Vyučující
|
-
Šimek Jiří, doc. MUDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Etika v ošetřovatelství v historii. Etika lékařské péče. Etika ošetřovatelské péče. 2. Ošetřovatelská péče a etika vzhledem k morální odpovědnosti pacienta v ošetřovatelské praxi. 3. Informování pacienta. Práva pacientů, etika osobních práv. Povinnosti a práva lékařů. Zranitelnost jedince v péči o zdraví, informovaný souhlas u bolesti. 4. Potrat. Eutanázie. Transplantace orgánů. Umělé oplodnění. 5. Etika vědeckých výzkumů, pokusy na lidech. Problém pokusů na embryích, klonování a pokusů na zvířatech. 6. Profesní etika pracovníků ve zdravotnictví a ve zdravotnickém vzdělávání. Lékařská přísaha. 7. Vztah ošetřovatelských funkcí, poslání a umění. Změny v ošetřovatelské praxi, problém kompetencí. Motivace pro práci v ošetřovatelství. Problém nedostatku ošetřovatelského personálu. Problém společenského respektu a prestiže ošetřovatelské profese. 8. Etický kodex v ošetřovatelství, etický kodex ICN. Legislativa týkající se ošetřovatelství. Týmová práce v ošetřovatelství. Lékařské etické standardy. Předsudky, diverzita, rovnost, tolerance, humanita, empatie, charita, intimita, multikulturalita. 9. Rozvoj profesního sebepojetí studentů. Profesionální vzhled. Profesionální rozvoj. Každodenní strategie pro dosahování profesního uspokojení. 10. Etická problematika péče o starší osoby. Týmová práce v ošetřovatelství. Hospicová péče.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou lékařské etiky a dosažení toho, aby si studenti v ošetřovatelské profesi utvářeli morální charakter a chování. Cílem předmětu je pochopení problematiky studentem tak, aby si uvědomil, že pro sestru je nezbytné uplatňovat ve zdravotnických činnostech i profesní etiku. Sestra musí být schopna řešit etické problémy a správně reagovat na všechny zúčastněné ve snaze najít to nejlepší řešení.
Student/ka je schopna definovat principy a přístupy etiky v ošetřovatelství a lékařství. Student/ka je schopna vyjádřit svůj postoj k etickým problémům ve zdravotnictví (potrat, eutanázie, dárcovství orgánů,..). Student/ka je schopna popsat změnu ve svých postojích po absolvování předmětu a studiu literatury.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Ústní, písemná, seminární práce, prezentace
|
Doporučená literatura
|
-
Anzanbacher, A.:. Úvod do filosofie. Praha, Portál, 2004. ISBN 80-7178-804-X.
-
HAŠKOVCOVÁ, H. Thanatologie: nauka o umírání a smrti. Praha: Galén, 2000. ISBN 978-80-7262-471-3.
-
Kohák, E.:. Svoboda, svědomí, soužití. Kapitoly z mezilidské etiky.. Slon, Praha, 2004. ISBN 80-86429-35-0.
-
Munzarová M.:. Lékařský výzkum a etika. Grada, Praha, 2005. ISBN 80-247-0924-4.
-
ŠIMEK, J., ŠPALEK, V. Filozofické základy lékařské etiky. Praha, Grada, 2003. ISBN 80-247-0440-4.
-
ŠIMEK, J., ZAMYKALOVÁ, L., MESANYOVÁ, M., SVOBODOVÁ, H. Etika výzkumu a etické komise v České republice.. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3397-5.
|