Předmět: Metodika výchovné péče a herní terapie II.

» Seznam fakult » FZS » UOP
Název předmětu Metodika výchovné péče a herní terapie II.
Kód předmětu UOP/BMVP2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lazorová Hana, Mgr.
  • Belešová Romana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Semináře letní semestr: 1. (2hod) Volnočasové aktivity dětí - modelové situace. Zaměstnávání dětí do 3 let věku. 2. (2 hod) Úloha dětské sestry v oblasti výchovné péče - možnosti spolupráce v rámci multidisciplinárního týmu. 3. (2hod) Sestra - edukátorka dětí a rodinných příslušníků. Edukace (o režimových opatřeních) dítěte, rodinného příslušníku u vybraného onemocnění. 4. (2hod) Speciální výchova u zdravotně znevýhodněných dětí. 5. (2hod) Demonstrace rozhovoru - besedy s rodiči k uplatnění spolupráce při jednotném výchovném působení na dítě (specifické dle věku dítěte).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Grafické a výtvarné činnosti
Výstupy z učení
" student/ka se seznámí s pedagogickými zásadami a organizací vzdělávání dětí hospitalizovaných ve zdravotnických zařízeních, ozdravovnách a odborných léčebnách " student/ka se seznámí s prostředky k efektivní adaptaci dítěte na zdravotnické prostředí v souvislosti s minimalizací vzniku hospitalismu u dětí " student/ka se seznámí s pedagogickými zásadami a organizací vzdělávání dětí hospitalizovaných ve zdravotnických zařízeních, ozdravovnách a odborných léčebnách " student/ka se seznámí s prostředky k efektivní adaptaci dítěte na zdravotnické prostředí v souvislosti s minimalizací vzniku hospitalismu u dětí
" student/ka zná cíle a činitelé výchovného procesu " student/ka zná pedagogické zásady, výchovné metody, didaktické techniky, vzdělávací metody " student/ka zná psychologické aspekty hospitalizovaných dětí různých věkových skupin " student/ka umí vytvořit výchovný program " student/ka zná pojem dětská hra - její charakteristiku a klasifikace " student/ka umí posoudit úrovně schopností a dovedností dítěte - student je schopen rozpoznat potřeby hospitalizovaných dětí " student/ka je schopen použít hračku v rámci výchovného procesu " student/ka ovládá principy, metody a techniky edukace při hospitalizaci. " student/ka umí využít hru výchovný prostředek " student/ka zná požadavky na hygienické, materiálně technické a organizační zajištění výchovy ve zdravotnickém zařízení " student/ka rozpozná dítě specifickou potřebou. " student/ka je schopen se zapojit do výchovy a vzdělávání dětí s tělesným postižením " student/ka zná roli dětské sestry v oblasti výchovné péče v rámci multidisciplinárního týmu. " student/ka umí edukovat dítě a rodinné příslušníky dětí
Předpoklady
Metodika výchovné péče a herní terapie II - podmíněn předmětem Metodika výchovné péče a herní terapie I
UOP/BMVP1

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Docházka na semináře (90 %), splnění dílčích úkolů, zapojení se do práce v rámci seminářů. Student vytvoří výchovný program dle zadání.
Doporučená literatura
  • Boledovičová, M. a kol. Pediatrické ošetrovateľstvo. Martin, 2010. ISBN 978-80-8063-331-8.
  • FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika -- Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním.. Praha: Triton, 2008. ISBN 80-7387-014-2.
  • KOVAŘÍK, J. a kol. Dětská práva, právní povědomí, participace dětí a sociální služby. České Budějovice: ZSF JU, 2001.
  • LEBL, J., PROVAZNÍK, K., HEJCNAMOVÁ, L. Preklinická pediatrie. Praha: Galén, 2003. ISBN 80-7262-207-2.
  • PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6.
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky - Úvod do studia oboru.. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-567-7.
  • SPOUSTA, V. et al. Metody a formy výchovy ve volném čase.. Brno: PedF MU, 1998. ISBN 80-210-1275-7.
  • VÁŽANSKÝ M. Základy pedagogiky volného času.. Brno: Print-Typia, 2001. ISBN 80-863-8400-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr