Vyučující
|
-
Konečná Hana, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Historie vědeckého myšlení 2. Explicitní vs. implicitní znalosti 3. Struktura a design výzkumu 4. Struktura vědecké publikace a její druhy 5. Specifika výzkumu ve vědách o člověku 6. Možnosti měření ve vědách o člověku (přímé, nepřímé, škálování, ?) 7. Základní myšlenkové postupy (analýza, syntéza, dedukce, indukce, abdukce, generalizace, ?) 8. Kvalitativní vs. kvantitativní výzkumné strategie 9. Metody získávání dat - kvalitativní strategie 10. Metody získávání dat - kvantitativní strategie 11. Filosofie a metody tvorby zkoumaného vzorku či výzkumné skupiny 12. Metody interpretace dat - kvalitativní výzkum 13. Metody interpretace dat - kvantitativní výzkum 14. Hodnocení reliability a validity výzkumu Semináře: 1. Seznámení se se základními typy vědeckých publikací 2. Praktické ukázky prezentace výsledků výzkumu 3. Praktické příklady se zaměřením na možnosti hledání odborných informací 4. Praktické příklady se zaměřením na strukturu designu výzkumu 5. Praktické příklady se zaměřením na hodnocení struktury a obsahu odborného článku 6. Praktické příklady se zaměřením na formulaci cílů 7. Praktické příklady se zaměřením na formulaci otázek 8. Praktické příklady se zaměřením na formulaci hypotéz 9. Praktické příklady se zaměřením na rozdíly mezi kvalitativními a kvantitativními výzkumnými strategiemi 10. Praktické příklady se zaměřením na způsoby získávání dat 11. Praktické příklady se zaměřením na uspořádání získaných dat 12. Praktické příklady se zaměřením na kvalitativní interpretaci dat 13. Praktické příklady se zaměřením na kvantitativní interpretaci dat 14. Praktické příklady se zaměřením na hodnocení reliability a validity výzkumu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
" chápat, co je kritický vědecký způsob uvažování, orientovat se v cestách předávání odborných poznatků " znát strukturu designu výzkumu a strukturu vědecké publikace " rozumět, co je cíl, výzkumná otázka a hypotéza " orientovat se v metodách měření ve vědách o člověku, znát základní typy proměnných " orientovat se v metodách získávání dat " orientovat se v metodách analýzy a interpretace dat, vědět, jak se hodnotí reliabilita a validita
" student chápe základní principy vědeckého výzkumu " student zná běžné struktury vědeckých publikací " student se orientuje v metodách měření, získávání, analýzy a interpretace dat
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
80% účast studenta na výuce, aktivní zapojení studenta do výuky, individuální příprava studenta na semináře
|
Doporučená literatura
|
-
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1966-8.
-
Hendl, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6.
-
KONEČNÁ, H., SLOUKOVÁ, D., MARDEŠIĆ, T. Medicína založená na důvěře. O nebohém pacientovi v postmoderní době. Praha: Galén, 2012.
-
PŮLPÁN, Z., KONEČNÁ, H., ZEMANOVÁ, M. Kvantifikace ve vědách o člověku. Jak upřímně miluje Hana Zdeňka?. České Budějovice: Episteme, 2017.
-
ZVÁROVÁ, J. Základy statistiky.
|