Vyučující
|
-
Pechan Lýdie, MUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Priority, východiska, organizace poraden výživy. 2. Hodnocení objektivity informací o zdraví, fyziologii výživy a složení potravin. 3. Základy komunikačních dovedností a efektivních metod ve výživovém poradenství. Metody zjišťování výživového stavu (základní parametry, bazální, celkový metabolismus, tělesná zdatnost). Hodnocení účinnosti a efektivity ve výchově a podpoře zdraví. 4. Referenční hodnoty přísunu živin (výživové denní dávky, výživová doporučení, nutriční hodnota, potřeba, spotřeba potravin, pyramidy). 5. Kvantitativní a kvalitativní zásady pro sestavení jídelníčku, pestrost (veřejné, školní, nemocniční stravování). 6. Výživové poradenství a nápoje, potravní doplňky, funkční potraviny, výživové poradenství při kondiční tělesné zátěži. 7. Výživové poradenství při snižování hmotnosti organizace, náplň, metody. 8. Výživové poradenství v prevenci nádorových onemocnění, 9. Výživové poradenství v prevenci metabolického syndromu 10. Výživové poradenství v prevenci metabolických poruch, intolerancích a alergiích. Cvičení: po 2 hodinách 1. Sestavování, výpočet a nutriční hodnocení jídelníčku. 2. Vyšetření, zhodnocení a návrh postupu při práci s klientem při snižování hmotnosti. 3. Edukace, intervence, sestavení jídelníčku pro redukci hmotnosti pro osobu daných parametrů v prevenci osteoporózy, chorob z nedostatku jódu. 4. Edukace a jídelníček při osteoporóze. 5. Edukace a jídelníček pro těhotnou ženu, seniora, dítě. 6. Jídelníček těhotných a kojících, stravování dětí, seniorů. 7. Prevence a léčba celiakie, dny, potravinových alergií, intolerancí. 8. Pitný režim 9. Alkoholismus 10. Odvykání kouření.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Seznámení se s teorií poradenství, behaviorální strategie poradenství, navázání vztahu, komunikačních zásad a nácvik komunikačních dovedností, modely v jednotlivých fázích a stádiích prekontemplace, kontemplace, přípravy, akce, udržování stavu, dosažených změn, základní složky intervence. Zásady pro individuální poradenství, zásady poradenství pro jednotlivé skupiny obyvatel.
Student získá teoretické i praktické znalosti týkající se organizace, obsahu výživových poraden, a to pro individuální i hromadné zájemce.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Požadavky na udělení kolokvia: aktivní účast na seminářích - prezentace zadaných zjištění, jejich analýza, způsob úrovně interpretace analýzy, dovednost podání informací a úroveň motivačních dovedností pro změnu postoje, resp. chování klienta, populace
|
Doporučená literatura
|
-
MÁLKOVÁ, Iva a DOSTÁLOVÁ, Jana. Nakupujeme s rozumem, vaříme s chutí. Praha: Smart Press, 2012. ISBN 978-80-87049-58-7.
-
MÁLKOVÁ, Iva, MÁLKOVÁ, Hana a PÁVEK, Martin. Já zhubnu zdravě a natrvalo: můj průvodce na 12 týdnů. Praha: Smart Press, 2017. ISBN 978-80-87049-91-4.
-
Provazník, Kamil; Cikrt, Miroslav,; Komárek, Lumír,; Provazník, Kamil. Manuál prevence v lékařské praxi. VIII., Základy hodnocení zdravotních rizik. Vyd. 1. Praha : Státní zdravotní ústav Praha v nakl. Fortuna, 2000. ISBN 80-7071-161-2.
-
STRÁNSKÝ, Miroslav a RYŠAVÁ, Lydie. Fyziologie a patofyziologie výživy. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2014. ISBN 978-80-7394-478-0.
|