Přednášky: 1. - 2. Psychická zátěž, stres a syndrom vyhoření, příčiny a prevence. Vliv stresu na lidský organismus. 3. - 4. Duševní zdraví, psychohygiena a psychosociální hygiena zdravotnického pracovníka. Péče o duševní zdraví. 5. - 6. Efektivní zvládání psychické zátěže, vybrané podpůrné techniky. Role komunikace a peer podpory v předcházení negativního vlivu psychické zátěže. 7. - 8. Vybrané aspekty v intenzivní péči - komunikace s problémovým pacientem, se znevýhodněnými pacienty a s pacienty z jiného kulturního a etnického prostředí. Kvalita života pacientů. 9. - 10. Sociální práce ve zdravotnictví, role zdravotně-sociálního pracovníka, činnost zdravotně-sociálního pracovníka v podmínkách intenzivní péče.
|
Student se seznámí s poznatky o psychosociální zátěži, stresu, syndromu vyhoření. Bude mu představena důležitost zásad dodržování zásad psychohygieny v prevenci nadměrné zátěže. Dále si student osvojí komunikační dovednosti s ohledem na efektivní komunikaci na pracovišti, ale i s pacienty s problémovým chováním, s pacienty se znevýhodněním a z jiného kulturního a etnického prostředí. Dále si student osvojí techniky zvládání zátěže. Důraz bude kladen na kritické myšlení a sebereflexi.
Student/ka bude schopen/na definovat psychosociální zátěž, stres a syndrom vyhoření Student/ka bude schopen/na analyzovat vliv psychosociální zátěže na duševní i fyzické zdraví a na mezilidské vztahy a vztahy na pracovišti Student/ka bude schopen/na rozlišit a vysvětlit rizikové a protektivní faktory duševního a tělesného zdraví Student/ka bude schopen/na prosazovat zásady duševní hygieny Student/ka bude schopen/na prezentovat příčiny a projevy syndromu vyhoření a možnosti jeho prevence a zvládání Student/ka bude schopen/na orientovat se v problematice závislostí, psychologie handicapu a sociální patologie Student/ka bude schopen/na zvládat komunikaci se specifickým typem klientů - např. s agresivním klientem, s klientem se znevýhodněním a s klientem pocházejícím z různého etnického a kulturního prostředí Student/ka bude schopen/na využít zásady psychohygieny a správné komunikace na pracovišti Student/ka bude schopen/na provádět sebereflexi a uvědomit si vlastní vztah k této problematice Student/ka bude schopen/na aplikovat zásady peer podpory a uvědomit si důležitost peer podpory na pracovišti
|
-
GEIGER, A. Starý král ve vyhnanství. Praha: KOSMAS, 2013. ISBN 978-80-2042-510-2.
-
Honzák, R. Svépomocná příručka sestry : (psychothriller). Praha, 2015. ISBN 978-80-7492-142-1.
-
Kebza, V. Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Grada, 2005. ISBN 978-80-247-2798-1.
-
Křivohlavý, J. Pozitivní psychologie. Radost, naděje, odpuštění, smiřování, překonávání. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-726-8.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci.. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví.. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-551-2.
-
Payne, J. a kol. Kvalita života a zdraví. Praha:Triton, 2005. ISBN 978-80-725-4657-2.
-
PEŠEK, M., NOVOTNÝ, P. Zachraň si svůj život, Principy nemoci a uzdravování. Nakladatelství Dialog, 2015.
-
Špirudová, L. Doprovázení v ošetřovatelství. I, Pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty .. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-5710-0.
-
Špirudová, L. Doprovázení v ošetřovatelství. II, Doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-5711-7.
-
Ware, B. Čeho před smrtí nejvíce litujeme. Jak nám život změní naši drazí, když umírají. Praha, 2012. ISBN 978-80-262-0168-7.
|