Vyučující
|
-
Shivairová Olga, PhDr. Ph.D.
-
Urbanová Vlastimila, PhDr.
|
Obsah předmětu
|
Obsahové zaměření předmětu 1. Psychologie jako věda, předmět psychologie, cíle psychologie, biologická a sociokulturní determinace psychiky 2. Poznávací procesy - vnímání, paměť, učení, myšlení 3. Emoce a city, funkce emocí 4. Motivace, teorie motivace, klasifikace potřeb 5. Osobnost, vymezení pojmu osobnost, základní teorie osobnosti. Temperament, typologie temperamentu 6. Předmět Vývojové psychologie, teorie duševního vývoje, faktory duševního vývoje, metody vývojové psychologie 7. Prenatální období - organogeneze, diferenciace tkání, funkční dozrávání, život jako kontinuum, úloha matky, otce a vliv kvality sociokulturního prostředí na vývoj dítěte v tomto období 8. Dětství - novorozenec - porod, Apgar skóre, nepodmíněné reflexy, jednotlivé oblasti psychického vývoje - kojenec - vývojové gradienty, jednotlivé oblasti vývoje, senzomotorická inteligence - batole - sociální autonomie, oblasti vývoje 9. Předškolní věk - oblasti vývoje, socializace, hra, základy - mladší školní věk - oblasti vývoje, role žáka, počátky utváření hodnot, morální vědomí, - puberta - oblasti vývoje, anatomicko fyziologická přestavba organismu, sekulární akcelerace, rozvoj identity, - adolescence - ustalování a osamostatňování, oblasti vývoje, intelektuální výkonnost, hodnotová orientace, adolescentní krize 10. Dospělost - mladší (raná) dospělost - naplnění základních životních tendencí, oblasti vývoje, manželství, rodina pracovní realizace - střední dospělost - období životní stabilizace a vyvrcholení, oblasti vývoje, manželské a rodičovské funkce, pracovní seberealizace - pozdní dospělost - počínající stereotypie, krize středního věku, oblasti vývoje, involuce Stáří - časné stáří - změna sociální pozice, somatické, psychické a sociální změny, změny osobnosti, - pozdní stáří - rodinná a institucionální péče, finalita života Semináře: 1. Porod a přizpůsobení se novorozence vnějšímu prostředí 2. Projevy spontánní činnosti kojence - hra Význam rodinného prostředí při výchově a vývoji kojence 3. Výchovné problémy v kojeneckém věku 4. Citový a sociální život mladšího batolete - vývoj sebeuvědomování Hra a její význam pro všestranný rozvoj dítěte Zvláštnosti emocionality ve starším batolivém období 5. Nejčastější výchovné problémy v předškolním věku 6. Vývoj osobnosti v mladším školním věku 7. Osobnost pubescenta 8. Vývoj citů a sociálních vztahů u adolescentů 9. Předcházení předčasnému stárnutí 10. Problémové situace vzhledem k vývojovým etapám života
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem studijního předmětu Psychologie je seznámit studenty/ky se základními sociálně psychologickými pojmy, ale i s aplikací sociální psychologie v praxi porodní asistentky. Důraz bude kladen na efektivní sociální komunikaci, včetně jejího nácviku v rámci seminářů.
Student/ka: - popíše předmět psychologie - orientuje se v biologické, v socio-kulturní determinaci lidské psychiky - vysvětlí biologickou podstatu psychiky a vztah psychických funkcí k ostatním systémům v rámci organismu - definuje vědomí, stavy vědomí, pozornost a její dělení - vysvětlí poznávací procesy (vnímání a jeho zákonitosti, paměť a její druhy, paměťové fáze) - vyjmenuje poznávací procesy (učení, druhy a fáze učení, myšlení, myšlenkové operace) - definuje pojmy (jazyk, řeč, inteligence, emoce, city, motivace, vůle, volní proces) - popíše osobnost a základní teorii osobnosti - definuje typ, temperament, charakter Student/ka: - se orientuje v teorii duševního vývoje - vyjmenuje faktory ovlivňující duševní vývoj - vysvětlí periodizaci duševního vývoje - charakterizuje specifika duševního vývoje v jeho jednotlivých obdobích - popíše změny v chování a prožívání během nemoci - definuje pojmy (bolest, strach, úzkost v nemoci) - charakterizuje subjektivní prožívání nemoci - popíše nemoc jako náročnou životní situaci - charakterizuje osobnost všeobecné sestry a vztah mezi ní a klientem - vysvětlí pojmy iatropatogenie a hospitalismus - adekvátně komunikuje - popíše základní principy duševní hygieny Student/ka: - definuje základní sociálně psychologické pojmy (sociální kognice, kultura, sebepercepce, socializace, interkulturní diference, atribuční styly, postoje, sociální komunikace, sociální skupina, persvaze, sociální pozice) - charakterizuje sociální komunikaci - využívá efektivně sociální komunikaci
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Týmový projekt a jeho prezentace, kombinovaná zkouška /1.ZS Individuální příprava studenta na semináře, samostudium, ústní zkouška /2. ZS /
|
Doporučená literatura
|
-
Atkinson, Rita L.; Herman, Erik,; Petržela, Miroslav; Brejlová, Dagmar. Psychologie. 2., aktualiz. vyd., V Portálu 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3.
-
Langmeier, Josef; Krejčířová, Dana. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
-
Musil, Jiří V. Vývojová psychologie I.. Vyd. 1. Zlín : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006. ISBN 80-7318-361-7.
-
Nakonečný, Milan. Encyklopedie obecné psychologie. 2., rozš. vyd., v Academii vyd. 1. Praha : Academia, 1997. ISBN 80-200-0625-7.
-
Nakonečný, Milan. Psychologie osobnosti. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha : Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1680-5.
-
Plháková, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vydání 1. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-1086-6.
-
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie I. : dětství a dospívání. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
-
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie II. : dospělost a stáří. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
|