Vyučující
|
-
Koudelková Vlasta, PhDr. Ph.D.
-
Belešová Romana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Moderní koncepce porodní asistence, porodní asistence jako vědní obor 2. Filozofie porodní asistence - holismus, psychosomatická interakce 3. Historie babictví a porodnictví 4. Základní terminologie porodní asistence, poslání a funkce porodních asistentek ve společnosti 5. Profesní vzdělání a kompetence porodních asistentek v praxi. Profesní organizace v ČR a ve světě 6. Regulační systém porodní asistence. Legislativa EU a ČR vztahující se k porodní asistenci. 7. - 9. Ošetřovatelský proces a jeho fáze 10. Model " Funkčního zdraví" Gordonové Semináře: 1. Porodní asistence jako vědní obor, historie a rozvoj porodní asistence. 2. Mezinárodní aktivity směřující k transformaci zdravotnictví a porodní asistence 3. Profesní vzdělání a kompetence porodních asistentek, nové kurikulum pro vzdělávání porodních asistentek 4. Národní a mezinárodní profesní organizace porodních asistentek 5. Filozofie porodní asistence - holismus a jeho pojetí v péči porodních asistentek 6. Ochrana zdraví, psychohygiena v práci porodní asistentky, porodní asistentka ve zdravotnických zařízeních 7. Dokumentace péče v porodní asistenci, nástroje k objektivnímu hodnocení aktuálního stavu klienta a jeho schopností 8. Dokumentace dle Gordonové s modifikací NANDA taxonomie II. /13 domén/. Nácvik metod získávaní informací v ošetřovatelském procesu 9. Odlišnosti hodnocení u dítěte do 7 let a dospělého. 10. Ošetřovatelské diagnózy, stanovení cílů, výsledných kritérií, ošetřovatelských intervencí a hodnocení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Skupinová výuka
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko praktický. Řeší problematiku definování základních pojmů teorie porodní asistence a problematiku vzniku, vývoje a charakteristiky oboru porodní asistence jako vědní disciplíny. Zaměřuje se na základní legislativní normy EU a ČR, které se vztahují k porodní asistenci, na zvládnutí metodologie ošetřovatelské praxe - ošetřovatelského procesu a jeho jednotlivých fází při poskytování individuální ošetřovatelské péče a péče v porodní asistenci. Také se zaměřuje se na potřeby člověka, rodiny a komunity, jejich dělení a klasifikaci podle různých autorů. Vymezuje hierarchii lidských potřeb v oblasti péče o zdraví populace. Seznamuje se základními pocity a projevy neuspokojení lidských potřeb, které tvoří základ ošetřovatelské diagnostiky. Součástí praktické části předmětu je nácvik psychomotorických a komunikačních dovedností v ošetřovatelské péči v simulačních laboratořích. Důraz je kladen na zvládnutí komplexní situace včetně dodržení hygienicko epidemiologických zásad, prevence rizik, týmové spolupráce a zvládnutí krizových situací. Proces učení je podpořen následným debriefingem, který je nezbytným prvkem simulační výuky.
Student/ka: - definuje historický vývoj babictví a porodnictví - prokazuje znalost v základech moderní porodní asistence jako vědního oboru - charakterizuje legislativní normy v porodní asistenci - vyjmenuje profesní organizace v porodní asistenci v ČR i ve světě - vyjadřuje přínos a účinek práce porodní asistentky ve vztahu k ženám/klientkám - definuje termín ošetřovatelský proces a jeho fáze - definuje výhody ošetřovatelského procesu pro porodní asistentku i pro klientku - identifikuje nesaturované potřeby u klientek - stanovuje ošetřovatelské diagnózy dle NANDA taxonomie - používá objektivizované měřící škály a metody - vytváří individualizovaný plán péče pro klientky - charakterizuje nejvýznamnějšími ošetřovatelské modely - analyzuje cíle jednotlivých ošetřovatelských modelů - charakterizuje výsledky ošetřovatelských činností dosažených v ošetřovatelském procesu - vysvětlí roli porodní asistentky při využití jednotlivých koncepčních modelů v ošetřovatelském procesu
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test, Kombinovaná zkouška, Seminární práce
80% účast na přednáškách, 90% docházka v seminářích, aktivní zapojení studenta při výuce, samostudium a domácí příprava na předem stanovená témata, vypracování seminární práce, absolvování simulační výuky, písemná část zkoušky formou testu a ústní zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
Archalousová, A., Slezáková, Z. Aplikace vybraných ošetřovatelských modelů do klinické a komunitní praxe. Hradec Králové, 2005. ISBN 80-86225-63-1.
-
Doležal, A. Od babictví k porodnictví. Praha, 2001. ISBN 80-246-0277-6.
-
ELIAŠOVÁ, A., ZÁVODNÁ, V. Dejiny pôrodnej asistencie.. Prešov, 2012. ISBN 978-80-555-0569-5.
-
Farkašová, D. a kol. Ošetřovatelství - teorie.. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-8063-227-8.
-
Jarošová, D. Vybrané ošetřovatelské modely a teorie.. Ostrava, 2003. ISBN 80-7042-339-0.
-
Mastiliaková, Dagmar. Úvod do ošetřovatelství : systémový přístup / I. díl. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0429-9.
-
NANDA Internatiolnal. Ošetřovatelské diagnózy - Definice a klasifikace 2018-2020. Grada Praha, 2020. ISBN 9788027107100.
-
Pavlíková, S. Modely ošetřovatelství v kostce.. Praha, 2006. ISBN 80-247-1211-3.
-
Plevová, I. a kol. Ošetřovatelství I. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3557-3.
-
ŠAMÁNKOVÁ, M. a kol. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci - aplikované v ošetřovatelském procesu.. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7.
-
TOMAGOVÁ, M., BÓRIKOVÁ ,I. a kol. Potreby v ošetrovateľstve.. Martin: Osveta, 2008. ISBN 978-80-8063-270-0.
-
TÓTHOVÁ, V. a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace.. Triton:Praha, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
-
TRACHTOVÁ, E.a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. NCONZO, Brno, 2013. ISBN 978-80-7013-553-2.
-
VRÁNOVÁ, V. Historie babictví a současnost porodní asistence. Olomouc, 2007. ISBN 978-80-244-1764-6.
-
Žiaková, K., Jarošová, D., Čáp, J. Ošetřovatelství: konceptuálné modely a teorie.. Ostrava, 2005. ISBN 80-7042-339-0.
|