Vyučující
|
-
Shivairová Olga, PhDr. Ph.D.
-
Urbanová Vlastimila, PhDr.
|
Obsah předmětu
|
Zdravotnická psychologie (2/ZS) Přednášky: 1. Úvod do zdravotnické psychologie. 2. Psychologická problematika nemocného. 3. Změny chování a prožívání během nemoci. 4. Subjektivní prožívání nemoci. Postoj zdravotníka a nemocného k nemoci. 5. Bolest, strach a úzkost v nemoci. 6. Nemoc jako náročná životní situace. 7. Osobnost zdravotníka, vztah mezi zdravotníkem a nemocným. 8. Iatropatogenie. Hospitalismus a nemocný 9. Komunikace ve zdravotnictví, rozhovor a jeho význam ve zdravotnictví Semináře: 1. Základní komunikační dovednosti v kontaktu s nemocnými. 2. Autoplastický obraz nemoci. 3. Sociální postavení nemocného. 4. Stud nemocných a pocity méněcennosti. 5. Přecitlivělost, vztahovačnost, adaptační potíže. 6. Pacient sociokulturně znevýhodněný. 7. Pacient se smyslovým a mentálním postižením. 8. Umírání a smrt. 9. Základní principy duševní hygieny
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
" Seznámit studenty se základní psychologickou terminologií, s poznatky o citovém prožívání, kognitivních procesech a chování člověka. " Popsat teoretická východiska psychologie " Objasnit biopsychosociální dimenze člověka. " Analyzovat jednotlivé lidské potřeby, motivy a zájmy. " Studenti se naučí orientovat v psychologických faktorech, které sehrávají důležitou roli ve zdraví a nemoci " U studentů dojde k osvojení základních pojmů a teorií, porozumění základům sociální interakce, komunikace a percepce, osvojení základních znalostí a vědomostí o procesu socializace jedince, pochopení významu a vlivu sociálních skupin na chování, jednání a prožívání člověka, porozumění vlivu sociálního prostředí, sociálního kontextu na život jedince, na jeho chování a prožívání.
" student/ka popíše předmět psychologie " student/ka orientuje se v biologické, v socio-kulturní determinaci lidské psychiky " student/ka vysvětlí biologickou podstatu psychiky a vztah psychických funkcí k ostatním systémům v rámci organismu " student/ka definuje vědomí, stavy vědomí, pozornost a její dělení " student/ka vysvětlí poznávací procesy (vnímání a jeho zákonitosti, paměť a její druhy, paměťové fáze) " student/ka vyjmenuje poznávací procesy (učení, druhy a fáze učení, myšlení, myšlenkové operace) " student/ka definuje pojmy (jazyk, řeč, inteligence, emoce, city, motivace, vůle, volní proces) " student/ka popíše osobnost a základní teorii osobnosti " student/ka definuje typ, temperament, charakter " Student/ka je schopen/na orientovat se v systému vývojové psychologie, zná její předmět, základní teorie, metody a faktory psychického vývoje. " Student/ka získá základní poznatky z jednotlivých ontogenetických odstavců (období) týkajících se vývoje somatického - motorického, řečového, kognitivního (kognitivní procesy), motivačního a citového. Opomenuty nejsou ani poznatky týkající se vývoje sociálního a vývoje osobnosti (procesu socializace, personalizace a individuace). Student chápe jejich vztahy a vzájemnou podmíněnost. " Student/ka též dokáže získané poznatky uplatnit při studiu dalších předmětů, chápe mezipředmětové vztahy a je schopen poznatky z vývojové psychologie uplatnit jak v odborné praxi v rámci studia, tak zejména při výkonu své profese. " Student/ka dokáže charakterizovat jednotlivá vývojová období, zná v obecné rovině psychosociální potřeby jedince v jednotlivých obdobích a dokáže všechny tyto poznatky uplatnit v praxi. " Studenti jsou připraveni orientovat se v psychologických faktorech, které sehrávají důležitou roli ve zdraví a nemoci " Student/tka si osvojí sociálně psychologické myšlení, základní komunikační dovednosti, zejména techniky aktivního naslouchání a dovednosti poskytování a přijímání zpětné vazby, základní dovednosti práce se skupinou, dovednosti identifikace základních projevů sociálně patologických jevů a překážek sociálního fungování jedince.
|
Předpoklady
|
Psychologie III - podmíněn předmětem Psychologie II
UHP/BPSY2
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Zápočet (80% účast). Ústní zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
ATKINSON, R. a kol. Psychologie.. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3.
-
HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 9788026205340.
-
JANÁČKOVÁ, L. Základy zdravotnické psychologie. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7367-477-9.
-
Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha, Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
-
MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi.. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0650-4.
-
MUSIL, J. Vývojová psychologie. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006. ISBN 80-7318-361-7.
-
Nakonečný, M. Psychologie osobnosti. Praha, Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1680-5.
-
Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. praha. Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1499-3.
-
ŘÍČAN P., KREJČÍŘOVÁ D. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-1049-5.
-
Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.
-
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie 1. Dětství a dospívání.. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
-
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie 2. Dospělost a stáří.. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
-
Vágnerová, M. Základy psychologie. Praha, 2010. ISBN 978-80-246-0841-9.
-
VYMĚTAL, J. Lékařská psychologie. Praha. Portál, 2012. ISBN 978-80-717-8740-2.
-
Výrost, J., Slaměník, I. (Eds.). Sociální psychologie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247- 1428.
-
ZACHAROVÁ, E., HERMANOVÁ, M, ŠRÁMKOVÁ, J. Zdravotnická psychologie: Teorie a praktická cvičení. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0155-9.
|