Předmět: Ošetřovatelská péče v neonatologii II.

» Seznam fakult » FZS » UOP
Název předmětu Ošetřovatelská péče v neonatologii II.
Kód předmětu UOP/BONT2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Budíková Dana, Mgr.
  • Hanzl Milan, MUDr. Ph.D.
  • Machová Alena, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. (1 hod) Techniky ošetření patologického novorozence na porodním sále (dle platných standardů péče) 2. (1 hod) Techniky ošetření novorozence po císařském řezu (dle platných standardů péče) 3. (1 hod) Stavy vyžadující zvláštní postupy v KPR a ošetřovatelské péči (diafragmatická hernie, hydrops fetalis, atrézie/stenóza choan, aspirace mekonia, atrézie jícnu, gastroschíza, omfalokéla, Pierre - Robinův syndrom) 4. (2 hod) Převoz novorozence transportním inkubátorem z porodního či operačního sálu na jednotku IMP nebo JIP 5. (3 hod) Zásady ošetřovatelské péče o novorozence na jednotce IMP a JIP (farmakoterapie, náhrady krevních ztrát a tekutin, hemoterapie) 6. (3 hod) Přístrojová technika, pomůcky v intenzivní péči o novorozence (zajištění DC, krevního oběhu, monitoring?) 7. (2 hod) VVV novorozence, poporodní poranění novorozence 8. (2 hod) Novorozenecká žloutenka, abstinenční syndrom novorozence 9. (2 hod) Umírající novorozence na JIP, etické otázky, komunikace s rodiči Semináře: 1. (2 hod) Nácvik ošetření patologického novorozence na porodním sále 2. (2 hod) Nácvik ošetření novorozence po císařském řezu 3. (2 hod) Nácvik resuscitace novorozence (stavy vyžadující zvláštní postupy v KPR) 4. (2 hod) Specifika ošetřovatelské dokumentace na IMP a JIP (ošetřovatelská anamnéza, ošetřovatelská diagnostika) 5. (2 hod) Zajištění termoneutrálního prostředí novorozenci na IMP a JIP (ošetřování v otevřeném výhřevném lůžku, v inkubátoru) 6. (4 hod) Specifika výživy nedonošených a patologických novorozenců 7. (2 hod) Ošetřovatelská péče o dýchací cesty, invazivní vstupy 8. (2 hod) Rooming-in na neonatologické IMP, edukace matek v péči o novorozence se specifickými potřebami 9. (2 hod) Ošetřovatelská péče o novorozence s novorozeneckou žloutenkou, poporodním poraněním, VVV, abstinenčním syndromem?) 10. (2 hod) Ošetřovatelská péče o umírajícího novorozence, péče o zemřelé tělo 11. (1,5 hod) Propuštění novorozence z IMP do domácí péče (dokumentace, asistence při fyzikálním vyšetření, edukace matky), úloha dětské sestry a porodní asistentky v komunitní péči o novorozence ve spolupráci s PLDD

Studijní aktivity a metody výuky
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
" Seznámit studenty s principy péče o novorozence v rámci neonatologického oddělení. " Seznámit studenty s realizací prvního ošetření novorozence a následnou péči na odděleních pro novorozence. " Seznámit studenty se základními a běžně se vyskytujícími patologickými stavy v neonatologii, principy základní péče o novorozence a základní interpretací některých laboratorních a zobrazovacích vyšetření v neonatologii.
" student/ka zná zásady a postupy zvýšeného sledování a péče o novorozence v prvních hodinách po porodu " student/ka zná způsoby a postupy sledování a péče o novorozence s poporodním poraněním " student/ka zná způsoby sledování a poskytování ošetřovatelské péče novorozencům s výskytem fyziologické žloutenky " student/ka zná způsoby a postupy při sledování a řešení výskytu stavu hypoglykémie u fyziologického novorozence " student/ka zná rizika a příznaky výskytu patologických stavů u novorozence, způsoby řešení včetně zahájení okamžité resuscitace " student/ka zná způsoby komunikace a navázání vztahu spolupráce s matkou novorozence s výskytem výše uvedených změn zdravotního stavu " student/ka zná postupy při provádění preventivních vyšetření a postupů u fyziologických novorozenců se zvýšenou potřebou sledování a péče v poporodním období " student/ka zná metody a prostředky k zajišťování nutričních potřeb novorozenců s poporodním poraněním, s fyziologickou žloutenkou, s příznaky hypoglykémie, s příznaky změny zdravotního stavu " student/ka zná přístrojovou techniku používanou v péči o novorozence " student/ka zná hygienické a právní normy nezbytné pro vedení a řízení ošetřovatelské péče poskytované novorozencům v rámci systému zdravotní péče, management bezpečného prostředí pro novorozence " student/ka zná zvláštnosti postupů při fyzikálním vyšetřování novorozenců, správnou techniku sledování a řešení změn zdravotního stavu a projevů novorozence " student/ka umí vyhodnotit závažnost změn zdravotního stavu a projevů novorozence, poskytnout neodkladnou péči, včetně zahájení kardiopulmonální resuscitace " student/ka umí bezpečně ovládat zdravotnickou techniku potřebnou k péči o novorozence " student/ka umí uspokojit individuální potřeby fyziologických novorozenců s ohledem na změny zdravotního stavu metodou ošetřovatelského procesu " student/ka umí zajistit nutriční potřeby fyziologických novorozenců s důrazem na kojení " student/ka organizuje předávání informací matce, rodičům o zvládání zvláštností v péči a výchově novorozence po návratu do jejich rodinného prostředí " student/ka umí ovládat správné techniky držení, manipulace, přebalování, stimulace něžným dotekem u těchto novorozenců " student/ka ovládá techniky ošetření patologického novorozence a novorozence po císařském řezu " student/ka zná specifika resuscitace u stavů vyžadujících zvláštní postupy v KPR " student/ka zná zásady ošetřovatelské péče v rámci neonatologické IMP a JIP " student/ka umí manipulovat s přístrojovou technikou na IMP a JIP " student/ka zná specifika výživy nedonošených a patologických novorozenců " student/ka zná specifika péče o dýchací cesty, invazivní vstupy u novorozenců na IMP a JIP " student/ka zná specifika uspokojování potřeb novorozenců se specifickými potřebami (nedonošený, patologický) " student/ka chápe etické aspekty ošetřovatelské péče o umírajícího novorozence
Předpoklady
Ošetřovatelská péče v neonatologii II - podmíněn předmětem Ošetřovatelská péče v neonatologii I
UOP/BONT1

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
90% docházka na seminářích, písemný test, ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Borek, Ivo. Vybrané kapitoly z neonatologie a ošetřovatelské péče. 2. dopl. vyd. Brno : Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2001. ISBN 80-7013-338-4.
  • Dort, Jiří; Dortová, Eva; Jehlička, Petr. Neonatologie. 2., upravené vydání. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2253-8.
  • FENDRYCHOVÁ, J., BOREK, I., a kol. Intenzivní péče o novorozence. Brno: NCO NZO, 2017. ISBN 978-80-7013-547-1.
  • FENDRYCHOVÁ, J. Hodnotící metodiky v neonatologii. Brno: NCO NZO, 2013. ISBN 978-80-7013-560-0.
  • FENDRYCHOVÁ, J., KLIMOVIČ, M. a kol.:. Péče o kriticky nemocné dítě. Brno: NCO NZO, 2005. ISBN 978-80-7013-427-5.
  • Fendrychová, Jaroslava. Základní ošetřovatelské postupy v péči o novorozence : vybrané kapitoly. 1 vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3940-3.
  • HANSMANN G. Neonatal Emergensies. Cambrige University Press, 2009. ISBN 978-0-521-70143.
  • HANZL, M., TROUPOVÁ, J. Standardy ošetřovatelské péče v neonatologii. České Budějovice: Nemocnice České Budějovice, a.s., 2010. ISBN 978-80-254-8982-6.
  • HRODEK, O., VAVŘINEC, J. Pediatrie. Praha: Galén, 2002. ISBN 80-7262-178-5.
  • Kudlová, Eva; Mydlilová, Anna. Výživové poradenství u dětí do dvou let. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1039-0.
  • LEIFER, G. Úvod do porodnického a pediatrické ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0668-7.
  • MELLANOVÁ, A., ČECHOVÁ, V., ROZSYPALOVÁ, M. Speciální psychologie. Brno: NCO NZO, 2014. ISBN 978-80-7013-559-4.
  • Pouthas, Viviane; Jouen, François,; Mrázová, Alena. Psychologie novorozence. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2000. ISBN 80-7169-960-8.
  • Prokop, Michal. Resuscitace novorozence. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0535-4.
  • Sedlářová, Petra. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1613-8.
  • VERKLAN, M. T., and M. WALDEN. Core Curriculum for Neonatal Intensive Care Nursing.. St. Louis Missouri: Elsevier., 2010. ISBN 978-1-4377-0260-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr