Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata cvičení: 1. Systém ochrany veřejného zdraví, jeho postavení v systému zdravotní péče, výkon státního dozoru, vymezení kompetencí, vztahy mezi dozorovými institucemi. 2. Plánování a zásady odběrů vzorků, transport do laboratoře. 3. Osvojit si práci v laboratoři od příjmu vzorků až po vyhotovení protokolu 4. Zajištění bezpečnosti práce v laboratoři, interní a externí kontrola kvality práce, SOP, normy, validace metod a výsledků. 5. Akreditační laboratorní systém, standardizace a autorizace. 6. Analytická stanovení pro jednotlivé škodliviny z pohledu ochrany zdraví. (gravimetrická, volumetrická, elektroanalytická, optická, separační, chromatografická, spektrofotometrická). 7. Mikrobiologická stanovení jako indikátory znečištění vod a potravin. 8. Měření klimatických a mikroklimatických parametrů, hluku, vibrací, neionizujícího záření a osvětlení v ochraně zdraví. 9. Provedení senzorické zkoušky, metody zkoušení pachu, chuti, zákalu a barvy ? orientační analýzy. 10. Vyhodnocení systému měření a analýz z hlediska potřebnosti pro společnost. 11. Využití monitoringu zdravotního stavu obyvatelstva v ochraně zdraví. 12. Zpracování protokolu pitná voda, kvalita ovzduší, obsah soli v potravinách.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Případová studie
|
Výstupy z učení
|
Předmět poskytne studentům informace o laboratorním vyšetřování složek životního i pracovního prostředí se zaměřením na fyzikální, chemické a biologické faktory, kterými jsou exponováni lidé a ŽP.
Provádí ve spolupráci s laboratorními týmy dílčí měření, samostatně provádí odběr vzorků složek životního a pracovního prostředí a biologického materiálu, včetně odběru žilní a kapilární krve, k laboratorním vyšetřením v oblasti ochrany a podpory veřejného zdraví, sběr potřebných dat, která dále analyzuje a zpracovává, a navrhuje vhodná opatření.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Podmínkou pro udělení zápočtu je zvládnutí metodiky stanovení složek v životním i pracovním prostředí se zaměřením na zdravotní riziko pro člověka dle platné legislativy EU, ČR, norem a metodik. Zkouška bude provedena formou prezentace studenta na zadané téma.
|
Doporučená literatura
|
-
http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/web_generator/actual_hour_data_CZ.htm.
-
https://www.irz.cz/node/109.
-
https://www.irz.cz/node/20.
-
Metodický návod na měření hluku v mimopracovním prostředí.
-
Metodický návod pro návrh větrání škol.
-
Braun P. et al. Příručka ochrany kvality ovzduší.
-
Kalhotka, L. et al. Potravinářská mikrobiologie návody na cvičení.
-
Kožíšek F., Mayerová L., Pumann P.. Metody senzorické analýzy vody a jejich použití ve vodárenské praxi.
-
Kříženecká, S., Synek, V. Základy analytické chemie. U J. E. Purkyně, Ústí nad Labem, 2014. ISBN 978-80-7414-873-6.
-
Opatřilová L. a kol. Metodika pro stanovení podmínek pro jednotlivé složky biologické kvality.
-
Švábková, K. et al. Vybrané kapitoly z pracovního lékařství - díl 3. Institutu postgraduálního vzdělávání Praha, 2015.
-
Tylšová P. et al. Mikrobiologie potravin rostlinného původu.
-
Vejsada P., Vácha P. Senzorické hodnocení masa sladkovodních ryb.
-
Vyskoč P. et al. Metodika hodnocení dopadu emisí na vodní prostředí, certifikovaná metodika.
|