Předmět: Metodika výchovné péče a herní terapie I.

» Seznam fakult » FZS » UOP
Název předmětu Metodika výchovné péče a herní terapie I.
Kód předmětu UOP/BMVP1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Belešová Romana, Mgr. Ph.D.
  • Lazorová Hana, Mgr.
  • Pavlásková Ilona, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Výchova a vzdělávání. 2. Výchovné metody. 3. Didaktické techniky, využití pomůcek v procesu vzdělávání. 4. Vzdělávací metody - verbální, názorné, demonstrační 5. Možnosti tvorby výchovných programů. Výchovné programy. Organizace výchovné praxe. 6. Sociální vztahy. Dětská hra - její charakteristika, klasifikace 7. Hra jako výchovný prostředek. Význam hry pro rozvoj vývoje dítěte. 8. Výchova dítěte ve zdravotnickém zařízení - požadavky na hygienické, materiálně technické a organizační zajištění. 9. Dítě se specifickou potřebou. Výchova dítěte s postižením. 10. Výchova a vzdělávání dětí s tělesným postižením. Hospitalizace dětí s postižením. Semináře zimní semestr: 1. (2 hod) Posouzení úrovně schopností a dovedností dítěte. Potřeby hospitalizovaných dětí. 3. (2 hod) Adaptace dítěte na nemocniční - zdravotnické ústavní prostředí. 4. (2 hod) Demonstrace využití didaktických pomůcek při vzdělávání hospitalizovaných dětí (modelové situace) 5. (2 hod) Hračka - využití v rámci výchovného procesu 6. (2 hod) Příprava dítěte na vyšetření - modelové situace.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Výstupy z učení
" student/ka se seznámí s pedagogickými zásadami a organizací vzdělávání dětí hospitalizovaných ve zdravotnických zařízeních, ozdravovnách a odborných léčebnách " student/ka se seznámí s prostředky k efektivní adaptaci dítěte na zdravotnické prostředí v souvislosti s minimalizací vzniku hospitalismu u dětí " student/ka se seznámí s pedagogickými zásadami a organizací vzdělávání dětí hospitalizovaných ve zdravotnických zařízeních, ozdravovnách a odborných léčebnách " student/ka se seznámí s prostředky k efektivní adaptaci dítěte na zdravotnické prostředí v souvislosti s minimalizací vzniku hospitalismu u dětí
" student/ka zná cíle a činitelé výchovného procesu " student/ka zná pedagogické zásady, výchovné metody, didaktické techniky, vzdělávací metody " student/ka zná psychologické aspekty hospitalizovaných dětí různých věkových skupin " student/ka umí vytvořit výchovný program " student/ka zná pojem dětská hra - její charakteristiku a klasifikace " student/ka umí posoudit úrovně schopností a dovedností dítěte - student je schopen rozpoznat potřeby hospitalizovaných dětí " student/ka je schopen použít hračku v rámci výchovného procesu " student/ka ovládá principy, metody a techniky edukace při hospitalizaci. " student/ka umí využít hru výchovný prostředek " student/ka zná požadavky na hygienické, materiálně technické a organizační zajištění výchovy ve zdravotnickém zařízení " student/ka rozpozná dítě specifickou potřebou. " student/ka je schopen se zapojit do výchovy a vzdělávání dětí s tělesným postižením " student/ka zná roli dětské sestry v oblasti výchovné péče v rámci multidisciplinárního týmu. " student/ka umí edukovat dítě a rodinné příslušníky dětí
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Docházka na semináře (90 %), splnění dílčích úkolů, zapojení se do práce v rámci seminářů. Student vytvoří výchovný program dle zadání.
Doporučená literatura
  • BOLEDOVIČOVÁ, M. a kol. Pediatrické ošetrovatelstvo. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-8063-331-8.
  • FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika -- Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním.. Praha: Triton, 2008. ISBN 80-7387-014-2.
  • Kovařík, Jiří. Dětská práva, právní povědomí, participace dětí a sociální služby. České Budějovice : Jihočeská univerzita (České Budějovice). Zdravotně sociální fakulta, 2001. ISBN 80-7040-531-7.
  • Lebl, Jan; Provazník, Kamil,; Hejcmanová, Ludmila. Preklinická pediatrie. 1. vyd. Praha : Galén : Karolinum, 2003. ISBN 80-7262-207-2.
  • PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6.
  • Průcha, Jan. Přehled pedagogiky : úvod do studia oboru. 3., aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-567-7.
  • SPOUSTA, V. et al. Metody a formy výchovy ve volném čase : kultura a umění ve výchově. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1275-7.
  • Vážanský, Mojmír. Základy pedagogiky volného času. 2. dopl. vyd. Brno : Print-Typia, 2001. ISBN 80-86384-00-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr