Přednášky: 1. (2 hod) Péče o novorozence, organizace a hodnocení kvality péče, časná a pozdní morbidita. 2. (2 hod) Prenatální rizikové faktory ovlivňující adaptaci a novorozeneckou morbiditu. 3. (2 hod) Fyziologie poporodní adaptace novorozence 4. (2 hod) Péče o novorozence na porodním sále s respektováním fyziologie adaptace 5. (2 hod) Závažné poruchy časné adaptace, asfyktický novorozenec 6. (2 hod) Resuscitace novorozence a návaznost na poresuscitační péči 7. (2 hod) Zásady péče o fyziologického novorozence mimo porodní sál 8. (2 hod) Bariérový protiinfekční systém na porodnickém a neonatologickém oddělení 9. (2 hod) Zásady přirozené výživy z ošetřovatelského hlediska, teoretické podklady vztahu přirozená výživa - další vývoj dítěte, péče o novorozence po propuštění do domácí péče Semináře: 1. (2 hod) Techniky ošetření fyziologického novorozence na porodním sále (dle platných standardů péče) 2. (2 hod) Adaptace novorozence (hodnocení dle Apgarové) seznámení s medicínskou a ošetřovatelskou dokumentací ve vztahu k pobytu novorozence na porodním sále - práce s kazuistikami 3. (2 hod) Praktický nácvik ošetření fyziologického novorozence - simulační výuka 4. (2 hod) Resuscitace novorozence - simulační výuka 5. (6 hod) Ošetřovatelská péče o fyziologického novorozence (observace, rooming-in, fyzikální vyšetření, edukace matky), ošetřovatelská dokumentace ve vztahu k příjmu fyziologického novorozence na oddělení (ošetřovatelská anamnéza, ošetřovatelská diagnostika) 6. (6 hod) Ošetřovatelský proces u fyziologického novorozence v prvním týdnu po narození (výživa, péče o pokožku, péče o pupeční pahýl, screeningová vyšetření) včetně edukace matky a vedení ošetřovatelské dokumentace 7. (2,5 hod) Propuštění novorozence do domácí péče (dokumentace, asistence při fyzikálním vyšetření, edukace matky), úloha dětské sestry a porodní asistentky v komunitní péči o novorozence ve spolupráci s PLDD
|
" Seznámit studenty s principy péče o novorozence v rámci neonatologického oddělení. " Seznámit studenty s realizací prvního ošetření novorozence a následnou péči na odděleních pro novorozence. " Seznámit studenty se základními a běžně se vyskytujícími patologickými stavy v neonatologii, principy základní péče o novorozence a základní interpretací některých laboratorních a zobrazovacích vyšetření v neonatologii.
" student/ka zná zásady a postupy zvýšeného sledování a péče o novorozence v prvních hodinách po porodu " student/ka zná způsoby a postupy sledování a péče o novorozence s poporodním poraněním " student/ka zná způsoby sledování a poskytování ošetřovatelské péče novorozencům s výskytem fyziologické žloutenky " student/ka zná způsoby a postupy při sledování a řešení výskytu stavu hypoglykémie u fyziologického novorozence " student/ka zná rizika a příznaky výskytu patologických stavů u novorozence, způsoby řešení včetně zahájení okamžité resuscitace " student/ka zná způsoby komunikace a navázání vztahu spolupráce s matkou novorozence s výskytem výše uvedených změn zdravotního stavu " student/ka zná postupy při provádění preventivních vyšetření a postupů u fyziologických novorozenců se zvýšenou potřebou sledování a péče v poporodním období " student/ka zná metody a prostředky k zajišťování nutričních potřeb novorozenců s poporodním poraněním, s fyziologickou žloutenkou, s příznaky hypoglykémie, s příznaky změny zdravotního stavu " student/ka zná přístrojovou techniku používanou v péči o novorozence " student/ka zná hygienické a právní normy nezbytné pro vedení a řízení ošetřovatelské péče poskytované novorozencům v rámci systému zdravotní péče, management bezpečného prostředí pro novorozence " student/ka zná zvláštnosti postupů při fyzikálním vyšetřování novorozenců, správnou techniku sledování a řešení změn zdravotního stavu a projevů novorozence " student/ka umí vyhodnotit závažnost změn zdravotního stavu a projevů novorozence, poskytnout neodkladnou péči, včetně zahájení kardiopulmonální resuscitace " student/ka umí bezpečně ovládat zdravotnickou techniku potřebnou k péči o novorozence " student/ka umí uspokojit individuální potřeby fyziologických novorozenců s ohledem na změny zdravotního stavu metodou ošetřovatelského procesu " student/ka umí zajistit nutriční potřeby fyziologických novorozenců s důrazem na kojení " student/ka organizuje předávání informací matce, rodičům o zvládání zvláštností v péči a výchově novorozence po návratu do jejich rodinného prostředí " student/ka umí ovládat správné techniky držení, manipulace, přebalování, stimulace něžným dotekem u těchto novorozenců " student/ka ovládá techniky ošetření patologického novorozence a novorozence po císařském řezu " student/ka zná specifika resuscitace u stavů vyžadujících zvláštní postupy v KPR " student/ka zná zásady ošetřovatelské péče v rámci neonatologické IMP a JIP " student/ka umí manipulovat s přístrojovou technikou na IMP a JIP " student/ka zná specifika výživy nedonošených a patologických novorozenců " student/ka zná specifika péče o dýchací cesty, invazivní vstupy u novorozenců na IMP a JIP " student/ka zná specifika uspokojování potřeb novorozenců se specifickými potřebami (nedonošený, patologický) " student/ka chápe etické aspekty ošetřovatelské péče o umírajícího novorozence
|
-
Borek, Ivo. Vybrané kapitoly z neonatologie a ošetřovatelské péče. 2. dopl. vyd. Brno : Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2001. ISBN 80-7013-338-4.
-
Dort, Jiří; Dortová, Eva; Jehlička, Petr. Neonatologie. 2., upravené vydání. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2253-8.
-
FENDRYCHOVÁ, J., BOREK, I., a kol. Intenzivní péče o novorozence. Brno: NCO NZO, 2017. ISBN 978-80-7013-547-1.
-
FENDRYCHOVÁ, J. Hodnotící metodiky v neonatologii. Brno: NCO NZO, 2013. ISBN 978-80-7013-560-0.
-
FENDRYCHOVÁ, J., KLIMOVIČ, M. a kol.:. Péče o kriticky nemocné dítě. Brno: NCO NZO, 2005. ISBN 978-80-7013-427-5.
-
Fendrychová, Jaroslava. Základní ošetřovatelské postupy v péči o novorozence : vybrané kapitoly. 1 vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3940-3.
-
HANSMANN G. Neonatal Emergensies. Cambrige University Press, 2009. ISBN 978-0-521-70143.
-
HANZL, M., TROUPOVÁ, J. Standardy ošetřovatelské péče v neonatologii. České Budějovice: Nemocnice České Budějovice, a.s., 2010. ISBN 978-80-254-8982-6.
-
HRODEK, O., VAVŘINEC, J. Pediatrie. Praha: Galén, 2002. ISBN 80-7262-178-5.
-
Kudlová, Eva; Mydlilová, Anna. Výživové poradenství u dětí do dvou let. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1039-0.
-
LEIFER, G. Úvod do porodnického a pediatrické ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0668-7.
-
MELLANOVÁ, A., ČECHOVÁ, V., ROZSYPALOVÁ, M. Speciální psychologie. Brno: NCO NZO, 2014. ISBN 978-80-7013-559-4.
-
Pouthas, Viviane; Jouen, François,; Mrázová, Alena. Psychologie novorozence. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2000. ISBN 80-7169-960-8.
-
Prokop, Michal. Resuscitace novorozence. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0535-4.
-
Sedlářová, Petra. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1613-8.
-
VERKLAN, M. T., and M. WALDEN. Core Curriculum for Neonatal Intensive Care Nursing.. St. Louis Missouri: Elsevier., 2010. ISBN 978-1-4377-0260-6.
|