Předmět: Dovednosti v porodní asistenci I

» Seznam fakult » FZS » UOP
Název předmětu Dovednosti v porodní asistenci I
Kód předmětu UOP/ADPA1
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Koudelková Vlasta, PhDr. Ph.D.
  • Belešová Romana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cvičení: 1. -4. Ošetřovací jednotka, vybavení pokoje, lůžko, signalizace, zdravotnická dokumentace, příjem, překlad, propuštění. 5. - 8. Bariérová ošetřovatelská péče, dezinfekce, sterilizace. Obvazová technika. 9. - 12. Hygienická péče - ranní toaleta, celková koupel, mytí vlasů, znečištěný nemocný. Koncept bazální stimulace. 13. - 16. Manipulace s nemocnými, imobilizační syndrom, problematika dekubitů, léčebné a vyšetřovací metody, péče o mrtvé tělo. 17. - 20. Stravování. Vizita. 21. -2 4. Fyziologické funkce. 25. - 28. Vyprazdňování stolice, klyzma, péče o stomie. Pomůcky pro inkontinentní. 29. - 32. Vyprazdňování moče, cévkování. Pomůcky pro inkontinentní. 33. - 36. Podávání léků. 37. - 40. Aplikace injekcí.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie), Praktická výuka
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a patří ke komplexu základních odborných předmětů. Obsah předmětu tvoří základní profesionální dovednosti porodních asistentek. Výuka je praktická, umožňuje získat základní manuální zručnost a jistotu bezpečného a kvalitního provádění odborných výkonů a procedur u klientek/pacientek. Kvalitně provedený výkon respektuje individuální potřeby klientek/pacientek, zejména její potřebu pohodlí, úcty, jistoty a bezpečí. Součástí praktické části předmětu je nácvik psychomotorických a komunikačních dovedností v ošetřovatelské péči v simulačních laboratořích. Důraz je kladen na zvládnutí komplexní situace včetně dodržení hygienicko epidemiologických zásad, prevence rizik, týmové spolupráce a zvládnutí krizových situací. Proces učení je podpořen následným debriefingem, který je nezbytným prvkem simulační výuky.
Student/ka : - provádí ošetřovatelské výkony dle zásad ošetřovatelské bariérové péče. - využívá etického přístupu při provádění praktických ošetřovatelských výkonů. - postupuje při poskytování ošetřovatelské péče metodou ošetřovatelského procesu. - prokazuje manuální zručnost k provádění jednotlivých ošetřovatelských výkonů. - dokáže empaticky komunikovat a účinně edukovat klienta/pacienta a jeho rodinu. - charakterizuje odborné výkony a prakticky je aplikuje při poskytování péče u klientek/pacientek - umí provádět ošetřovatelské výkony z oblasti závislých činností sestry tj. diagnostické a léčebné výkony.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Seminární práce, Sebereflexe

80% účast na výuce; aktivní zapojení do výuky; individuální příprava na cvičení - studium odborné literatury a aktivita na Moodle (probíraná témata); účast na simulační výuce; plnění průběžných testů v Moodle - po každém probraném tématu (2 pokusy). Po splnění průběžných testů bude studentka připuštěna ke 3 souhrnným testům (u každého bude 1 pokus) v Moodle. Po splnění sohrnných testů bude studentka připuštěna k velkému zápočtovému testu (3 pokusy); termín bude vypsán na STAGU (splnění - 75 %).
Doporučená literatura
  • JIRKOVSKÝ, Daniel et al. Ošetřovatelské postupy a intervence: učebnice pro bakalářské a magisterské studium. Praha: Fakultní nemocnice v Motole, 2012. ISBN 978-80-87347-13-3.
  • JOHNSON, R., TAYLOR, W. Skills for Midwifery Practice.. New York: Churchill Livingstone, 2000. ISBN 0-443-06243-9.
  • Kolektiv autorů. E-amos, Ošetřovatelské postupy (studijní materiály). Katedra ošetřovatelství a porodní asistence ZSF JCU.
  • KOLIBA, P., ŠEVČÍK, L., PANNOVÁ, J. Propedeutika v gynekologii a porodnictví pro porodní asistentky. Ostrava: Ostravská univerzita, 2004. ISBN 80-7042-353-6.
  • KONTROVÁ, L. Základy ošetrovania a asistence. Osveta. Martin, 2006. ISBN 80-8063-235-9.
  • Krišková, Anna et al. Ošetrovatelské techniky. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-8063-202-2.
  • MIKŠOVÁ, Z., M. JANOŠÍKOVÁ a M. ZAJÍČKOVÁ. Kapitoly z ošetřovatelské péče II. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1443-4.
  • MIKŠOVÁ, Z., M. JANOŠÍKOVÁ a M. ZAJÍČKOVÁ. Kapitoly z ošetřovatelské péče I. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1442-6.
  • Nejedlá, J. Fyzikální vyšetřní pro sestry. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1150-8.
  • Páral, Jiří. Malý atlas obvazových technik. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2255-9.
  • Vytejčková, Renata et al. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I.: Obecná část. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3419-4.
  • VYTEJČKOVÁ, Renata et al. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3421-7.
  • VYTEJČKOVÁ, Renata et al. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II. Praha: Grada, 2013. ISBN 80-247-3420-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr