Vyučující
|
-
Koudelková Vlasta, PhDr. Ph.D.
-
Belešová Romana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Kategorie a klasifikace lidských potřeb 2. Základní fyziologické funkce - dýchání, tělesná teplota 3. Výživa a hydratace 4. Vylučování 5. Tělesná mobilita 6. Bolest 7. Tělesná pohoda, spánek, odpočinek 8. Základní psychosociální potřeby, jistota a bezpečí 9. Potřeby sebeúcty a sebeaktualizace 10. Spiritualita a religiozita Semináře: 1. Hodnocení aktuálního stavu uspokojení potřeb člověka - rozbor krátkých kazuistik. 2. Realizace péče podle plánu včetně specifických ošetřovatelských intervencí vztahující se k potřebě dýchání a udržení stálé tělesné teploty 3. Realizace péče podle plánu včetně specifických ošetřovatelských intervencí vztahující se k potřebě výživy a hydratace 4. Realizace péče podle plánu včetně specifických ošetřovatelských intervencí vztahující se k potřebě vylučování moči a stolice 5. Realizace péče podle plánu včetně specifických ošetřovatelských intervencí vztahující se k potřebě tělesné mobility 6. Realizace péče podle plánu včetně specifických ošetřovatelských intervencí vztahující se k potřebě být bez bolesti 7. Realizace péče podle plánu včetně specifických ošetřovatelských intervencí vztahující se k potřebě spánku, odpočinku a tělesné pohodě 8. Realizace péče podle plánu včetně specifických ošetřovatelských intervencí vztahující se k potřebě jistoty a bezpečí 9. Realizace péče podle plánu včetně specifických ošetřovatelských intervencí vztahující se k potřebě sebeúcty a seberealizace 10. Realizace péče podle plánu včetně specifických ošetřovatelských intervencí vztahující se ke spirituálním potřebám
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Skupinová výuka
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko praktický. Zaměřuje se na potřeby člověka, rodiny a komunity, jejich dělení a klasifikaci podle různých autorů. Vymezuje hierarchii lidských potřeb v oblasti péče o zdraví populace. Seznamuje se základními pocity a projevy neuspokojení lidských potřeb, které tvoří základ ošetřovatelské diagnostiky. Součástí praktické části předmětu je nácvik psychomotorických a komunikačních dovedností v péči v porodní asistenci v simulačních laboratořích. Důraz je kladen na zvládnutí komplexní situace včetně dodržení hygienicko epidemiologických zásad, prevence rizik, týmové spolupráce a zvládnutí krizových situací. Proces učení je podpořen následným debriefingem, který je nezbytným prvkem simulační výuky.
Student/ka: - definuje historický vývoj babictví a porodnictví - prokazuje znalost v základech moderní porodní asistence jako vědního oboru - charakterizuje legislativní normy v porodní asistenci - vyjmenuje profesní organizace v porodní asistenci v ČR i ve světě - vyjadřuje přínos a účinek práce porodní asistentky ve vztahu k ženám/klientkám - definuje termín ošetřovatelský proces a jeho fáze - definuje výhody ošetřovatelského procesu pro porodní asistentku i pro klientku - identifikuje nesaturované potřeby u klientek - stanovuje ošetřovatelské diagnózy dle NANDA taxonomie - používá objektivizované měřící škály a metody - vytváří individualizovaný plán péče pro klientky - charakterizuje nejvýznamnějšími ošetřovatelské modely - analyzuje cíle jednotlivých ošetřovatelských modelů - charakterizuje výsledky ošetřovatelských činností dosažených v ošetřovatelském procesu - vysvětlí roli porodní asistentky při využití jednotlivých koncepčních modelů v ošetřovatelském procesu
|
Předpoklady
|
Předmět Teoretické základy porodní asistence II. je podmiňován předmětem Teoretické základy porodní asistence I.
UOP/ATZP1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Kombinovaná zkouška, Seminární práce
90% docházka v seminářích, aktivní zapojení studenta při výuce, samostudium a domácí příprava na předem stanovená témata, vypracování seminární práce, aktivní účast na simulační výuce, kombinovaná zkouška - test a ústní zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
Archalousová, A., Slezáková, Z. Aplikace vybraných ošetřovatelských modelů do klinické a komunitní praxe. Hradec Králové, 2005. ISBN 80-86225-63-1.
-
Doležal, A. Od babictví k porodnictví. Praha, 2001. ISBN 80-246-0277-6.
-
ELIAŠOVÁ, A., ZÁVODNÁ, V. Dejiny pôrodnej asistencie.. Prešov, 2012. ISBN 978-80-555-0569-5.
-
Farkašová, D. a kol. Ošetřovatelství - teorie.. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-8063-227-8.
-
Jarošová, D. Vybrané ošetřovatelské modely a teorie.. Ostrava, 2003. ISBN 80-7042-339-0.
-
Mastiliaková, Dagmar. Úvod do ošetřovatelství : systémový přístup / I. díl. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0429-9.
-
NANDA, International. Ošetřovatelské diagnózy - Definice a klasifikace 2015-2017. Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
NANDA International. Ošetřovatelské diagnózy - Definice a klasifikace 2018-2020. Praha Grada. 2020.
-
NANDA International. Ošetřovatelské diagnózy - Definice a klasifikace 2018-2020. Praha Grada, 2020. ISBN 978-80-271-0710-0.
-
Pavlíková, S. Modely ošetřovatelství v kostce.. Praha, 2006. ISBN 80-247-1211-3.
-
Plevová, I. a kol. Ošetřovatelství I. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3557-3.
-
ŠAMÁNKOVÁ, M. a kol. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci - aplikované v ošetřovatelském procesu.. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7.
-
TOMAGOVÁ, M., BÓRIKOVÁ ,I. a kol. Potreby v ošetrovateľstve.. Martin: Osveta, 2008. ISBN 978-80-8063-270-0.
-
TÓTHOVÁ, V. a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace.. Triton:Praha, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
-
TRACHTOVÁ, E.a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. NCONZO, Brno, 2013. ISBN 978-80-7013-553-2.
-
VRÁNOVÁ, V. Historie babictví a současnost porodní asistence. Olomouc, 2007. ISBN 978-80-244-1764-6.
-
Žiaková, K., Jarošová, D., Čáp, J. Ošetřovatelství: konceptuálné modely a teorie.. Ostrava, 2005. ISBN 80-7042-339-0.
|