Předmět: Ošetřovatelské postupy II.

» Seznam fakult » FZS » UOP
Název předmětu Ošetřovatelské postupy II.
Kód předmětu UOP/BOPS2
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Brabcová Iva, doc. Ing. Ph.D.
  • Pavlásková Ilona, Mgr.
  • Mágrová Milena, Mgr.
Obsah předmětu
1.týden (4 hodiny) Obecné zásady aplikace periferní žilní kanyly a portů. Specifické zásady aplikace periferních žilních kanyl u dětí všech věkových skupin. Aplikace, péče o porty u dětí. 2.týden (4 hodiny) Obecné zásady příprava a aplikace infúze. Práce s lineárním dávkovačem, infúzní pumpou Specifika přípravy a aplikace infúze dětem. 3.týden (4 hodiny) Obecné zásady přípravy pacienta na zavedení centrálního žilního katétru (CŽK). Asistence sestry při zavedení centrálního žilního katétru. Péče o centrální žilní katétr. Specifika přípravy dítěte na CŽK, asistence dětské sestry při zavedení CŽK dítěti, péče o dítě s CŽK. 4.týden (4 hodiny) Obecné zásady podávání transfúze. Specifika podávání krevních přípravků a derivátů dětem. 5.týden (4 hodiny) Obecné zásady odběru biologického materiálu - krve. Specifika odběru krve dětem různých věkových skupin. 6. týden (4 hodiny) Obecné zásady odběry biologického materiálu - moč, stolice a jiné. Specifické zásady odběru moče, stolice dětem různých věkových skupin. 7.týden (4 hodiny) Obecné zásady enterální výživy, NGS, péče o PEG, PEJG. Specifické zásady enterální výživy, péče o PEG a PEJG u dětí různých věkových skupin. 8.týden (4 hodiny) Obecné zásady péče o rány, malé chirurgické výkony, péče o nemocného s tracheostomií. Specifické zásady péče o rány o děti různých věkových skupin. 9.týden (4 hodiny) Obecné zásady punkcí a, endoskopií. Specifické zásady přípravy dítěte na punkce a endoskopie. 10. týden (4 hodiny) Nácvik praktických dovedností dětských sester ve vybraných činnostech.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Individuální konzultace s vyučujícím, Praktická výuka
Výstupy z učení
Poskytnout vědomosti a dovednosti z oblasti saturace základních potřeb dětí všech věkových skupin a vědomosti a dovednosti pro provádění praktických výkonů s orientací na dětí všech věkových skupin.
Student si osvojí vědomosti a dovednosti z oblasti saturace základních potřeb dětí všech věkových skupin Student získá vědomosti a dovednosti pro provádění praktických výkonů s orientací na dětí všech věkových skupin. Student získá teoretické znalosti k provádění výkonů z oblasti závislých i nezávislých činností sestry Student se naučí praktické realizaci "celostní péče" o dítě, pochopí význam uspokojení potřeby pohodlí, úcty, jistoty a bezpečí u dětí všech věkových skupin Student získá manuální zručnost k provádění jednotlivých ošetřovatelských výkonů o děti všech věkových skupin. Student si uvědomí důsledky neprofesionálních intervencí v poskytování individuální ošetřovatelské péče Student se naučí vyhodnotit účinnost ošetřovatelských intervence Student se naučí provádět výkony z oblasti závislých činností sestry tj. diagnostické a léčebné výkony
Předpoklady
Předmět je podmíněn Oš. postupy I.
UOP/BOPS1

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test, Systematické pozorování studenta, Sebereflexe

90% účast na seminářích, iniciativa a aktivita v hodině, splnění podmínek průběžného hodnocení teoretických a praktických dovedností, zápočtový test (80% úspěšnost), praktický výkon a jeho ústní obhajoba.
Doporučená literatura
  • Fendrychová, Jaroslava; Šemorová, Hana. Ošetřování stomií u dětí. 2. upr. vyd. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů v Brně, 2005. ISBN 80-7013-426-7.
  • Jirkovský D. a kol. Ošetřovatelské postupy a intervence: učebnice pro bakalářské a magisterské studium. Praha Fakultní nemocnice v Motole, 2012. ISBN 978-80-87347-13-3.
  • Kiedroňová, Eva; Glück, Dalibor,; Přikrylová, Renáta. Něžná náruč rodičů : moderní poznatky o významu správné manipulace s novorozencem a malým dítětem. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1210-5.
  • Kiedroňová, Eva. Rozvíjej se děťátko. Moderní poznatky o významu správné stimulace kojence v souladu s jeho psychomotorickou vyspělostí.. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3744-7.
  • Krišková, Anna. Ošetrovateľské techniky : metodika sesterských činností : učebnica pre fakulty ošetrovateľstva. 2., preprac. a dopl. vyd. Martin : Osveta, 2006. ISBN 80-8063-202-2.
  • Páral, Jiří. Malý atlas obvazových technik. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2255-9.
  • Sedlářová, Petra. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1613-8.
  • Troupová J., Hanzl M. a kol. Standardy ošetřovatelské péče v neonatologii. České Budějovice, 2010. ISBN 978-80-254-8982-6.
  • Vytejčková, Renata; Sedlářová, Petra,; Wirthová, Vlasta; Holubová, Jana. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I : obecná část. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3419-4.
  • Vytejčková, Renata; Sedlářová, Petra,; Wirthová, Vlasta; Otradovcová, Iva; Kubátová, Lucie. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III : speciální část. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-3421-7.
  • Vytejčková, Renata; Sedlářová, Petra,; Wirthová, Vlasta; Otradovcová, Iva; Pavlíková, Pavla. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II : speciální část. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-3420-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr