Předmět: Základy sociologie a psychologie

» Seznam fakult » FZS » UHP
Název předmětu Základy sociologie a psychologie
Kód předmětu UHP/QZSPS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Shivairová Olga, PhDr. Ph.D.
  • Hrušková Martina, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: - Předmět sociologie. Od individuální sociální zkušenosti k sociologii. Vznik sociologie v 19. st. jako součást modernizačního procesu. Rozdílnosti v koncipování předmětu sociologie, sociologie jako multiparadigmatická věda. Vztah k jiným společenským vědám. - Struktura a funkce sociologie. Sociologie jako věda, její funkce. Vztah teorie a empirie, vnitřní struktura sociologie, odvětvové disciplíny. - Vývoj sociologie. Velké sociologické systémy v 19. století (Comte, Marx, Durkheim, Pareto, Weber, Simmel). Období velkých empirických výzkumů. Soudobé sociologické směry. Tradice české sociologie. - Příroda, kultura a společnost. Utváření institucí, formování a přenos kulturních vzorců, úloha hodnot a norem (morálka, právo). Vztah kategorií sociální jednání a sociální systém. - Sociální struktura. Struktura a stratifikace. Problém sociální nerovnosti, sociální distance. Třídy a vrstvy. Status, mobilita, sociální kapitál. - Instituce. Stát a problém legitimity moci. Instituce, organizace a byrokracie. Sociologie aktéra a jednání. Osobnost a sociální role, význam symbolické interakce, socializace. Sociologické přístupy k rodině. Sociologie věkových skupin, fáze životního cyklu. Sociologie zdraví, nemoci a smrti. - Společenské procesy. Teorie společenské změny (revoluce, evoluce, pokrok). Procesy modernizace, globalizace, společnost post-industriální, post-moderní. - Úloha masmédií, komunikace, jazyka, role veřejného mínění. - Sociální seskupení. Skupiny a agregátní celky (útvary). - Davy a kolektivní jednání. Malé sociální skupiny, jejich klasifikace a dynamika (konflikty). - Psychologie jako věda, předmět psychologie, cíle psychologie, biologická a sociokulturní determinace psychiky - Poznávací procesy - vnímání, paměť, učení, myšlení - Emoce a city, funkce emocí - Motivace, teorie motivace, klasifikace potřeb - Předmět Vývojové psychologie, teorie duševního vývoje, faktory duševního vývoje, metody vývojové psychologie - Prenatální období - organogeneze, diferenciace tkání, funkční dozrávání, život jako kontinuum, úloha matky, otce a vliv kvality sociokulturního prostředí na vývoj dítěte v tomto období - Dětství - novorozenec - porod, Apgar skóre, nepodmíněné reflexy, jednotlivé oblasti psychického vývoje - kojenec - vývojové gradienty, jednotlivé oblasti vývoje, senzomotorická inteligence - batole - sociální autonomie, oblasti vývoje - Předškolní věk - oblasti vývoje, socializace, hra, základy - mladší školní věk - oblasti vývoje, role žáka, počátky utváření hodnot, morální vědomí, - puberta - oblasti vývoje, anatomicko fyziologická přestavba organismu, sekulární akcelerace, rozvoj identity, - adolescence - ustalování a osamostatňování, oblasti vývoje, intelektuální výkonnost, hodnotová orientace, adolescentní krize - Dospělost - mladší (raná) dospělost - naplnění základních životních tendencí, oblasti vývoje, manželství, rodina pracovní realizace - střední dospělost - období životní stabilizace a vyvrcholení, oblasti vývoje, manželské a rodičovské funkce, pracovní seberealizace - pozdní dospělost - počínající stereotypie, krize středního věku, oblasti vývoje, involuce - Stáří - časné stáří - změna sociální pozice, somatické, psychické a sociální změny, změny osobnosti, - pozdní stáří - rodinná a institucionální péče, finalita života Semináře: 1. Porod a přizpůsobení se novorozence vnějšímu prostředí 2. Projevy spontánní činnosti kojence - hra Význam rodinného prostředí při výchově a vývoji kojence 3. Výchovné problémy v kojeneckém věku 4. Citový a sociální život mladšího batolete - vývoj sebeuvědomování 5. Hra a její význam pro všestranný rozvoj dítěte 6. Zvláštnosti emocionality ve starším batolivém období 7. Nejčastější výchovné problémy v předškolním věku 8. Vývoj osobnosti v mladším školním věku 9. Osobnost pubescenta 10. Vývoj citů a sociálních vztahů u adolescentů 11. Předcházení předčasnému stárnutí 12. Problémové situace vzhledem k vývojovým etapám života 13. Opakování 14. Test

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Případová studie
Výstupy z učení
Předmět poskytuje vědomosti ze základů sociologie, teoretických přístupů a metod sociologického poznání. Seznamuje s problematikou socializace člověka, institucionalizací, globalizací a masovou kulturou. Cílem psychologie je seznámit studenty/ky se základními sociálně psychologickými pojmy, ale i s aplikací sociální psychologie v praxi. Důraz bude kladen na efektivní sociální komunikaci.
Orientovat se v základním pojmosloví sociologie medicíny a zdravotnictví. Umět analyzovat sociologické pojmy zdraví a nemoci. Získat poznatky o sociálních vztazích s klientem a jeho rodinou. Získat poznatky o postavení pacienta v systému nemocnice a v systému komunitní péče.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Atkinson, Rita L.; Herman, Erik,; Petržela, Miroslav; Brejlová, Dagmar. Psychologie. 2., aktualiz. vyd., V Portálu 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3.
  • Bauman, Zygmunt; May, Tim,; Ogrocká, Jana. Myslet sociologicky : netradiční uvedení do sociologie..
  • Keller, Jan. Úvod do sociologie. 5. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství SLON, 2004. ISBN 80-86429-39-3.
  • Nakonečný, Milan. Psychologie osobnosti. Praha : Stanislav Juhaňák - Triton, 2021. ISBN 978-80-7553-886-4.
  • Novotná, Eliška. Sociologie sociálních skupin. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2957-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr