Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Cvičení: 1. - 2. Terminologie pohybového ústrojí - svaly. Adjektiva 3. deklinace, řadové číslovky, stupňování adjektiv. 3. - 4. Terminologie nervové soustavy, mozku, smyslových orgánů a kůže. Předložkové vazby. 5. - 6. Terminologie vylučovací a pohlavní soustavy, žlázy. Množné číslo. 7. - 8. Vyjádření významných souvislostí choroby (příčiny, časové okolnosti, původ, fáze). 9. Cizí slova v řecko-latinské lékařské terminologii. 10. Závěrečný zápočtový test
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
" Získat základní gramatické a lexikální znalosti latinského jazyka. " Orientovat se v odborném zdravotnickém projevu. " Naučit se správné výslovnosti. " Vytvořit si základní slovní zásobu z latinské, okrajově řecké odborné terminologie. " Rozumět složeninám a odborným termínům z latiny a řečtiny přejatým. " Naučit se správně a efektivně používat slovník. " Rozvíjet logické myšlení, přesné vyjadřování, jazykový cit a vhled do systému jazyka. " Přiblížit si základ kultury, ze které povstala vzdělanost celé Evropy.
" Student/ka rozumí základní zdravotnické terminologii po lexikální i gramatické stránce. " Student/ka ovládá správnou latinskou výslovnost, orientuje se v Latinsko-Českém slovníku. " Student/ka mí užít základních latinských substantiv všech deklinací ve spojení s jinými substantivy, adjektivy a předložkami. " Student/ka zná základní latinská adverbia a číslovky a rozumí slovesným kategoriím, které mají vliv na tvorbu odborného názvosloví. " Student/ka zná ekvivalenty základních odborných výrazů v latině a řečtině. " S pomocí slovníku je student/ka schopen/na porozumět latinské diagnóze. " Student/ka rozumí odborným výrazům vytvořeným na základě latiny a řečtiny.
|
Předpoklady
|
Latinský jazyk a odborná terminologie II - podmíněn předmětem Latinský jazyk a odborná terminologie I
UHP/BLOT1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Zápočet: Docházka, dílčí (průběžné) testy a závěrečný zápočtový test (min. 70 % úspěšnost). Procentuální limit závěrečného testu může být upraven podle úspěšnosti v průběžných testech. Kolokvium: Student v ústním pohovoru prokáže znalost slovní zásoby, základní gramatiky a jejich praktické využití.
|
Doporučená literatura
|
-
Doskočil, O. Breviarium grammaticae Latinae. Přehled latinské gramatiky pro studenty bakalářských oborů zdravotně sociálního zaměření. České Budějovice: ZSF JU, 2005. ISBN 80-7040-753-0.
-
HUGO, J., VOKURKA, M. FIDLEROVÁ, M. Slovník lékařských zkratek. Praha: Maxdorf, 2016. ISBN 978-80-7345-519-4.
-
KÁBRT, J, KÁBRT, J. JR. Lexicon medicum. Praha, Galén, 2015. ISBN 978-80-7492-200-8.
-
Steiner, S. S. Quick Medical Terminology. A Self-Teaching Guide. Hoboken: John Wiley & Sons, 2003. ISBN 0-471-23359-5.
-
SVOBODOVÁ, D. Terminologiae medicae vestibulum. Úvod do řecko-latinské lékařské terminologie. Praha, Karolinum, 2015. ISBN 9788024618401.
-
VEJRAŽKA, M., SVOBODOVÁ, D. Terminologiae medicae ianua. Úvod do problematiky řeckolatinské lékařské terminologie pro studenty magisterského studia lékařství.. Praha: Galén, 2002. ISBN 80-200-0929-9.
-
VOKURKA, M., HUGO, J. Velký lékařský slovník. Medicína v souvislostech. Praha: Maxdorf, 2015. ISBN 978-80-7345-456-2.
-
ŽALUD, Z., DOSKOČIL, O. Lékařská terminologie pro nelékařské zdravotnické obory. České Budějovice: ZSF JU, 2015.
|