Předmět: Úvod do psychologie a vývojová psychologie I

» Seznam fakult » FZS » UHP
Název předmětu Úvod do psychologie a vývojová psychologie I
Kód předmětu UHP/VÚPS1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečná Hana, doc. PhDr. Ph.D.
  • Shivairová Olga, PhDr. Ph.D.
  • Urbanová Vlastimila, PhDr.
Obsah předmětu
ZIMNÍ SEMESTR - zaměření na úvod do psychologie Hlavní témata přednášek (uvažováno jako dvouhodinové bloky) 1 přednáška 2 hodiny 1. Historie psychologie jako oboru, její hlavní otázky 2. Hlavní koncepce psychologie 3. Současné hlavní podobory psychologie - přehled 4. Sociální psychologie 5. Psychologie osobnosti 6. Kognitivní psychologie 7. Psychologie jazyka, komunikace 8. Psychosomatika, její základní koncepce. Psychosociální determinanty zdraví. 9. Psychologie handicapu. 10. Psychodiagnostika, její metody 11. Psychopatologie a psychiatrie 12. Psychoterapie. Vymezení, hlavní koncepce a směry 13. Psychologie a etika, zneužitelnost psychologie 14. Možnosti a limity poznání a výzkumu ve vědách o člověku Hlavní témata seminářů - 1 seminář 1 hodiny 1. Psychologie a sociální práce 2. Psychodiagnostické metody, jejich možné využití v sociální práci, kompetence sociálního pracovníka v psychodiagnostice 3. Dotazníky kvality života 4. Psychická podpora v krizi, krizová intervence. 5. Behaviorální terapie v sociální práci 6. Terapie orientované na klienta v sociální práci. 7. Transakční analýza v sociální práci 8. Arteterapie v sociální práci 9. Muzikoterapie a dramaterapie v sociální práci 10. Logoterapie 11. Podpůrné organizace, pacientské organizace, svépomocné skupiny 12. Syndrom vyhoření, možnosti psychohygieny, tzv. Bálintovské skupiny 13. Zásady psychohygieny, relaxace, autogenní trénink 14. Syndrom pomáhajícího a profesionální deformace

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Předmět studenty seznámí s psychologií jako samostatným vědním oborem, centrálním pro tzv. "pomáhající profese". Popíše jeho témata, nástroje a limity. Koncipován je prakticky, nikoliv teoreticky, zaměřen na terénní práci budoucího sociálního pracovníka. Důraz bude kladen na rozvoj schopnosti myslet kriticky, v souvislostech.
- Znalosti Student zná a chápe předmět psychologie a její vztah k ostatním vědám, je schopen teoreticky popsat osobnost člověka a její biologickou a sociální determinaci, strukturu a dynamiku lidské psychiky, činitele psychického vývoje, zvláštnosti vývoje v různém vývojovém období, koncept duševního zdraví a kvality života, psychologii člověka s handicapem, sociálním znevýhodněním a duševními poruchami, zná zásady komunikace s těmito lidmi a teoreticky ovládá strategie řešení náročných životních situací. - Dovednosti Student je schopen kriticky hodnotit a vyhledávat informace z oblasti psychologie, dokáže získané poznatky aplikovat v praxi, je schopen rozvíjet sebepoznání a poznávání druhých a dokáže empaticky komunikovat s osobami v náročných životních situacích, s handicapem či duševní poruchou. Umí aplikovat zásady duševní hygieny u sebe i ve svém okolí a je schopen rozpoznávat zdroje a limity sebe samého.
Předpoklady
Obecné znalosti ze střední školy.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

K zápočtu docházka na semináře (alespoň 80%) aktivní participace na nich, seminární práce.
Doporučená literatura
  • Hunt. Dějiny psychologie. Portál, 2015.
  • Konečná, H., Slouková, D., Mardešič, T. Medicína založená na důvěře. O nebohém pacientovi v postmoderní době. Praha, 2012. ISBN 978-80-7262-914-.
  • Krejčířová, D., Svoboda, M., Vágnerová, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha, 2015.
  • Langmeier. Vývojová psychologie. Praha, 2006.
  • Matoušek, O. Potřebujete psychoterapii?. Praha, 1995.
  • Nakonečný, M. Průvodce dějinami psychologie.. 1995.
  • Nakonečný. Úvod do psychologie. Praha, 2003.
  • Svoboda, M., Humpolíček, P., Šnorek, V. Psychodiagnostika dospělých.. Praha, 2013.
  • Vágnerová, M. Psychický vývoj dítěte v náhradní rodinné péči.. Praha, 2012.
  • Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese.. Praha, 1999.
  • Vágnerová. Psychologie handicapu. Praha, 2004.
  • Vymětal, J.. Úvod do psychoterapie.. Praha, 2010.
  • Vymětal. Lékařská psychologie. Praha, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr