Předmět: Komunitní, primární a domácí péče

» Seznam fakult » FZS » UOP
Název předmětu Komunitní, primární a domácí péče
Kód předmětu UOP/BKPDP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šedová Lenka, doc. Mgr. Ph.D.
  • Machová Alena, Mgr.
  • Pavlásková Ilona, Mgr.
Obsah předmětu
Obsahové zaměření: Přednášky: 1. - 2. Komunitní péče - historie komunitní péče v ČR, definice, cíl, struktura v rámci veřejného zdravotnictví a související terminologie. 3. - 4. Zdravá komunita - faktory ovlivňující zdravotní stav komunity, výzkum v komunitní péči, doporučení WHO. 5. - 6. Charakteristika komplexní domácí péče a její základní principy. Anamnestika a diagnostika v domácí péči se zaměřením na ošetřování dětských pacientů. 7. - 8. Vybrané modely podpory zdraví a prevence onemocnění (model Noly Pender, model Kathryn Barnard) 9. - 10. Komunitní péče u vybraných cílových skupin (dětí, rodin a skupin v komunitě). Semináře: 1. - 2. Ošetřovatelský proces v komunitní péči - plánování edukační jednotky. 3. - 4. Návštěva nemocného v domácí péči (plánování, příprava, sesterský kufřík); úkoly sestry při domácí návštěvě. 5. - 6. Propuštění klienta z domácí péče. Záznam domácí návštěvy. Dokumentace agentury domácí péče. Zkušenosti sestry pracující v ADP. 7. - 8. Aplikace vybraných modelů podpory zdraví a prevence onemocnění (model Noly Pender, model Kathryn Barnard) 9. - 10. Komunitní péče o rodinu - žena, dítě, muž 11. - 12. Komunitní péče o školní děti. 13. - 14. Komunitní péče o psychicky nemocné a mentálně retardované 15. - 16. Komunitní péče o staré a umírající klienty 17. - 20. Anamnestika a diagnostika v domácí péči. Plány domácí zdravotní péče ve vztahu k nejčastějším diagnostickým skupinám u dětských pacientů.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie)
Výstupy z učení
Předmět informuje o zdravotních službách a institucích v komunitní a domácí péči, vysvětlí primární zdravotní péči v ambulanci praktického lékaře pro děti a dorost. Zaměřuje se na zdraví dětí, rodin a skupin v komunitě. Studentům je objasněn význam pojmu "komunita", její hlavní sociální funkce v uspokojování potřeb a její hierarchii: jedinec-rodina-obec-město-kraj-stát-národ-svět. Uvědomí si nutnost zdravého společenského a přírodního prostředí pro život dětí a jejich rodin. Naučí se ošetřovaní dětských pacientů ve vlastním sociálním prostředí. Cíle předmětu: - Pochopit význam pojmu "komunita", její hlavní sociální funkce v uspokojování potřeb lidí a její hierarchii: jedinec-rodina-obvod- město-okres-stát-národ-svět. - Pochopit nutnost zdravého společenského a přírodního prostředí v komunitě pro život jednotlivců a jejich rodin. - Naučit ošetřovaní dětských klientů/pacientů v podmínkách domácího prostředí. - Seznámit s organizační strukturou služeb agentur domácí péče a platnou legislativou pro jejich činnost.
- student/ka aplikuje vědomosti o prevenci a depistážní činnosti v podmínkách komplexní domácí péče. - student/ka aplikuje vybrané modely podpory zdraví a prevence onemocnění. - student/ka prakticky uplatňuje ošetřovatelské vědomosti o formách, struktuře a managementu komunitní a domácí péče ve spolupráci s terénními sestrami. - student/ka zná kompetence a činnosti dětských sester pracujících v komunitní péči. - student/ka umí prakticky rozlišovat role jednotlivých členů multidisciplinárního týmu a umí je naplňovat ve vzájemné spolupráci. - student/ka zná zásady edukace a realizuje je v péči o dětské klienty v komunitní péči ve všech zdravotních oblastech. - student/ka umí identifikovat potřeby klientů vybraných cílových skupin (dětí, rodin a skupin v komunitě). - student/ka realizuje preventivní programy v souvislosti s péčí o děti a dorost. - student/ka zná principy edukace o hospicové i paliativní péči. - student/ka umí používat hodnotící techniky v domácí a komunitní péči.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Ústní prezentace vypracovaného projektu, 90 % účast na seminářích.
Doporučená literatura
  • Evans, Daryl; Coutsaftiki, Dina; Fathers, C. Patricia. Health promotion and public health for nursing students. Third edition. London : Learning Matters ; Thousand Oaks : Sage, 2017. ISBN 978-1-4739-7785-3.
  • Hanzlíková, Alžbeta. Komunitné ošetrovateľstvo. 1. vyd. Martin : Osveta, 2004. ISBN 80-8063-155-7.
  • Jarošová, Darja. Úvod do komunitního ošetřovatelství. Vyd. 1. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2150-7.
  • Kukla, Lubomír. Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-3874-1.
  • Kuzníková, Iva. Sociální práce ve zdravotnictví. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3676-1.
  • Misconiová, Blanka. Anamnestika, diagnostika a plánování v komplexní domácí péči. Praha : Asociace domácí péče, 1998.
  • Misconiová, Blanka. Péče o umírající - hospicová péče. [Česko] : Národní centrum domácí péče České republiky, 1998. ISBN 80-239-1915-6.
  • Misconiová, Blanka. Stručný průvodce domácí péčí. Praha : Asociace domácí péče, 1995.
  • Petr, Tomáš; Marková, Eva. Ošetřovatelství v psychiatrii. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4236-6.
  • Rector, Cherie L. Community and public health nursing : promoting the public's health. Ninth edition. Philadelphia : Wolters Kluwer, 2018. ISBN 978-1-4963-7449-3.
  • Sikorová, Lucie. Dětská sestra v primární a komunitní péči. 1. vydání. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3592-4.
  • Stanhope, Marcia,; Lancaster, Jeanette. Public health nursing : population-centered health care in the community. 9th edition. St. Louis, Missouri : Elsevier, 2016. ISBN 978-0-323-32153-2.
  • Svatošová, Marie. Hospice a umění doprovázet. 2. vydání. Praha : Ecce homo, 1995. ISBN 80-902049-0-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr