Přednáška: 1. Terminologie předmětu. Teorie deviantního chování. Rizikové chování a jeho typy. Rizikové a protektivní faktory poruch chování 2. Rodina. Deviantní chování v rodině. Sexuální deviace v rodině. Domácí násilí a jeho projevy, týrané ženy, teorie rodové podmíněnosti, typy domácích násilníků 3. Týrané děti, syndrom CAN, Műnchhausenův syndrom. Týraní senioři. Bezdomovectví, charakteristika, příčiny, formy 4. Extremismus, radikalismus, znaky, projevy, druhy. Sekty, jejich atributy, sekty v České republice 5. Agresivní chování. Teorie agrese, obecné příčiny agrese, druhy agrese, zvláštní formy agrese (vandalismus, kriminální agrese). Mírnění agresivního chování 6. Závislost na návykových látkách. Klasifikace návykových látek, účinky, příznaky intoxikace, předávkování. Zvláštnosti závislosti u mužů, žen a dětí. Komunikace s intoxikovanou osobou (pod vlivem alkoholu, pervitinu nebo jiných toxických látek)
|
Seznámit studenty s terminologií oboru, objasnit příčiny vzniku, vývoje a udržování společensky nežádoucích vzorců chování. Popsat typické atributy vybraných sociálně patologických jevů, jejich projevy a možná rizika v průběhu komunikace se zasahujícími záchranáři.
" student/tka zná teoretickou podstatu vybraných sociálně patologických jevů, " student/tka dokáže identifikovat typické znaky jednotlivých sociálně patologických jevů a jejich závažnost, " student/tka je schopen/na analyzovat průběh interakce s ohroženými a rizikovými osobami, " student/tka umí popsat hlavní zásady vhodné komunikace s ohroženými a rizikovými osobami.
|