Vyučující
|
-
Konečná Hana, doc. PhDr. Ph.D.
-
Shivairová Olga, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Hlavní témata přednášek 1. Historie psychologie jako oboru, její hlavní otázky. (1hodina) 2. Hlavní koncepce psychologie (1hodina) 3. Současné hlavní podobory psychologie. (1hodina) 4. Svoboda a determinace, prostředí vs. dědičnost. (1hodina) 5. Sociální psychologie. (1hodina) 6. Vývojová psychologie. Jednotlivá životní stádia, jejich specifické potřeby. (1hodina) 7. Psychologie rodiny, náhradní rodinná péče. (1hodina) 8. Psychosomatika, její základní koncepce. (1hodina) 9. Psychologie handicapu. (1hodina) 10. Psychodiagnostika, její metody. (1hodina) 11. Psychopatologie a psychiatrie. (1hodina) 12. Psychoterapie. Vymezení, hlavní koncepce a směry. (1hodina) 13. Psychologie a etika, zneužitelnost psychologie. (1hodina) 14. Možnosti a limity výzkumu ve vědách o člověku. (1hodina) Hlavní témata seminářů 1. Psychologie a sociální práce. (1hodina) 2. Vývojová psychologie - specifické potřeby v dětství a dospívání, možnosti jejich naplňování. (1hodina) 3. Vývojová psychologie - specifické potřeby seniorů, možnosti jejich naplňování. (1hodina) 4. Specifické potřeby a specifický způsob komunikace s tělesně handicapovanými. (1hodina) 5. Specifické potřeby a specifický způsob komunikace s psychicky nemocnými. (1hodina) 6. Komunikace v různých situacích (agresivní klient, komunikace s rodinou, komunikace v ústavním prostředí, při nepříznivém vývoji a prognóze, sdělování nepříznivé zprávy,). (1hodina) 7. Psychodiagnostické metody, jejich možné využití v sociální práci, kompetence sociálního pracovníka v psychodiagnostice. (1hodina) 8. Behaviorální terapie v sociální práci. (1hodina) 9. Terapie orientované na klienta v sociální práci. (1hodina) 10. Transakční analýza v sociální práci. (1hodina) 11. Arteterapie v sociální práci. (1hodina) 12. Podpůrné organizace, pacientské organizace, svépomocné skupiny. (1hodina) 13. Syndrom vyhoření, možnosti prevence, tzv. Bálintovské skupiny. (1hodina) 14. Zásady psychohygieny, relaxace, autogenní trénink. (1hodina)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Předmět studenty seznámí s psychologií jako samostatným vědním oborem, centrálním pro tzv. "pomáhající profese". Popíše jeho témata, nástroje a limity. Koncipován je především prakticky, zaměřen na terénní práci budoucího sociálního pracovníka. Důraz bude kladen na rozvoj schopnosti myslet kriticky, v souvislostech.
- Student zná a chápe předmět psychologie a její vztah k ostatním vědám, je schopen teoreticky popsat biologickou a sociální determinaci člověka, zvláštnosti vývoje v různém vývojovém období, koncept duševního zdraví a kvality života, psychologii člověka s handicapem, sociálním znevýhodněním a duševními poruchami, zná zásady komunikace s těmito lidmi. - Student je schopen kriticky hodnotit a vyhledávat informace z oblasti psychologie, dokáže získané poznatky aplikovat v praxi, je schopen rozvíjet sebepoznání a poznávání druhých a dokáže empaticky komunikovat s osobami v náročných životních situacích, s handicapem či duševní poruchou. Umí aplikovat zásady duševní hygieny u sebe i ve svém okolí a je schopen rozpoznávat zdroje a limity sebe samého.
|
Předpoklady
|
Obecné znalosti získané na střední škole.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
K zápočtu docházka na semináře (alespoň 80%), aktivní participace na nich, seminární práce. Zkouška bude mít písemnou formu.
|
Doporučená literatura
|
-
Psychologie handicapu.
-
Vývojová psychologie. ISBN 978-80-247-1284-0.
-
HUNT. Dějiny psychologie. ISBN 978-80-262-0898-3.
-
Konečná. Medicína založená na důvěře. O nebohém pacientovi v postmoderní době.. ISBN 9788072628780.
-
Nakonečný. Úvod do psychologie. ISBN 80-200-1198-6.
-
Vymětal. Lékařská psychologie. ISBN 80-7178-740-X.
|