Vyučující
|
-
Stasková Věra, PhDr. Ph.D.
-
Jindrlová Lenka, Mgr.
-
Mágrová Milena, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Ošetřovatelský proces ve vztahu k potřebám člověka, historický vývoj a současné pojetí potřeb člověka a ošetřovatelského procesu. Potřeby člověka v pojetí A. H. Maslowa. 2. Rámec M. Gordon, představení fází ošetřovatelského procesu. Potřeba výživy. 3. První fáze ošetřovatelského procesu: posuzování, včetně shromažďování údajů, fyzikální vyšetření sestrou, sesterská anamnéza, testování ve vztahu k potřebám člověka. 4. Nemocný člověk a jeho potřeby. Potřeba výživy a hydratace. 5. Potřeba vyprazdňování (moč + stolice). Faktory ovlivňující defekaci, močení. Poruchy vyprazdňování moči a stolice. Potřeba dýchání, faktory ovlivňující okysličování, poruchy respiračních funkcí. 6. Potřeba tělesné mobility. Aktivita, cvičení, pády, dekubity. Potřeba odpočinku a spánku. 7. Smyslové vnímání a vědomí. Faktory ovlivňující senzorickou stimulaci. Senzorické poruchy. Potřeba sebekoncepce, sebeúcty a seberealizace - faktory ovlivňující sebekoncepci a seberealizaci. 8. Chování signalizující poruchu sebekoncepce. Sexualita. Vývoj sexuality. Posuzování sexuálního zdraví. 9. Potřeba být bez stresu - stresory, projevy, stresu, obranné reakce, adaptace, stres v práci sestry. Ztráta, smutek, smrt. Potřeba etnicity a kultury - základní pojmy, systém zdravotní péče jako subkultura, kulturní šok. 10. Potřeba víry, náboženství a duchovní přesvědčení. Náboženství a nemoc. Duchovní zdraví. Potřeba bezpečí a jistoty - faktory ovlivňující bezpečí a jistotu, psychická odezva na neuspokojené potřeby. Semináře: 1. (2 hod) Sestra jako součást ošetřovatelského procesu, její role v ochraně zdraví, péči o člověka, sebe sama. Management ošetřovatelské péče, kritické myšlení v práci sestry. Vizita - sesterská, lékařská jako součást ošetřovatelského procesu. 2. (2 hod) Maslowova hierarchie potřeb ve vztahu ke standardnímu ošetřovatelskému rámci "funkčního typu zdraví (rámec pro posouzení funkčních a dysfunkčních vzorců zdraví)" M. Gordon v klinické praxi. 3. (2 hod) Fyzikální vyšetření sestrou, objektivní pozorování. Nácvik metod získávání informací. Podpora zdraví - definice, hodnocení podpory zdraví. 4. (2 hod) Výživa - přijímání potravy, trávení, vstřebávání, metabolismus, hydratace. Potřeba výživy: definice, hodnocení. 5. (2 hod) Vylučování a výměna: definice, hodnocení vylučování a výměny. Využití hodnotících škál ve vztahu k vylučování a výměně. 6. (2 hod) Aktivita - odpočinek - související potřeby: spánek, odpočinek, aktivita, pohyb, energetická rovnováha, sebepéče. Faktory ovlivňující spánek, odpočinek, denní aktivity. Využití hodnotících škál ve vztahu k aktivitě a odpočinku. 7. (2 hod) Vnímání - poznávání - související potřeby: pozornost ke vjemům, orientace v čase, prostoru, osobě, potřeba vnímání, cítění, poznávání a komunikace. Vnímání sebe sama - související potřeby: sebepojetí, sebeúcta, obraz těla. 8. (2 hod) Vztahy - souvisí s potřebami: potřeba pečovat o někoho, potřeba rodinných vztahů, zvládání rolí. Definice, hodnocení potřeby pečovat o někoho. Sexualita - definice, hodnocení sexuální potřeby. 9. (2 hod) Zvládání zátěže - odolnost vůči stresu. Definice, hodnocení zvládání zátěže a odolnosti vůči stresu. Životní principy - souvisí s potřebou mít rovnováhu mezi činy a hodnotami, zastávat určité myšlení, chování, názory. Posuzování ztráty a smutku, ovlivňující faktory. 10. (2 hod) Bezpečnost a ochrana - souvisí s potřebami: potřeba být bez infekce, nemít tělesné poškození, vyhnout se násilí, vyhnout se rizikům prostředí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Skupinová výuka
|
Výstupy z učení
|
" Student/tka získá teoretické znalosti o ošetřovatelském procesu a jeho jednotlivých fázích. " Student/tka se naučí prakticky používat metodu ošetřovatelského procesu a orientovat se v jeho jednotlivých fázích. " Student/tka porozumí problematice uspokojování lidských potřeb jako základnímu úkolu ošetřovatelství. " Student/tka se seznámí s problematikou lidských potřeb v širších souvislostech, jejich klasifikací, odlišným pojetím v ošetřovatelství a jiných vědních oborech. " Student/tka se seznámí s Maslowovou hierarchií potřeb a naučí se ji využívat při posuzovaní bio-psycho-sociálně-duchovních potřeb dětí. " Student/tka získá informace o základních bio-psycho-sociálně-duchovních potřebách dítěte a jeho reakcích na neuspokojení některé z potřeb. " Student/tka si osvojí vědomosti a dovednosti nezbytné pro uspokojování individuálních potřeb dítěte.
" Student/tka zná ošetřovatelský proces a jeho jednotlivé fáze. " Student/tka se orientuje v jednotlivých fázích ošetřovatelského procesu. " Student/tka zná problematiku lidských potřeb a umí klasifikovat základní potřeby dětí. " Student/tka zná Maslowovu hierarchii potřeb a její použití při posuzování potřeb. " Student/tka umí prakticky používat metodu ošetřovatelského procesu podle aktuálního stavu dětských pacientů. " Student/tka umí získávat základní informace o bio-psycho-sociálně-duchovních potřebách dítěte a jeho reakcích na neuspokojení některé z potřeb. " Student/tka umí stanovit ošetřovatelské diagnózy v souvislosti s neuspokojenou potřebou k danému onemocnění. " Student/tka umí uspokojovat potřeby dětí podle jejich aktuálnosti. " Student/tka umí pečovat o fyziologické potřeby dětí - o potřebu výživy, hydratace, vylučování, mobility, spánku, odpočinku i tělesné pohody, hygieny, sexuality. " Student/tka umí pečovat o děti s bolestí. " Student/tka umí pečovat u dětí o základní psychosociální potřeby. " Student/tka umí zajišťovat uspokojování potřeby jistoty a bezpečí. " Student/tka umí zajišťovat uspokojování potřeb sebeúcty a seberealizace. " Student/tka umí uspokojovat spirituální potřeby dětí. " Student/tka umí naplánovat ošetřovatelskou péči o dítě dle jeho individuálních potřeb. " Student/tka umí kompletně vyhodnocovat ošetřovatelský proces k aktuální nebo potencionální ošetřovatelské diagnóze. " Student/tka má vědomosti a dovednosti nezbytné pro uspokojování individuálních potřeb dítěte. " Student/tka umí využívat specifické měřící nástroje v ošetřovatelství
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Seminární práce, Sebereflexe
Aktivní účast na seminářích (90 %), příprava na jednotlivé semináře dle požadavků vyučujícího, odevzdání ošetřovatelské anamnézy dle rámce M. Gordon u dospělého jedince (50+). Více v e-learningovém systému Moodle.
|
Doporučená literatura
|
-
ARCHALOUSOVÁ, A., SLEZÁKOVÁ, Z. Aplikace vybraných ošetřovatelských modelů do klinické a komunitní praxe. Nucleus, Hradec Králové, 2015. ISBN 80-86225-63-1.
-
DOENGES, M. a kol. Kapesní průvodce zdravotní sestry. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0242-8.
-
FENDRYCHOVÁ, J. a kol. Ošetřovatelské diagnózy v pediatrii.. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2002. ISBN 80-7013-357-0.
-
GURKOVÁ, E. a kol. Vybrané ošetrovateľské diagnózy v klinickej praxi. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-308-0.
-
HERDMAN, T. H. Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2015 - 2017.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
KOZIEROVÁ, B. a kol. Ošetrovateľstvo I. a II.. Martin: Osveta, 2004. ISBN 8021705280.
-
NEJEDLÁ, J. Fyzikální vyšetření pro sestry. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4449-0.
-
SIKOROVÁ, Lucie. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu.. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1.
-
ŠAMÁNKOVÁ, M. a kol. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci - aplikované v ošetřovatelském procesu.. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7.
-
Tomagová, Martina; Bóriková, Ivana. Potreby v ošetrovateľstve. Martin : Osveta, 2008. ISBN 978-80-8063-270-0.
-
TÓTHOVÁ, V. a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace.. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-807387-785-9.
-
TRACHTOVÁ, E. a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Brno: NCONZO, 2018. ISBN 9788070135907.
-
VÖRÖSOVÁ, G. a kol. Klasifikačné systémy a štandardizácia terminologie v ošetrovateľstve.. Osveta, Martin, 2007. ISBN 978-80-8063-242-7.
-
VÖRÖSOVÁ, G. a kol. Standardizovaná terminologie pro ošetřovatelskou diagnózu.. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5304-1.
|