Vyučující
|
-
Stasková Věra, PhDr. Ph.D.
-
Mágrová Milena, Mgr.
-
Jindrlová Lenka, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Cvičení: 1. - 2. Reflexe a sebereflexe na odbornou praxi 3. - 4. Manipulativní chování, efektivní zvládnutí manipulativního chování s využitím prvků asertivní komunikace 5. - 6. Aplikace prvků efektivní komunikace při ošetřování nespolupracujícího dítěte, úzkostné a depresivní dítě, motivace v komunikaci 7. - 8. Aplikace prvků efektivní komunikace při ošetřování znevýhodněného dítěte - nevidomé dítě 9. - 10. Aplikace prvků efektivní komunikace při ošetřování znevýhodněného dítěte - neslyšící dítě, němé, mentálně retardované dítě 11. - 12. Aplikace prvků efektivní komunikace při ošetřování dětského pacienta 13. - 14. Aplikace prvků efektivní komunikace při spolupráci s rodinou dítěte 15. - 16. komunikace s agresivním dítětem 17. - 18. Aplikace prvků efektivní komunikace při ošetřování umírajícího klienta, předávání špatných zpráv, využití verbálních a neverbálních komunikačních dovedností při ošetřování dítěte v bezvědomí 19. - 20. Opakování formou modelových situací s využitím hodnocení pomocí "Modifikované metody 360 stupňů zpětné vazby"
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Případová studie
|
Výstupy z učení
|
Naučit studenty zásadám a dovednostem adekvátní komunikace nejen sdětmi, jejich rodiči ale i se spolupracovníky.Součástí praktické části předmětu je nácvik psychomotorických a komunikačních dovedností v porodní asistenci v simulačních laboratořích. Důraz je kladen na zvládnutí komplexní situace včetně dodržení hygienicko epidemiologických zásad, prevence rizik, týmové spolupráce a zvládnutí krizových situací. Proces učení je podpořen následným debriefingem, který je nezbytným prvkem simulační výuky.
" Student/ka využívá teorii komunikace v praxi. " Student/ka využívá výsledky sebereflexe. " Student/ka deklaruje zásady efektivní komunikace. " Student/ka vyjadřuje neverbální dovednosti. " Student/ka vyjadřuje prvky asertivního jednání. " Student/ka aplikuje dovednosti nedirektivního rozhovoru. " Student/ka analyzuje verbální i nonverbální projevy klientů. " Student/ka rozlišuje specifika komunikace s dětmi a mladistvými. " Student/ka rozlišuje specifika komunikace s handicapovanými a mentálně retardovanými pacienty, umírajícími i pozůstalými.
|
Předpoklady
|
Komunikace v ošetřovatelství II - podmíněn předmětem Komunikace v ošetřovatelství I
UOP/BKOŠ1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Podmínky k získání zápočtu: Aktivní účast na cvičeních, včetně docházky v rozsahu 90 %; analýza komunikační situace z literatury (ev. filmu, ev. pořadu) dle vlastního výběru z hlediska komunikačních technik; zápočtový znalostní test se 75% úspěšností. Kolokvium: demonstrace modelových situací s reflexí.
|
Doporučená literatura
|
-
BYTEŠNÍKOVÁ I. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3008-0.
-
JANÁČKOVÁ, L. WEISS, P. Komunikace ve zdravotnické péči.. Praha: Portál., 2008. ISBN 978-80-7367-477-9.
-
KELNAROVÁ, J. Tanatologie v ošetřovatelství. Nakladatelství Littera, 2007. ISBN 978-80-85-763-36-.
-
MOTSCHNIG R., NYKL L. Komunikace zaměřená na člověka. Rozumět sobě i druhým.. Praha: Grada., 2011. ISBN 978-80-247-3612-9.
-
PLEVOVÁ. I. SLOWÍK, R. Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada., 2010. ISBN 978-80-247-2968-8.
-
SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi postižením.. Praha: Portál., 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
-
ŠIFFELOVÁ, D. Rogerovská psychoterapie pro 21. století.. Praha: Grada,, 2010. ISBN 978-80-247-2938-1.
-
ŠPATENKOVÁ N., KRÁLOVÁ, J. Základní otázky komunikace. Praha: Galén., 2009. ISBN 978-807262-599-4.
-
ŠPATENKOVÁ, N. Poradenství pro pozůstalé.. Praha: Grada., 2008. ISBN 978-80-247-1740-1.
-
Špirudová, L. Doprovázení v ošetřovatelství. I, Pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty .. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-5710-0.
-
Špirudová, L. Doprovázení v ošetřovatelství. II, Doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-5711-7.
-
THEOVÁ, A. M. Paliativní péče a komunikace. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. ISBN 978-80-87029-24-4.
-
VENGLÁŘOVÁ, M., MAHROVÁ, G. Komunikace pro zdravotní sestry.. Praha: Grada., 2006. ISBN 978-80-247-12.
-
ZACHAROVÁ E. Komunikace v ošetřovatelské praxi.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-2068-5.
|