Předmět: Úvod do psychologie a vývojová psychologie II

» Seznam fakult » FZS » UHP
Název předmětu Úvod do psychologie a vývojová psychologie II
Kód předmětu UHP/VÚPS2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Konečná Hana, doc. PhDr. Ph.D.
  • Shivairová Olga, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
LETNÍ SEMESTR - zaměření na vývojovou psychologii Hlavní témata přednášek 1 přednáška 2 hodiny 1. Vývojová psychologie. Jednotlivá životní stádia, jejich specifické potřeby. 2. Teorie vývoje dle Freuda, Piageta a Eriksona 3. Svoboda a determinace, prostředí vs. dědičnost 4. Sociální konstruktivismus, sociální kontrukcionismus, teorie diskurzu 5. Psychologie rodiny 6. Problematika gender 7. Náhradní rodinná péče 8. Psychická deprivace 9. Identita dítěte vyrůstajícího v ústavním prostředí či v rodině nezaložené na genetických vazbách 10. Školní zralost, poruchy učení a chování, jejich diagnostika 11. Psychologie handicapu 12. Diagnostika a možnosti terapie poruch vývoje 13. Diagnostika a možnosti terapie poruch spojených se stárnutím a stářím 14. Psychologie závislosti, alkoholová, drogová závislost a gambling Hlavní témata seminářů 1 seminář 1 hodiny 1. Vývojová psychologie - specifické potřeby v dětství a dospívání, možnosti jejich naplňování 2. Vývojová psychologie - specifické potřeby seniorů, možnosti jejich naplňování 3. Thanatologie, komunikace s umírajícími a jejich blízkými, hospicová péče 4. Terapie poruch tělesného a motorického vývoje 5. Terapie poruch psychického vývoje 6. Terapie poruch vývoje osobnosti 7. Terapie poruch spojených se stárnutím a stářím 8. Specifické potřeby a specifický způsob komunikace s tělesně handicapovanými 9. Specifické potřeby a specifický způsob komunikace s psychicky nemocnými 10. Komunikace v různých situacích (agresivní klient, komunikace s rodinou, komunikace v ústavním prostředí, při nepříznivém vývoji a prognóze, sdělování nepříznivé zprávy,) 11. Komunikace s obětí trestné činnosti, komunikace s pachatelem trestné činnosti. Domácí násilí 12. Multikulturní psychologie, Komunikace s osobami z jiného kulturního prostředí. 13. Důsledky nezaměstnanosti, bezdomovectví a sociálního vyloučení na psychiku člověka 14. Syndrom pomáhajícího a profesionální deformace

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Předmět studenty seznámí s psychologií jako samostatným vědním oborem, centrálním pro tzv. "pomáhající profese". Popíše jeho témata, nástroje a limity. Koncipován je prakticky, nikoliv teoreticky, zaměřen na terénní práci budoucího sociálního pracovníka. Důraz bude kladen na rozvoj schopnosti myslet kriticky, v souvislostech.
- Znalosti Student zná a chápe předmět psychologie a její vztah k ostatním vědám, je schopen teoreticky popsat osobnost člověka a její biologickou a sociální determinaci, strukturu a dynamiku lidské psychiky, činitele psychického vývoje, zvláštnosti vývoje v různém vývojovém období, koncept duševního zdraví a kvality života, psychologii člověka s handicapem, sociálním znevýhodněním a duševními poruchami, zná zásady komunikace s těmito lidmi a teoreticky ovládá strategie řešení náročných životních situací. - Dovednosti Student je schopen kriticky hodnotit a vyhledávat informace z oblasti psychologie, dokáže získané poznatky aplikovat v praxi, je schopen rozvíjet sebepoznání a poznávání druhých a dokáže empaticky komunikovat s osobami v náročných životních situacích, s handicapem či duševní poruchou. Umí aplikovat zásady duševní hygieny u sebe i ve svém okolí a je schopen rozpoznávat zdroje a limity sebe samého.
Předpoklady
Absolvování předmětu UÚPS1.
UHP/VÚPS1

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

K zápočtu docházka na semináře (alespoň 80%) aktivní participace na nich, seminární práce. Zkouška bude mít písemnou a ústní formu.
Doporučená literatura
  • Hunt. Dějiny psychologie. Portál, 2015.
  • Konečná, H., Slouková, D., Mardešič, T. Medicína založená na důvěře. O nebohém pacientovi v postmoderní době. Praha, 2012. ISBN 978-80-7262-914-.
  • Krejčířová, D., Svoboda, M., Vágnerová, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha, 2015.
  • Langmeier. Vývojová psychologie. Praha, 2006.
  • Matoušek, O. Potřebujete psychoterapii?. Praha, 1995.
  • Nakonečný, M. Průvodce dějinami psychologie.. 1995.
  • Nakonečný. Úvod do psychologie. Praha, 2003.
  • Svoboda, M., Humpolíček, P., Šnorek, V. Psychodiagnostika dospělých.. Praha, 2013.
  • Vágnerová, M. Psychický vývoj dítěte v náhradní rodinné péči.. Praha, 2012.
  • Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese.. Praha, 1999.
  • Vágnerová. Psychologie handicapu. Praha, 2004.
  • Vymětal, J.. Úvod do psychoterapie.. Praha, 2010.
  • Vymětal. Lékařská psychologie. Praha, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr