Vyučující
|
-
Konečná Hana, doc. PhDr. Ph.D.
-
Urbanová Vlastimila, PhDr.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Úvod do zdravotnické psychologie 2. Osobnostní předpoklady k výkonu zdravotnického povolání 3. Adaptace, maladaptace, profesionální deformace 4. Vztahy mezi nemocným a ošetřujícím personálem 5. Subjektivní prožívání nemoci. Nemoc jako náročná životní situace 6. Nemoc jako psychologický problém. Postoje pacientů k nemoci 7. Potřeby nemocných, role zdravotníka při jejich uspokojování 8. Strach, úzkost a bolest 9. Stres, druhy zátěže 10. Specifika pacienta psychicky nemocného. Specifika pacienta interně, chirurgicky a onkologicky nemocného 11. Úvod do předmětu, vymezení pojmu, charakteristika psychoterapie 12. Psychoterapeutické přístupy, komunikace s pacientem, komunikační dovednosti, psychohygiena 13. Druhy psychoterapie 14. Metody psychoterapie Semináře: 1. Základní komunikační dovednosti v kontaktu s nemocnými 2. Autoplastický obraz nemoci a jeho složky 3. Sociální postavení nemocného 4. Psychologické aspekty bolesti, psychologické prostředky k mírnění bolesti 5. Iatropatogenie 6. Hospitalismus 7. Psychologická problematika smyslově postižených pacientů 8. Psychologická problematika zdravotně postižených pacientů, model psychické krize, trvalé následky úrazů, komplexní rehabilitace tělesně postižených osob 9. Psychologická problematika chronicky nemocných. Infaustní nemoc 10. Empatická a abreaktivní psychoterapie, techniky 11. Relaxační a imaginační psychoterapie, techniky 12. Nácviková psychoterapie, techniky 13. Nácvik asertivity 14. Psychodrama
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
" seznámení s psychologickou problematikou pacienta " charakterizovat subjektivní prožívání nemoci " charakterizovat osobnost fyzioterapeuta, vztah mezi fyzioterapeutem a pacientem " seznámení se základními psychoterapeutickými technikami v přístupu k pacientovi
" student se orientuje v psychologické problematice pacienta " student ovládá základní psychoterapeutické techniky vybraných psychoterapeutických přístupů " student umí využít empatie a dalších psychosociálních dovedností při své klinické praxi
|
Předpoklady
|
Prerekvizity: Psychologie I, II
UHP/FPSC2
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivní zapojení studenta do výuky, individuální příprava studenta na semináře.
|
Doporučená literatura
|
-
Honzák, R. Komunikační pasti v medicíně. Praha Galén, 1999.
-
Jankovský, J. Etika pro pomáhající profese. Triton Praha, 2003. ISBN 80-7254-329-6.
-
Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha:Portál, 1999.
-
Kratochvíl, S. Základy psychoterapie.. Preaha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-122-0.
-
Křivohlavý, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0.
-
Křivohlavý, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-551-2.
-
MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2339-6.
-
Plevová, Ilona; Slowik, Regina. Komunikace s dětským pacientem. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2968-8.
-
Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál ,Praha, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.
-
Vymětal, J. Lékařská psychologie. Praha: Portál., 2003.
-
ZACHAROVÁ, E., HERMANOVÁ, M., ŠRÁMKOVÁ, J. Zdravotnická psychologie. Praha: Grada, 2006.
|