Předmět: Filozofie a etika v ošetřovatelství II

» Seznam fakult » FZS » UHP
Název předmětu Filozofie a etika v ošetřovatelství II
Kód předmětu UHP/KFEO2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šimek Jiří, doc. MUDr. CSc.
  • Doskočil Ondřej, Mgr. et Mgr. Th.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Úvod do etiky, základní etické teorie a jejich odraz v etice zdravotní péče. 2. - 3. Od Hippokrata k moderní lékařské / zdravotnické etice: dehumanizace medicíny, vztah lékaře / zdravotníka a pacienta, paternalistický a partnerský přístup, pomáhající profese a moc, etika a komunikace zdravotníka s pacientem. Dehumanizace medicíny, práva pacientů, autonomie pacienta. 4. - 5. Principy moderní lékařské / zdravotnické etiky a jejich konflikty. Úmluva a lidských právecha biomedicíně, informovaný souhlas, ne/kompetentní pacient 6. - 7. Etické problémy v gynekologii a neonatologii, hodnota lidského embrya a plodu, ukončení těhotenství, právo matky (rodičů) a právo dítěte, domácí porod, záchrana nedonošenců, asistovaná reprodukce a surogátní mateřství, preimplantační a prenatální diagnostika. 8. - 9. Umírání a smrt ve zdravotní péči, tabuizace smrti, důstojné umírání, paliativní péče, rozhodování v závěru života, práva pacientů v bezvědomí, heroická medicína a ukončování neúčinné léčby, persistentní vegetativní stavy, asistovaná nutrice a hydratace a život udržující léčba, dříve vyslovená přání. Problém euthanasie a asistované sebevraždy. Semináře: (9 hodinových lekcí) Obsah seminářů sleduje a prohlubuje vybraná témata přednášek. Na seminářích je o tématech vedena diskuze založená na znalostech získaných při přednáškách a při studiu odborné literatury. Teoretické poznatky jsou vztahovány k praxi studovaného oboru. 1. Úvod do etiky, základní etické teorie a jejich odraz v etice zdravotní péče. 2. - 3. Od Hippokrata k moderní lékařské / zdravotnické etice: dehumanizace medicíny, vztah lékaře / zdravotníka a pacienta, paternalistický a partnerský přístup, pomáhající profese a moc, etika a komunikace zdravotníka s pacientem. Dehumanizace medicíny, práva pacientů, autonomie pacienta. 4. - 5. Principy moderní lékařské / zdravotnické etiky a jejich konflikty. Úmluva a lidských právecha biomedicíně, informovaný souhlas, ne/kompetentní pacient 6. - 7. Etické problémy v gynekologii a neonatologii, hodnota lidského embrya a plodu, ukončení těhotenství, právo matky (rodičů) a právo dítěte, domácí porod, záchrana nedonošenců, asistovaná reprodukce a surogátní mateřství, preimplantační a prenatální diagnostika. 8. - 9. Umírání a smrt ve zdravotní péči, tabuizace smrti, důstojné umírání, paliativní péče, rozhodování v závěru života, práva pacientů v bezvědomí, heroická medicína a ukončování neúčinné léčby, persistentní vegetativní stavy, asistovaná nutrice a hydratace a život udržující léčba, dříve vyslovená přání. Problém euthanasie a asistované sebevraždy.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
" Seznámit se základními pojmy a problémovými okruhy ve filozofii s důrazem na pochopení souvislostí mezi filozofií jako společenskovědní disciplínou, medicínou a ošetřovatelstvím v historickém vývoji a v současnosti. " Studenti se dokáží orientovat ve filozofických koncepcích člověka. " Poskytnout základní vědomosti o teoretické etice. " Zvýšit vnímavost studenta/-ntky k etickým stránkám rozhodování ve zdravotní péči. " Dát rozhled v problematice současné etiky zdravotní péče. " Naučit znalosti a zručnosti potřebné k řešení etických dilemat
" Student/ka si uvědomí význam filozofie jako základu světonázorové orientace ve své profesi ve zdravotnictví. " Student/ka chápe kvalitu a smysl lidského života z hlediska filozofie a medicíny. " Student/ka si upevní pozitivní chápání hodnot jako je zdraví, život, prohloubí a doplní novými poznatky svůj pohled na umírání a smrt. " Studenti/-ntky jsou schopni/-ny identifikovat etické problémy ve své práci. " Studenti/-ntky jsou schopni/-ny popsat identifikovaný problém. " Studenti/-ntky znají argumenty užívané ve prospěch různých možných řešení. " Studenti/-ntky jsou schopni/-ny porozumět podstatě etických problémů. " Studenti/-ntky jsou schopni/-ny dospívat k rozhodnutím, která jsou v souladu mezinárodně uznanými etickými standardy. " Studenti/-ntky jsou schopni/-ny odlišit právní a etický aspekt rozhodování v medicíně. " Studenti/-ntky jsou schopni/-ny identifikovat etické problémy ve své práci. " Studenti/-ntky jsou schopni/-ny popsat identifikovaný problém a budou znát argumenty užívané ve prospěch různých možných řešení. " Studenti/-ntky jsou schopni/-ny porozumět podstatě etických problémů a budou schopni/-ny dospívat k rozhodnutím, která jsou v souladu mezinárodně uznanými etickými standardy " Studenti/-ntky jsou schopni/-ny odlišit právní a etický aspekt rozhodování v medicíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Zápočet: aktivní účast na seminářích, zapojení se do diskuze, příprava na témata seminářů samostudiem základní a doporučené literatury, zpracování seminární práce k zápočtu, ve které budou srovnávány a hodnoceny různé názory publikované na vybrané filozofické / etické téma v odborné literatuře a na jejich základě bude zformulováno vlastní stanovisko, ke kterému bude uvedena odpovídající argumentace? Kolokvium: prokázání orientace v základních filozofických / etických otázkách týkajících se tématu seminární práce a schopnosti vést o nich dialog na odborné úrovni.
Doporučená literatura
  • Ari?s, Philippe; Navrátilová, Danuše. Dějiny smrti. Vydání první. Praha : Argo, 2020. ISBN 978-80-257-3251-9.
  • Clarke, W. Norris; Machula, Tomáš. Osoba a bytí. 1. vyd. Praha : Krystal OP ; Kostelní Vydří : Karmelitánské nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-85929-92-8.
  • Gaarder, Jostein; Vrbová, Jarka. Sofiin svět : román o dějinách filosofie. 4. vyd., 1. v Albatrosu. Praha : Albatros, 2002. ISBN 80-00-01036-4.
  • Haškovcová, H. Informovaný souhlas. proč a jak?. Praha: Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-497-3.
  • Haškovcová, H. Práva pacientů - komentované vydání. Havířov: Nakl. A. Krtilové, 1996. ISBN 80-902163-0-7.
  • HAŠKOVCOVÁ, H. Thanatologie: nauka o umírání a smrti. Praha: Galén, 2000. ISBN 978-80-7262-471-3.
  • Haškovcová, Helena. Lékařská etika. 3., rozš. vyd. Praha : Galén, 2002. ISBN 80-7262-132-7.
  • Kutnohorská, Jana. Etika v ošetřovatelství. Vyd. 1. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2069-2.
  • Machovec, Milan. Filosofie tváří v tvář zániku. Brno : Zvláštní vydání, 1998. ISBN 80-85436-61-2.
  • Odehnal, Ivo. Úvod do filozofie člověka. Brno : CERM, 2002. ISBN 80-7204-230-0.
  • Peregrin, Jaroslav. Filozofie pro normální lidi. Praha : Dokořán, 2008. ISBN 978-80-7363-192-5.
  • Sokol, Jan. Etika, život, instituce : pokus o praktickou filosofii. Vyd. v této podobě 1. Praha : Vyšehrad, 2014. ISBN 978-80-7429-223-1.
  • ŠIMEK, J. Lékařská etika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5306-5.
  • Šimek, Jiří; Špalek, Vladimír. Filozofické základy lékařské etiky. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0440-4.
  • Vácha, Marek Orko; Königová, Radana,; Mauer, Miloš. Základy moderní lékařské etiky. Vydání první. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-780-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr