Vyučující
|
-
Stasková Věra, PhDr. Ph.D.
-
Mágrová Milena, Mgr.
-
Jindrlová Lenka, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. - 2. Diagnostika - druhá fáze ošetřovatelského procesu, analýza údajů, tvorba a formulace ošetřovatelských diagnóz, taxonomie - členění do domén a třídy. 3. - 4. Plánování - třetí fáze ošetřovatelského procesu, vytýčení cílů, stanovení výsledných kritérií, plánování ošetřovatelských strategií, sestavení plánu ošetřovatelské péče. 5. - 6. Realizace - čtvrtá fáze ošetřovatelského procesu, typy ošetřovatelských činností, realizační proces. Vyhodnocení - pátá fáze ošetřovatelského procesu, proces vyhodnocení, opětovné posouzení a revize plánu péče. 7. - 8. Kritické myšlení v práci sestry. Klasifikační systémy v ošetřovatelství. Zajímavosti z tvorby ošetřovatelských diagnóz. 9. - 10. Výhody ošetřovatelského procesu, místo ošetřovatelského procesu v péči o člověka, práci sestry v kontextu s pojetím ošetřovatelství 21. století. Cvičení: 1. - 2. Práce s ošetřovatelskou anamnézou: analýza získaných informací, ošetřovatelských problémů, formulace ošetřovatelské diagnózy dle platné taxonomie. Seřazení aktuálních potřeb dle priorit. 3. - 4. Práce s kazuistikou: plánování ošetřovatelské péče - stanovení priorit, cílů, výsledných kritérií. 5. - 6. Práce s kazuistikou: vypracování písemného plánu ošetřovatelské péče, ošetřovatelské intervence včetně realizace plánu péče. 7. - 8. Práce s kazuistikou: realizace plánu ošetřovatelské péče, vyhodnocení, tvorba záznamů. 9. - 10. Práce s kazuistikou: procvičování tvorby oš. diagnóz, plánu péče, realizace a hodnocení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Naučit studenty zásadám a dovednostem adekvátní komunikace nejen s dětmi, jejich rodiči ale i se spolupracovníky.
Student/ka využívá teorii komunikace v praxi. - Student/ka využívá výsledky sebereflexe. - Student/ka deklaruje zásady efektivní komunikace. - Student/ka vyjadřuje neverbální dovednosti. - Student/ka vyjadřuje prvky asertivního jednání. - Student/ka aplikuje dovednosti nedirektivního rozhovoru. - Student/ka analyzuje verbální i nonverbální projevy klientů. - Student/ka rozlišuje specifika komunikace s dětmi a mladistvými. - Student/ka rozlišuje specifika komunikace s handicapovanými a mentálně retardovanými pacienty, umírajícími i pozůstalými.
|
Předpoklady
|
Předmět Ošetřovatelský proces a jeho dokumentace, potřeby dítěte II - podmíněn předmětem Ošetřovatelský proces a jeho dokumentace, potřeby dítěte I
UOP/BOPD1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Zápočet: 90% účast na cvičeních, aktivní zapojení do výuky, individuální příprava na cvičení, vypracování úkolů zadaných v rámci cvičení a odevzdání ve stanoveném termínu e-l systému Moodle. Zkouška: didaktický test a ústní přezkoušení dle okruhů.
|
Doporučená literatura
|
-
BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku.. Praha: Grada., 2012. ISBN 978-80-247-3008-0.
-
GURKOVÁ, E. a kol. Vybrané ošetrovateľské diagnózy v klinickej praxi. ISBN 978-80-8063-308-0.
-
JANÁČKOVÁ, L. WEISS, P. Komunikace ve zdravotnické péči.. Praha: Portál., 2008. ISBN 978-80-7367-477-9.
-
MOTSCHNIG R., NYKL L. Komunikace zaměřená na člověka. Rozumět sobě i druhým.. Praha: Grada., 2011. ISBN 978-80-247-3612-9.
-
PLEVOVÁ. I. SLOWÍK, R. Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada., 2010. ISBN 978-80-247-2968-8.
-
SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi postižením.. Praha: Portál., 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
-
Špirudová, L. Doprovázení v ošetřovatelství. I, Pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty .. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-5710-0.
-
Špirudová, Lenka. Doprovázení v ošetřovatelství II : doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5711-7.
-
VENGLÁŘOVÁ, M., MAHROVÁ, G. Komunikace pro zdravotní sestry.. Praha: Grada., 2006. ISBN 978-80-247-12.
-
ZACHAROVÁ E. Komunikace v ošetřovatelské praxi.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-2068-5.
|