Vyučující
|
-
Šemberová Jana, doc. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Metody pro posuzování a hodnocení osobnosti vzdělávaného (dospělého žáka, studenta, účastníka vzdělávání). 2. Struktura osobnosti - typologie, vlastnosti, schopnosti. 3. Formativní vlivy působící na vývoj osobnosti - biologické, přírodní, sociální. 4. Chování, postoje, prožívání (složka kognitivní, emotivní, konativní). 5. Kognitivní procesy ve výuce - pozornost, vnímání, paměť, představivost, myšlení. 6. Emocionální vztahy a stavy (emoce, city) v procesu výuky a učení, podíl emotivní a racionální složky. 7. Sociální pozice a role. 8. Motivace v pedagogickém procesu - pozitivní, negativní (význam potřeb, zájmů, ?), faktory ovlivňující motivaci. 9. Sebesystém (jáství, sebepojetí) a jeho regulační funkce v procesu vzdělávání. 10. Psychologické aspekty vedení vzdělávaných (žáků, studentů, účastníků vzdělávání). Semináře: 1. - 2. Typologie osobnosti - příklady odlišností chování a jednání. 3. - 4. Faktory ovlivňující vývoj osobnosti - ovlivnitelné determinanty 5. - 6. Kognitivní procesy ve výuce 7. - 8. Psychologické aspekty vzdělávacího procesu 9. - 10. Prezentace seminárních prací s pedagogicko- psychologickou tématikou
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je charakterizovat strukturu osobnosti a charakterizovat osobnost dospělého jedince v jednotlivých fázích života z hlediska metod pro posuzování a hodnocení. Cílem předmětu je pochopit aspekty emocionálních vztahů a stavů z hlediska výuky a učení. Obsah předmětu umožňuje studentům popsat a zdůvodnit psychologickou podstatu práce vzdělavatele pro optimalizaci procesu učení v souladu s potřebami vlastní seberealizace (v roli činitele motivačního, řídícího, v roli poradce, modelu, organizátora, aj.).
Student/ka vysvětluje pojmy "sociální pozice", "role" a uvést příklady. Student/ka zdůvodní význam pedagogické psychologie. Student/ka vysvětlí vymezení motivace a popíše základní formy motivace. Student/ka vyjmenuje faktory ovlivňující motivaci a jejich funkci pro ovlivnění motivace. Student/ka vysvětluje regulační funkce sebepojetí v procesu vzdělávání.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivita studenta v semináři, vypracování seminární práce na doporučené téma a jeho obhajoba v rámci ústní zkoušky
|
Doporučená literatura
|
-
ČAPEK R. Moderní didaktika. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-9935-3.
-
KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1996. ISBN 80-85867-94-X.
-
KUSÁK, P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie A. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-244-0293-9.
-
KUSÁK, P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie B. Olomouc: UP, 2002. ISBN 80-244-0294-7.
-
MAREŚ, J. a kol. Kvalita života u dětí a dospívajících I. Brno: MSD, 2006.
-
MAREŚ, J. a kol. Kvalita života u dětí a dospívajících II. Brno: MSD, 2007.
-
MAREŚ, J. a kol. Kvalita života u dětí a dospívajících III. Brno: MSD, 2008.
-
Nelešovská, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi.. Praha, Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
-
PODLAHOVÁ, Libuše et al. Didaktika pro vysokoškolské učitele. Praha: Grada, 2012.
-
Průcha, J. Moderní pedagogika.. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-2621-228-7.
-
Průcha, J. Pedagogická encyklopedie. Praha, Portál, 2009. ISBN 978-80-736-7546-2.
-
Skalková, J. Obecná didaktika. Praha, Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Vágnerová, M.:. Vývojová psychologie. Praha, Portál, 2000.
-
VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele.. Praha, Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3357-9.
|