Vyučující
|
-
Ondrášek Stanislav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Zdroje poznání. Vědecké poznání. Vymezení vědy a její limity. Výzkumná etika. Validita a reliabilita. 2. Výzkum ve veřejném zdravotnictví. Evidence base ve veřejném zdravotnictví. 3. Výzkumný problém, cíl a výzkumné otázky. Operacionalizace pojmů. Kvalitativní a kvantitativní výzkumná strategie. 4. Hypotéza jako metodologický nástroj ve veřejném zdravotnictví. 5. Kvantitativní výzkum - metody a techniky sběru dat. Výzkumný soubor, velikost a způsob výběru. 6. Dotazník, typologie otázek. 7. Zpracování dat v kvantitativní výzkumné strategii. Popisná statistika (zejm. interpretace modus, mean a medián). Kontingenční tabulka. 8. Přehled statistických testů dle typologie dat. Chí-kvadrát test a Analýza adjustovaných reziduí. 9. Kvalitativní výzkum - metody a techniky sběru dat. Výzkumný soubor, velikost a způsob výběru. 10. Rozhovor. Příprava. Typy rozhovoru. 11. Práce s kvalitativními daty - fixace, přepis, kódování, metodologické problémy při aplikaci. Vybrané metody zpracování kvalitativních dat. 12. Přehled metod vyhodnocení a interpretace kvalitativních dat (zakotvená teorie, kontrastování). 13. Smíšený výzkum. Integrace smíšených modelů. 14. Plán výzkumu, výzkumná strategie. Příprava projektu. Problematika pilotáže.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Případová studie
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními strategiemi výzkumu - kvalitativní i kvantitativní, včetně technik sběru dat a možností intepretace. Dále zprostředkovat informace týkající se plánování ve výzkumu, kterému předchází teoretické vymezení problematiky založené na evidence base ve veřejném zdravotnictví.
Kompetence asistentů ochrany a podpory veřejného zdraví ve výzkumu a vývoji: Kriticky reviduje svou každodenní praxi a při realizaci svých činností využívá výsledky výzkumu a praxe založené na důkazech. Získává nové vědomosti tím, že je součástí výzkumné práce v oblasti veřejného zdraví, přičemž využívá všech dostupných informačních zdrojů. Podílí se systematicky a nepřetržitě na programech zajišťování kvality péče. Podílí se na praktickém vyučování v rámci celoživotního vzdělávání. Využívá ke své práci aktuální informační systémy a hygienické registry.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Seminární práce v rozsahu 5 stran
|
Doporučená literatura
|
-
BAUM, D., GOJOVÁ, A. a GOJOVÁ, V. Výzkumné metody v sociální práci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. ISBN 978-80-7464-390-3.
-
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Carolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1966-8.
-
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. ISBN 978-80-262-0982-9.
-
HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat : analýza a metaanalýza dat. ISBN 80-7367-123-9.
-
KAJANOVÁ, A., DVOŘÁČKOVÁ, O. a STRÁNSKÝ, P. Metodologie výzkumu v oblasti sociálních věd. České Budějovice: ZSF JU, 2017. ISBN 978-80-7394-639-5.
-
Miovský, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzku. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
|