Vyučující
|
-
Chloubová Ivana, Mgr. Ph.D.
-
Koudelková Vlasta, PhDr. Ph.D.
-
Tůmová Michaela, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. - 2. Pedagogika jako věda - vymezení pojmu, vztah pedagogiky k ostatním vědám, struktura oboru. Edukační realita - základní pojmy a vztahy. 3. - 4. Edukační proces a determinanty vzdělávání. Vymezení a formulace edukačních cílů a aplikace na práci porodní asistentky. Zákonitosti a druhy učení, učební styly. 5. - 6. Subjekt a objekt edukace. Osobnost porodní asistentky roli edukátora. Speciální přístupy při edukaci klientek s tělesným, smyslovým postižením. 7. - 8. Vymezení a formulace edukačních cílů a aplikace na práci porodní asistentky. Organizační formy edukace. Didaktické prostředky. 9. -10. Projektování a hodnocení edukačního procesu v oblasti porodní asistentky. Metody využívané v pedagogickém výzkumu. Semináře: 1. Edukační procesy v oblasti zdravotnictví, didaktické prostředky, edukační prostředí. 2. Tvorba edukačních plánů. 3. Metody edukace klientky, edukační plán. 4. Hodnocení efektivity edukace. 5. Osobnost porodní asistentky jako edukátora. Osobnost klientky jako objektu edukace. 6. Oblasti podpory a prevence zdraví /primární, sekundární, terciární prevence, determinanty zdraví/, metody výchovy ke zdraví a jejich využití. 7. Úloha porodní asistentky ve výchově ke zdraví a prevenci. Zdraví a zdravotní problémy, prostředí, životní styl; ukazatelé zdravotního stavu; hlavní zdravotní problémy v průběhu života; podpora zdraví v průběhu života; podpora adaptačních mechanismů na stres. 8. Nácvik základních metod při individuálním a masovém působení porodní asistentky v preventivní a výchovné péči. 9. Exkurze do vybraného zařízení preventivní péče. 10. Nácvik modelů výchovné preventivní péče se zaměřením na porodní asistenci.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je orientován na základní informace z oboru pedagogika. Vymezuje specifika edukačního působení porodní asistentky s ohledem na péči o ženu a dítě. Studentka se seznámí s tím, jaký je vztah mezi edukací klientky a zdravotní problematikou. Na základě těchto poznatků je studentka schopna aplikovat teoretické poznatky pedagogiky v rámci své edukační činnosti u klientky, případně jiných osob v okolí klientky.
Student/ka: - definuje základní pojmy a vztahy v pedagogice a činitele edukačního procesu v ošetřovatelství - analyzuje vztah mezi pedagogikou a edukací klientek v porodní asistenci - popíše teorie a specifika vzdělávání klientek - vysvětlí výukové strategie s ohledem na vývojová stádia a zdravotní znevýhodnění klientů - vyjmenuje zásady a specifika komunikace v rámci výchovy a vyučování - navrhne a vypracuje plány edukace klientek, případně jiných osob v okolí klientky
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
90% účast na seminářích individuální tvorba edukačního plánu a jeho ústní obhajoba, závěrečný vědomostní test, aktivní účast na e-Learningu
|
Doporučená literatura
|
-
BAŠTECKÁ, B.; GOLDMAN, P. Základy klinické psychologie.. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-550-4.
-
Čapek, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 9788024734507.
-
ČAPEK R. Moderní didaktika. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-9935-3.
-
MACHOVÁ J. KUBÁTOVÁ D. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5351-5.
-
Petty, G. Moderní vyučování. Praha, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
-
Průcha, J. Moderní pedagogika.. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-2621-228-7.
-
Průcha, J. Pedagogická encyklopedie. Praha, Portál, 2009. ISBN 978-80-736-7546-2.
-
Skalková, J. Obecná didaktika. Praha, Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
ŠULISTOVÁ, R. TREŠLOVÁ, M. Pedagogika a edukační činnost v ošetřovatelské péči pro sestry a porodní asistentky.. České Budějovice,, 2012. ISBN 978-80-7394-246-5.
-
Úlehla, I. Umění pomáhat. Praha : Slon, 2005. ISBN 80-86429-36-9.
-
Vágnerová, M. Vývojová psychologie II.. Praha, Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
-
VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele.. Praha, Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3357-9.
|