Předmět: Teoretické základy porodní asistence III.

» Seznam fakult » FZS » UOP
Název předmětu Teoretické základy porodní asistence III.
Kód předmětu UOP/ATZP3
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hellerová Věra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Paradigma - teorie oboru, základní cíle ošetřovatelských modelů a teorií, odlišnost koncepčních teorií a modelů, kategorie ošetřovatelských modelů, vztah koncepčních modelů ke vzdělávání, praxi, řízení, výzkumu. 2. Environmentální model F. Nightingale, Model dosažení mateřské role R. Mercer. 3. Komplementárně-suplementární model V. A. Henderson, Teorie deficitu sebepéče D. E. Orem. 4. Adaptační model C. Roy. 5. - 7. Transkulturní/multikulturní trend celospolečenského vývoje. Multikulturní/transkulturní společnost v ČR. Komplexní pohled na multikulturní ošetřovatelství. Migrace a její důsledky pro zdravotnictví. Vysvětlení souvisejících pojmů (kultura, etnicita, multikulturní ošetřovatelství, kulturní hodnoty, kulturní relativizmus, kulturní šok, etnocentrizmus, migrace, minoritní a majoritní skupiny, duchovnost, náboženství, víra atd.). 8. - 9. Kategorizace údajů, a určení bio-psycho-socio-spirituálních rozdílů. Model Leininger (Model vycházejícího slunce). Informační pyramida. Etické zásady v multikulturním ošetřovatelství. Semináře: 1. Analýza a aplikace Environmentálního modelu F. Nightingale, Modelu dosažení mateřské role R. Mercer. 2. Analýza a aplikace Komplementárně-suplementárního modelu V. A. Henderson, Teorie deficitu sebepéče D. E. Orem . 3. Analýza a aplikace Adaptačního modelu C. Roy. 4. Péče o ženu a děti v multikulturní/transkulturní společnosti. 5. Vyhledávání důkazů v elektronických databázích při řešení konkrétních problémů v ošetřovatelské praxi spojené s péčí o ženu a děti v multikulturní/transkulturní společnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko praktický. Řeší problematiku definování základních pojmů teorie porodní asistence a problematiku vzniku, vývoje a charakteristiky oboru porodní asistence jako vědní disciplíny. Zaměřuje se na základní legislativní normy EU a ČR, které se vztahují k porodní asistenci, na zvládnutí metodologie ošetřovatelské praxe - ošetřovatelského procesu a jeho jednotlivých fází při poskytování individuální ošetřovatelské péče a péče v porodní asistenci. Také se zaměřuje se na potřeby člověka, rodiny a komunity, jejich dělení a klasifikaci podle různých autorů. Vymezuje hierarchii lidských potřeb v oblasti péče o zdraví populace. Seznamuje se základními pocity a projevy neuspokojení lidských potřeb, které tvoří základ ošetřovatelské diagnostiky. Seznamuje s analýzou a aplikací vybraných koncepčních modelů a teorií, které jsou součástí ošetřovatelského procesu a s využitím v porodní asistenci. Dále seznamuje s problematikou transkulturního/multikulturního trendu celospolečenského vývoje a s analýzou a aplikací vybraných koncepčních modelů transkulturního ošetřovatelství
Student/ka: - definuje historický vývoj babictví a porodnictví - prokazuje znalost v základech moderní porodní asistence jako vědního oboru - charakterizuje legislativní normy v porodní asistenci - vyjmenuje profesní organizace v porodní asistenci v ČR i ve světě - vyjadřuje přínos a účinek práce porodní asistentky ve vztahu k ženám/klientkám - definuje termín ošetřovatelský proces a jeho fáze - definuje výhody ošetřovatelského procesu pro porodní asistentku i pro klientku - identifikuje nesaturované potřeby u klientek - stanovuje ošetřovatelské diagnózy dle NANDA taxonomie - používá objektivizované měřící škály a metody - vytváří individualizovaný plán péče pro klientky - charakterizuje nejvýznamnějšími ošetřovatelské modely - analyzuje cíle jednotlivých ošetřovatelských modelů - charakterizuje výsledky ošetřovatelských činností dosažených v ošetřovatelském procesu - vysvětlí roli porodní asistentky při využití jednotlivých koncepčních modelů v ošetřovatelském procesu
Předpoklady
Předmět Teoretické základy porodní asistence III. je podmiňován předmětem Teoretické základy porodní asistence II.
UOP/ATZP2

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Kolokvium, Seminární práce

Účast na seminářích 90 %, Vypracování stanoveného tématu a jeho prezentace. Zápočtový test, který bude splněn minimálně na 75 % - 2 pokusy. Ústní kolokvium.
Doporučená literatura
  • Archalousová, A., Slezáková, Z. Aplikace vybraných ošetřovatelských modelů do klinické a komunitní praxe. Hradec Králové, 2005. ISBN 80-86225-63-1.
  • Doležal, A. Od babictví k porodnictví. Praha, 2001. ISBN 80-246-0277-6.
  • ELIAŠOVÁ, A., ZÁVODNÁ, V. Dejiny pôrodnej asistencie.. Prešov, 2012. ISBN 978-80-555-0569-5.
  • FARKAŠOVÁ, D. a kol. Ošetřovatelství - teorie. Martin, 2006. ISBN 978-80-555-0569-5.
  • Jarošová, D. Vybrané ošetřovatelské modely a teorie.. Ostrava, 2005. ISBN 80-7042-339-0.
  • Mastiliaková, Dagmar. Úvod do ošetřovatelství : systémový přístup / I. díl. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0429-9.
  • NANDA, International. Ošetřovatelské diagnózy - Definice a klasifikace 2015-2017. Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
  • Olišarová, V., Tóthová, V., Toumová, K. Teoretická a filozofická východiska problematiky menšin v ošetřovatelské péči. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta. 2017.
  • Pavlíková, S. Modely ošetřovatelství v kostce.. Praha, 2006. ISBN 80-247-1211-3.
  • Plevová, I. a kol. Ošetřovatelství I. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3557-3.
  • ŠAMÁNKOVÁ, M. a kol. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci - aplikované v ošetřovatelském procesu.. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7.
  • TOMAGOVÁ, M., BÓRIKOVÁ ,I. a kol. Potreby v ošetrovateľstve.. Martin: Osveta, 2008. ISBN 978-80-8063-270-0.
  • TÓTHOVÁ, V. a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2009. ISBN 978-80-7387-286-1.
  • TÓTHOVÁ, Valérie a OLIŠAROVÁ, Věra (eds.). Využití koncepčních modelů v práci sester v klinickém a komunitním ošetřovatelství. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta. 2017.
  • TRACHTOVÁ, E.a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. NCONZO, Brno, 2013. ISBN 978-80-7013-553-2.
  • VRÁNOVÁ, V. Historie babictví a současnost porodní asistence. Olomouc, 2007. ISBN 978-80-244-1764-6.
  • Žiaková, K., Jarošová, D., Čáp, J. Ošetřovatelství: konceptuálné modely a teorie.. Ostrava, 2005. ISBN 80-7042-339-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr