Vyučující
|
-
Urbanová Vlastimila, PhDr.
-
Shivairová Olga, PhDr. Ph.D.
-
Konečná Hana, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
ZIMNÍ SEMESTR - zaměření na úvod do psychologie Hlavní témata přednášek (uvažováno jako dvouhodinové bloky) 1 přednáška 2 hodiny 1. Historie psychologie jako oboru, její hlavní otázky 2. Hlavní koncepce psychologie 3. Současné hlavní podobory psychologie - přehled 4. Sociální psychologie 5. Psychologie osobnosti 6. Kognitivní psychologie 7. Psychologie jazyka, komunikace 8. Psychosomatika, její základní koncepce. Psychosociální determinanty zdraví. 9. Psychologie handicapu. 10. Psychodiagnostika, její metody 11. Psychopatologie a psychiatrie 12. Psychoterapie. Vymezení, hlavní koncepce a směry 13. Psychologie a etika, zneužitelnost psychologie 14. Možnosti a limity poznání a výzkumu ve vědách o člověku Hlavní témata seminářů - 1 seminář 1 hodiny 1. Psychologie a sociální práce 2. Psychodiagnostické metody, jejich možné využití v sociální práci, kompetence sociálního pracovníka v psychodiagnostice 3. Dotazníky kvality života 4. Psychická podpora v krizi, krizová intervence. 5. Behaviorální terapie v sociální práci 6. Terapie orientované na klienta v sociální práci. 7. Transakční analýza v sociální práci 8. Arteterapie v sociální práci 9. Muzikoterapie a dramaterapie v sociální práci 10. Logoterapie 11. Podpůrné organizace, pacientské organizace, svépomocné skupiny 12. Syndrom vyhoření, možnosti psychohygieny, tzv. Bálintovské skupiny 13. Zásady psychohygieny, relaxace, autogenní trénink 14. Syndrom pomáhajícího a profesionální deformace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Předmět studenty seznámí s psychologií jako samostatným vědním oborem, centrálním pro tzv. "pomáhající profese". Popíše jeho témata, nástroje a limity. Koncipován je prakticky, nikoliv teoreticky, zaměřen na terénní práci budoucího sociálního pracovníka. Důraz bude kladen na rozvoj schopnosti myslet kriticky, v souvislostech.
- Znalosti Student zná a chápe předmět psychologie a její vztah k ostatním vědám, je schopen teoreticky popsat osobnost člověka a její biologickou a sociální determinaci, strukturu a dynamiku lidské psychiky, činitele psychického vývoje, zvláštnosti vývoje v různém vývojovém období, koncept duševního zdraví a kvality života, psychologii člověka s handicapem, sociálním znevýhodněním a duševními poruchami, zná zásady komunikace s těmito lidmi a teoreticky ovládá strategie řešení náročných životních situací. - Dovednosti Student je schopen kriticky hodnotit a vyhledávat informace z oblasti psychologie, dokáže získané poznatky aplikovat v praxi, je schopen rozvíjet sebepoznání a poznávání druhých a dokáže empaticky komunikovat s osobami v náročných životních situacích, s handicapem či duševní poruchou. Umí aplikovat zásady duševní hygieny u sebe i ve svém okolí a je schopen rozpoznávat zdroje a limity sebe samého.
|
Předpoklady
|
Obecné znalosti ze střední školy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
K zápočtu docházka na semináře (alespoň 80%) aktivní participace na nich, seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
Hunt. Dějiny psychologie. Portál, 2015.
-
Konečná, H., Slouková, D., Mardešič, T. Medicína založená na důvěře. O nebohém pacientovi v postmoderní době. Praha, 2012. ISBN 978-80-7262-914-.
-
Krejčířová, D., Svoboda, M., Vágnerová, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha, 2015.
-
Langmeier. Vývojová psychologie. Praha, 2006.
-
Matoušek, O. Potřebujete psychoterapii?. Praha, 1995.
-
Nakonečný, M. Průvodce dějinami psychologie.. 1995.
-
Nakonečný. Úvod do psychologie. Praha, 2003.
-
Svoboda, M., Humpolíček, P., Šnorek, V. Psychodiagnostika dospělých.. Praha, 2013.
-
Vágnerová, M. Psychický vývoj dítěte v náhradní rodinné péči.. Praha, 2012.
-
Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese.. Praha, 1999.
-
Vágnerová. Psychologie handicapu. Praha, 2004.
-
Vymětal, J.. Úvod do psychoterapie.. Praha, 2010.
-
Vymětal. Lékařská psychologie. Praha, 2012.
|