Předmět: Ošetřovatelská péče v dětské neurologii

» Seznam fakult » FZS » UOP
Název předmětu Ošetřovatelská péče v dětské neurologii
Kód předmětu UOP/BOPNR
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Brabcová Iva, doc. Ing. Ph.D.
  • Peřina Vladimír, MUDr.
  • Lazorová Hana, Mgr.
Obsah předmětu
Obsahové zaměření: Přednášky: 1. (2 hod) Neurologická propedeutika u dětí 2. (2 hod) Epileptické syndromy, non-epileptické záchvaty, bolesti hlavy 3. (2 hod) Hybné syndromy, neurovývojové poruchy (DMO), hydrocefalus 4. (2 hod) Nervosvalová onemocnění 5. (2 hod) Mozkové nádory 6. (2 hod) Zánětlivá onemocnění CNS 7. (2 hod) Základní prvky a principy speciálních fyzioterapeutických technik využívaných v pediatrii (např. Bobath, Vojta), fyzikální terapie a protetika Semináře: 1. (2 hod) Zhodnocení psychomotorického vývoje sestrou 2. (2 hod) Ošetřovatelský proces u dítěte s epilepsií, bolestmi hlavy 3. (2 hod) Ošetřovatelský proces u dětí s hybnými syndromy, DMO 4. (2 hod) Ošetřovatelský proces u dětí s nervosvalovým onemocněním 5. (2 hod) Ošetřovatelský proces u dětí s mozkovými nádory 6. (2 hod) Ošetřovatelský proces u dětí se zánětlivým onemocněním CNS 7. (2 hod) Nácvik rehabilitačního ošetřovatelství v pediatrii

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Skupinová výuka
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který se na úvod soustředí na etiopatogenezi, diagnostiku a terapii onemocnění centrálního nervového systému, periferního nervového systému, kostí, kryjících nervový systém, svalů žláz s vnitřní sekrecí, mající vztah k nervovému systému. Cíle: Student/ka se seznámí s klinickými stavy z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb dětí všech věkových skupin změněných v souvislosti s onemocněními, které postihují nervový systém, a které výrazně ovlivňují kvalitu života.
Studnt/ka: - zná systém organizace poskytování ošetřovatelské péče v rámci dětské a dorostové neurologie, postupy při mimořádných událostech, včetně souvisejících právních norem, hygienických předpisů a etických principů, - zná zvláštnosti projevů neurologických poruch specifických pro dětský věk a dospívání a jejich známé příčiny, - zná zásady terapeutických postupů u jednotlivých neurologických poruch, včetně významu rodinné terapie, - zná používané koncepční modely a systémy poskytování ošetřovatelské péče v dětské a dorostové neurologiii, - zná zvláštnosti diagnostických a léčebných postupů a přípravy dětských pacientů, - zná hlavní, vedlejší a nežádoucí účinky léků používaných k léčení dětí a adolescentů s neurologickým onemocněním - zná jednotlivé postupy rehabilitační péče - zná základní prvky a principy základních fyzioterapeutických technik využívaných v pediatrii, fyzikální terapie a protetiky - umí vyhodnocovat objektivně změny neurologického systému dětí a adolescentů, - umí plánovat, realizovat a hodnotit účinnost i kvalitu poskytované ošetřovatelské péče, - umí používat správný výchovný přístup v rámci ošetřovatelské péče, při organizaci výchovných zaměstnání, při denních a volno časových aktivitách, - umí provádět odbornou ošetřovatelskou činnost, zejména zdravotní výchovu, v oblasti prevence neurologických poruch - umí sledovat a objektivně posuzovat změny somatického a psychického stavu související s projevy hlavních, vedlejších a nežádoucích účinků podávaných léků - umí spolupracovat s lékaři a fyzioterapeuty při terapeutických aktivitách, při přípravě dítěte i rodičů na návrat do rodinného prostředí, - umí provádět specializované ošetřovatelské činnosti související s příjmem, překladem a propuštěním dítěte a s naplněním léčebného plánu stanoveného lékařem, - umí provádět ošetřovatelskou a rehabilitační péči využívanou v pediatrii (např. polohování, posazování, postavování) - umí ve spolupráci s fyzioterapeuty využívat základní prvky a principy speciálních fyzioterapeutických technik (např.Bobath, Vojta) - umí ve spolupráci s fyzioterapeuty provádět fyzikální terapii a používat protetické pomůcky
Předpoklady
Splnění předmětu Klinická propedeutika v pediatrii a farmakologie I a II.
UOP/BPPF2

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
90 % docházka, aktivita, samostatnost a spolupráce studenta na zadaných úkolech a cvičeních, vypracování zápočtové práce a její obhájení
Doporučená literatura
  • Menkes, John H.; Sarnat, Harvey B.; Maria, Bernard L. Dětská neurologie I. 7. vydání. V Praze : Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-341-7.
  • Ošlejšková, Hana. Dětská neurologie. Olomouc : Solen, Medical education, 2015. ISBN 978-80-7471-124-4.
  • SLÁMA, O., KABELKA, L., VORLÍČEK, J. a kol. Paliativní medicína pro praxi. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-871-1.
  • TSCHUSCHKE, V. Psychoonkologie - Psychologické aspekty vzniku a zvládnutí rakoviny. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-826-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr