Přednášky: (1 hod. týdně - 12 týdnů) 1. Psychologie jako věda, předmět psychologie, cíle psychologie, biologická a sociokulturní determinace psychiky 2. Poznávací procesy - vnímání, paměť, učení, myšlení 3. Emoce a city, funkce emocí 4. Motivace, teorie motivace, klasifikace potřeb 5. Osobnost, vymezení pojmu osobnost, základní teorie osobnosti. 6. Temperament, typologie temperamentu 7. Předmět Vývojové psychologie, teorie duševního vývoje, faktory duševního vývoje, metody vývojové psychologie 8. Prenatální období - organogeneze, diferenciace tkání, funkční dozrávání, život jako kontinuum, úloha matky, otce a vliv kvality sociokulturního prostředí na vývoj dítěte v tomto období 9. Dětství " novorozenec - porod, Apgar skóre, nepodmíněné reflexy, jednotlivé oblasti psychického vývoj " kojenec - vývojové gradienty, jednotlivé oblasti vývoje, senzomotorická inteligence " batole - sociální autonomie, oblasti vývoje 10. Předškolní věk - oblasti vývoje, socializace, hra, základy " mladší školní věk - oblasti vývoje, role žáka, počátky utváření hodnot, morální vědomí, " puberta - oblasti vývoje, anatomicko fyziologická přestavba organismu, sekulární akcelerace, rozvoj identity, " adolescence - ustalování a osamostatňování, oblasti vývoje, intelektuální výkonnost, hodnotová orientace, adolescentní krize 11. Dospělost " mladší (raná) dospělost - naplnění základních životních tendencí, oblasti vývoje, manželství, rodina pracovní realizace " střední dospělost - období životní stabilizace a vyvrcholení, oblasti vývoje, manželské a rodičovské funkce, pracovní seberealizace " pozdní dospělost - počínající stereotypie, krize středního věku, oblasti vývoje, involuce 12. Stáří " časné stáří - změna sociální pozice, somatické, psychické a sociální změny, změny osobnosti, " pozdní stáří - rodinná a institucionální péče, finalita života Semináře: (0,5 hod. týdně - 12 týdnů) 1. Porod a přizpůsobení se novorozence vnějšímu prostředí Projevy spontánní činnosti kojence - hra, význam rodinného prostředí při výchově a vývoji kojence 2. Citový a sociální život mladšího batolete - vývoj sebeuvědomování. Hra a její význam pro všestranný rozvoj dítěte 3. Zvláštnosti emocionality ve starším batolivém období 4. Nejčastější výchovné problémy v předškolním věku. Vývoj osobnosti v mladším školním věku 5. Osobnost pubescenta. Vývoj citů a sociálních vztahů u adolescentů 6. Dospělost, tranzitortní krize v dospělosti. Předcházení předčasnému stárnutí. Problémové situace vzhledem k vývojovým etapám života
|
" Seznámit studenty se základní psychologickou terminologií, s poznatky o citovém prožívání, kognitivních procesech a chování člověka. " Popsat teoretická východiska psychologie " Objasnit biopsychosociální dimenze člověka. " Analyzovat jednotlivé lidské potřeby, motivy a zájmy. " Student bude rozumět subjektivnímu prožívání nemoci " Student bude chápat rozdíl mezi postojem zdravotníků a nemocného k nemoci " Student bude chápatprožívání nemoci v čase " Student pozná projevy profesionální psychické deformace a rizika vzniku burn-out syndromu.
" Student/tka umí popsat teoretická východiska psychologie. " Student/tka dokáže objasnit biopsychosociální dimenze člověka. " Student/tka je schopen/na vysvětlit strukturu osobnosti, její rysy, procesy a stavy. " Student/tka umí popsat a analyzovat jednotlivé lidské potřeby, motivy a zájmy. " Student/tka zná problematiku stresu, duševní hygieny, sebepoznání a seberegulace. " Student/tka umí charakterizovat zralou osobnost. " Student rozumí subjektivnímu prožívání nemoci " Student chápe rozdíl mezi postojem zdravotníků a nemocného k nemoci " Student rozumí prožívání nemoci v čase " Student zná projevy profesionální psychické deformace a rizika vzniku burn-out syndromu.
|
-
HELUS, Z. Úvod do psychologie. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-247-4675-3.
-
Honzák, Radkin; Houdek, Lubomír. Komunikační pasti v medicíně : praktický manuál komunikace lékaře s pacientem. 2. dopl. vyd. Praha : Galén, 1999. ISBN 80-7262-032-0.
-
Chodura, Vladimír. Komunikace a duševní poruchy. 1. vyd. České Budějovice : Jihočeská univerzita (České Budějovice), 2000. ISBN 80-7040-409-4.
-
JANÁČKOVÁ, L. Základy zdravotnické psychologie. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7367-477-9.
-
KELNAROVÁ, K. et al. Psychologie 1. díl. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3270-1.
-
KELNAROVÁ, K. et al. Psychologie 2. díl. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3600-6.
-
Kopecká, Ilona. Psychologie : učebnice pro obor sociální činnost. 1. díl. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3875-8.
-
Kopecká, Ilona. Psychologie : učebnice pro obor sociální činnost. 2. díl. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-3876-5.
-
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese.. Praha, 1997. ISBN 978-80-7367-922-4.
-
NAKONEČNÝ, M. Motivace chování. Praha: Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-830-6.
-
Raudenská, Jaroslava; Javůrková, Alena. Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2223-8.
-
THOROVÁ, T. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál ,Praha, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.
-
VYMÉTAL, J. Lékařská psychologie. Praha. Portál, 2003. ISBN 80-7178-740-X.
-
ZACHAROVÁ, E., et al. Zdravotnická psychologie. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0155-9.
|