Předmět: Civilizační nemoci a podpora zdraví

» Seznam fakult » FZS » ULZ
Název předmětu Civilizační nemoci a podpora zdraví
Kód předmětu ULZ/QCNPZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nejedlá Marie, MUDr.
Obsah předmětu
Témata přednášek (každé téma 2 vyučovací hodiny): 1. Morbidita a mortalita nejčastějších civilizačních nemocí - zdravotnické statistiky a epidemiologické studie chronických neinfekčních chorob, životní styl české populace ? rizikové a protektivní faktory zdraví, prevalence rizikových faktorů životního stylu, socioekonomické determinanty zdraví. 2. Národohospodářské ztráty z nemocí ? indikátory zdraví populace - HLY, LE, DALYs (Health Life Years, Life Expectancy, Disability Adjusted Life Years), počet DALYs ve vztahu k nejčastějším civilizačním nemocem a rizikovým faktorům životního stylu v rámci EU. 3. Národohospodářské ztráty z nemocí ? etický a ekonomický rámec, výpočet přímých finančních ztrát v důsledku nemocí, nepřímé ztráty v důsledku snížené ekonomické aktivity obyvatel, výpočet finanční hodnoty jednoho ztraceného roku života a ekvivalent DALYs české populace za jeden rok (počet DALYs dle údajů WHO). 4. Zdravotní gramotnost populace, její složky a fáze, metodika měření zdravotní gramotnosti, dotazníky WHO. 5. Komplexní řešení problematiky rizikových faktorů životního stylu, možnosti ovlivnění životního stylu, regulace reklamy a prodeje, fiskální politika, intervenční činnost individuální a skupinová, motivace ke změně. 6. Zdravotně výchovná činnost v oblasti prevence nemocí a podpory zdraví, sociální marketing, východiska a cíle, očekáváné výstupy a dopady, vztah mezi producentem a konzumentem, sociálně marketingový plán a nástroje sociálního marketingu, on line marketing 7. Sociálně marketingový plán ? zásady pro vytváření (SMART), specifikace cíle a cílové skupiny, marketingový mix (product, price, place, promotion), marketingový plán, focus group. 8. Sociální marketing ? indikátory monitoringu a indikátory efektivity intervenčních aktivit a kampaní, vyhodnocení dopadů nástrojů sociálního marketingu, 9. Základy copywritingu ? vytváření kreativních textů pro sociální marketing, klady a zápory pozitivního a negativního působení, členění textu, využití barev, odkazy 10. Zdravotně výchovné aktivity ? metodika krátkých intervencí, účinnost, využití v praxi, význam komunikace zdravotnického pracovníka při krátkých intervencích, využití autority, vhodné a nevhodné způsoby komunikace, nejčastější chyby 11. Krátké intervence ? aplikace metodiky na vybrané rizikové faktory životního stylu - kouření, užívání alternativ tabáku ? vapování, e-cigarety, nikotinové sáčky, konzumace alkoholu, fetální alkoholový syndrom 12. Krátké intervence ? aplikace metodiky na podporu zdravé výživy ve vztahu obezitě, jodémii, energetickým nápojům, osteoporóze, KV a nádorovým onemocněním a Alzheimerově chorobě. Zásady příjmu a výdeje energie, vhodné pohybové aktivity pro různé věkové kategorie. 13. Krátké intervence ? aplikace metodiky pro prevenci úrazů v dopravě a v domácnosti, očkování, pitný režim, spotřeba kuchyňské soli a cukru 14. Krátké intervence ? aplikace metodiky pro prevenci infekčních nemocí- hepatitidy A, chřipka, klíšťová encefalitida, tetanus, pertusse, nadužívání ATB aj.) 1. Příčiny výskytu rizikových faktorů životního stylu, návrhy opatření k jejich snížení v kontextu společnosti (zdravotní gramotnost dětí a dospělých, daňové pobídky, bonusy-malusy zdravotních pojišťoven aj.) 2. Cíle a cílové skupiny intervenční činnosti podpory zdraví v sociálním marketingu, očekávané výstupy, definice problému, návrh marketingového mixu v rámci sociálně marketingového plánu pro konkrétní rizikový faktor životního stylu a cílovou skupinu, on line marketing 3. Návrh indikátorů monitoringu a efektivity v rámci sociálně marketingového plánu pro konkrétní rizikový faktor životního stylu a cílovou skupinu, vyhodnocení dopadu konkrétního sociálně marketingového nástroje pro vybraný rizikový faktor a cílovou skupinu 4. Nácvik komunikace, doporučení a chyby při komunikace, 5. Nácvik použití metodiky krátkých intervencí 6. Výpočet DALYs z HDP....

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Skupinová výuka, Blended learning
Výstupy z učení
Studijní předmět má za cíl naučit studenty vytvářet a využívat v praxi moderní nástroje zdravotně výchovné činnosti v kontextu problematiky veřejného zdraví a ekonomiky nemocí. V rámci výuky bude věnována pozornost jednotlivým složkám a struktuře marketingového mixu, návrhu vlastního sociálně marketingového plánu k vybranému rizikovému faktoru životního stylu a cílové skupině, pilotnímu ověření ve focus group, indikátorům monitoringu a indikátorům efektivity ve vztahu k očekávaným krátkodobým a dlouhodobým cílům a očekávanému dopadu realizovaného marketingového nástroje včetně on line marketingu. Jako východisko odborného obsahu marketingových nástrojů budou využity databáze zdravotnických statistik, dostupné manuály a guidelines pro skupinové a individuální edukativní a motivační aktivity v oblasti životního stylu a výpočet národohospodářských ztrát v důsledku preventabilních nemocí. Součástí předmětu bude praktický nácvik zdravotně výchovné metody krátkých intervencí se zaměřením na nejčastější rizika životního stylu s využitím standardizovaných mezinárodních dotazníků a jejich hodnocení. Pozornost bude věnována nácviku vhodného způsobu komunikace pro danou metodu a vybranou cílovou skupinu.
Výstupem předmětu bude návrh sociálně marketingového plánu pro konkrétní rizikový faktor životního stylu a cílovou skupinu, zaměřený na motivaci k rozhodování ve prospěch zdraví a plán vyhodnocení dopadu využitého sociálně marketingového nástroje.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Docházka, seminární práce, aktivní účast, vypracování seminární práce - marketingového plánu - k vybranému rizikovému faktoru životního stylu za použití odborné literatury na téma vztahující se k dílčím přednáškám. Rozsah práce v rozsahu 3-5 stran formátu A 4.
Doporučená literatura
  • Course on the development, implementation and evaluation of campaigns on social marketing tools.
  • Intervenční interaktivní programy projektu Efektivní strategie podpory zdraví.
  • Manuál krátkých intervencí,vytvořený v rámci projeku SZÚ.
  • Národní zpráva o užívání tabáku a alkoholu, SZÚ.
  • Thomas F. Babor, John C. Higgins. Krátké intervence.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr