Předmět: Psychologie I.

» Seznam fakult » FZS » UHP
Název předmětu Psychologie I.
Kód předmětu UHP/BPSY1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Shivairová Olga, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Psychologie jako věda, předmět psychologie, cíle psychologie, biologická a sociokulturnídeterminace psychiky 2. Historické pojetí determinace vývoje osobnosti 3. Poznávací procesy - vnímání, paměť 4. Poznávací procesy - myšlení, učení 5. Inteligence 6. Emoce a city, funkce emocí 7. Motivace, teorie motivace, klasifikace potřeb 8. Osobnost, vymezení pojmu osobnost, základní teorie osobnosti. 9. Temperament, typologie temperamentu 10. Osobnost a zvládání zátěžových situací Semináře: 1. Psychologie jako věda, předmět psychologie, cíle psychologie, biologická a sociokulturnídeterminace psychiky 2. Historické pojetí determinace vývoje osobnosti 3. Poznávací procesy - vnímání, paměť 4. Poznávací procesy - myšlení, učení 5. Inteligence 6. Emoce a city, funkce emocí 7. Motivace, teorie motivace, klasifikace potřeb 8. Osobnost, vymezení pojmu osobnost, základní teorie osobnosti. 9. Temperament, typologie temperamentu 10. Osobnost a zvládání zátěžových situací

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
" Seznámit studenty se základní psychologickou terminologií, s poznatky o citovém prožívání, kognitivních procesech a chování člověka. " Popsat teoretická východiska psychologie " Objasnit biopsychosociální dimenze člověka. " Analyzovat jednotlivé lidské potřeby, motivy a zájmy. " Studenti se naučí orientovat v psychologických faktorech, které sehrávají důležitou roli ve zdraví a nemoci " U studentů dojde k osvojení základních pojmů a teorií, porozumění základům sociální interakce, komunikace a percepce, osvojení základních znalostí a vědomostí o procesu socializace jedince, pochopení významu a vlivu sociálních skupin na chování, jednání a prožívání člověka, porozumění vlivu sociálního prostředí, sociálního kontextu na život jedince, na jeho chování a prožívání.
" student/ka popíše předmět psychologie " student/ka orientuje se v biologické, v socio-kulturní determinaci lidské psychiky " student/ka vysvětlí biologickou podstatu psychiky a vztah psychických funkcí k ostatním systémům v rámci organismu " student/ka definuje vědomí, stavy vědomí, pozornost a její dělení " student/ka vysvětlí poznávací procesy (vnímání a jeho zákonitosti, paměť a její druhy, paměťové fáze) " student/ka vyjmenuje poznávací procesy (učení, druhy a fáze učení, myšlení, myšlenkové operace) " student/ka definuje pojmy (jazyk, řeč, inteligence, emoce, city, motivace, vůle, volní proces) " student/ka popíše osobnost a základní teorii osobnosti " student/ka definuje typ, temperament, charakter " Student/ka je schopen/na orientovat se v systému vývojové psychologie, zná její předmět, základní teorie, metody a faktory psychického vývoje. " Student/ka získá základní poznatky z jednotlivých ontogenetických odstavců (období) týkajících se vývoje somatického - motorického, řečového, kognitivního (kognitivní procesy), motivačního a citového. Opomenuty nejsou ani poznatky týkající se vývoje sociálního a vývoje osobnosti (procesu socializace, personalizace a individuace). Student chápe jejich vztahy a vzájemnou podmíněnost. " Student/ka též dokáže získané poznatky uplatnit při studiu dalších předmětů, chápe mezipředmětové vztahy a je schopen poznatky z vývojové psychologie uplatnit jak v odborné praxi v rámci studia, tak zejména při výkonu své profese. " Student/ka dokáže charakterizovat jednotlivá vývojová období, zná v obecné rovině psychosociální potřeby jedince v jednotlivých obdobích a dokáže všechny tyto poznatky uplatnit v praxi. " Studenti jsou připraveni orientovat se v psychologických faktorech, které sehrávají důležitou roli ve zdraví a nemoci " Student/tka si osvojí sociálně psychologické myšlení, základní komunikační dovednosti, zejména techniky aktivního naslouchání a dovednosti poskytování a přijímání zpětné vazby, základní dovednosti práce se skupinou, dovednosti identifikace základních projevů sociálně patologických jevů a překážek sociálního fungování jedince.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Zápočet (80% účast). Úspěšné absolvování písemné zkoušky.
Doporučená literatura
  • ATKINSON, R. a kol. Psychologie.. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3.
  • HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 9788026205340.
  • JANÁČKOVÁ, L. Základy zdravotnické psychologie. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7367-477-9.
  • LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2. vyd.. Praha, Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
  • MUSIL, J. Vývojová psychologie. 1. vyd. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006. 70 s.. ISBN 80-7318-361-7.
  • NAKONEČNÝ, M. i. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1680-5.
  • ŘÍČAN P., KREJČÍŘOVÁ D. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-1049-5.
  • VÁGNEROVÁ, M. . Základy psychologie. , Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-0841-9.
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie 1. Dětství a dospívání.. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie 2. Dospělost a stáří.. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
  • Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.
  • VYMĚTAL, J. Lékařská psychologie. Praha. Portál, 2012. ISBN 978-80-717-8740-2.
  • Výrost, J., Slaměník, I. Sociální psychologie. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1428-8.
  • ZACHAROVÁ, E., HERMANOVÁ, M, ŠRÁMKOVÁ, J. Zdravotnická psychologie: Teorie a praktická cvičení. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0155-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr