smysl lidského života z hlediska filozofie a medicíny. " Student/ka si upevní pozitivní chápání hodnot jako je zdraví, život, prohloubí a doplní novými poznatky svůj pohled na umírání a smrt. " Studenti/-ntky jsou schopni/-ny identifikovat etické problémy ve své práci. " Studenti/-ntky jsou schopni/-ny popsat identifikovaný problém. " Studenti/-ntky znají argumenty užívané ve prospěch různých možných řešení. " Studenti/-ntky jsou schopni/-ny porozumět podstatě etických problémů. " Studenti/-ntky jsou schopni/-ny dospívat k rozhodnutím, která jsou v souladu mezinárodně uznanými etickými standardy. " Studenti/-ntky jsou schopni/-ny odlišit právní a etický aspekt rozhodování v medicíně. " Studenti/-ntky jsou schopni/-ny identifikovat etické problémy ve své práci. " Studenti/-ntky jsou schopni/-ny popsat identifikovaný problém a budou znát argumenty užívané ve prospěch různých možných řešení. " Studenti/-ntky jsou schopni/-ny porozumět podstatě etických problémů a budou schopni/-ny dospívat k rozhodnutím, která jsou v souladu mezinárodně uznanými etickými standardy " Studenti/-ntky jsou schopni/-ny odlišit právní a etický aspekt rozhodování v medicíně.
Předpoklady
Prerekvizity: Filozofie a etika v ošetřovatelství I.
UHP/BFET1

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Zápočet: aktivní účast na seminářích, zapojení se do diskuze, příprava na témata seminářů samostudiem základní a doporučené literatury, zpracování seminární práce k zápočtu, ve které budou srovnávány a hodnoceny různé názory publikované na vybrané filozofické / etické téma v odborné literatuře a na jejich základě bude zformulováno vlastní stanovisko, ke kterému bude uvedena odpovídající argumentace? Kolokvium: prokázání orientace v základních filozofických / etických otázkách týkajících se tématu seminární práce a schopnosti vést o nich dialog na odborné úrovni.
Doporučená literatura
  • Adamová, Lenka; Dudák, Vladislav,; Ventura, Václav. Základy filosofie, etiky : základy společenských věd pro střední školy. 3., uprav. vyd. Praha : Fortuna, 2001. ISBN 80-7168-772-3.
  • HAŠKOVCOVÁ, H. Lékařská etika.. Praha: Galén, 2015. ISBN 80-7492-204-9.
  • Kutnohorská, J. Etika v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2069-2.
  • MACHOVEC, M. Filozofie tváří v tvář zániku. Brno: nakl. "Zvláštní vydání?", 1998. ISBN 80-85436-61-2.
  • ODEHNAL, I. Úvod do filozofie člověka.. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2002. ISBN 80-7204-230-0.
  • PEREGRIN, J. Filozofie pro normální lidi. Praha: Dokořán, 2008. ISBN 978-80-7363-192-5.
  • PTÁČEK, R., BARTŮNĚK, L. Etické problémy medicíny na prahu 21. stol. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-9598-0.
  • PTÁČEK, R., BARTŮNĚK, L. Etika a komunikace v medicíně. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3976-2.
  • PTÁČEK, R., BARTŮNĚK, L. Eutanázie pro a proti. Praha: Grada, 2012. ISBN 9788024746593.
  • PTÁČEK, R., BARTŮNĚK, L. Lékař a pacient v moderní medicíně. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5788-9.
  • Sokol, J. Etika, život, instituce. Praha, 2014. ISBN 978-80-7429-223-1.
  • Šil, Přemysl; Karolová, Jana. Člověk na cestě k moudrosti : filosofie a etika pro střední školy. 1. vyd. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2008. ISBN 978-80-7182-253-0.
  • Šimek, J. Lékařská etika. Praha, Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5306-5.
  • Šimek, J., Špalek, V.:. Filosofické základy lékařské etiky. Grada, Praha, 2003. ISBN 80-247-0440-4.
  • Šimek, Jiří. Etika klinického výzkumu a role etických komisí v jeho regulaci. 1. vyd. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3397-5.
  • VÁCHA, M. a kol. Základy moderní lékařské etiky. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-780-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr