Vyučující
|
-
Chloubová Ivana, Mgr. Ph.D.
-
Lazorová Hana, Mgr.
-
Machová Alena, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Pedagogika jako věda - vymezení pojmu, vztah pedagogiky k ostatním vědám, struktura oboru. 2. Medicínská pedagogika historie a současnost. 3. Edukační realita - základní pojmy a vztahy. 4. Edukační proces a determinanty vzdělávání. 5. Vymezení a formulace edukačních cílů a aplikace na práci dětské sestry. Zákonitosti a druhy učení, učební styly. 6. Subjekt a objekt edukace. Osobnost dětské sestry v roli edukátora. 7. Speciální přístupy při edukaci dětí s tělesným, smyslovým postižením. 8. Problematika děti se speciálními vzdělávacími potřebami 9. Zásady výchovně-vzdělávací práce s dětmi 10. Vymezení a formulace edukačních cílů a aplikace na práci dětské sestry. Organizační formy edukace. 11. Didaktické zásady v práci dětské sestry. 12. Projektování a hodnocení edukačního procesu v oblasti dětské sestry. 13. Pedagogicko-psychologická diagnostika 14. Interkulturní výchova 15. - 16. Problémy socializace ve výchovně vzdělávacím procesu 17. - 18. Autorita z hlediska ontogenetického vývoje 19. Autorita z hlediska požadavků vzdělávání dětských pacientů a členů rodiny. 20. Metody využívané v pedagogickém výzkumu. Cvičení: 1. - 2. Edukační procesy v oblasti zdravotnictví, didaktické prostředky, edukační prostředí. 3. - 4. Tvorba edukačních plánů. 5. - 6. Metody edukace dětského pacienta, edukační plán. 7. - 8. Hodnocení efektivity edukace. 9. - 10. Osobnost dětské sestry jako edukátora. Osobnost dítěte jako objektu edukace. 11. - 12. Oblasti podpory a prevence zdraví /primární, sekundární, terciární prevence, determinanty zdraví/, metody výchovy ke zdraví a jejich využití. 13. - 14. Úloha dětské sestry ve výchově ke zdraví a prevenci. 15. - 16. Zdraví a zdravotní problémy, prostředí, životní styl; ukazatelé zdravotního stavu; hlavní zdravotní problémy v průběhu života; podpora zdraví v průběhu života; podpora adaptačních mechanismů na stres. 17. - 18. Nácvik základních metod při individuálním a masovém působení dětské sestry v preventivní a výchovné péči. 19. Nácvik modelů výchovné preventivní péče se zaměřením na dětskou sestru. 20. Školská zařízení v rámci zdravotnické péče.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
" Studenti se seznámí se základy didaktiky a jejího využití při výchovném působení dětské sestry na děti všech věkových skupin, jejich rodinu a komunitu, i účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávání. " Studenti si osvojí znalosti o podmínkách, procesech, formách a metodách edukace jako základních krocích edukačního procesu a jeho praktické aplikaci nejen u dětí, ale i u dalších členů rodiny a zdravotnického týmu.
" student/ka definuje základní pojmy a vztahy v pedagogice a činitele edukačního procesu v ošetřovatelství " student/ka analyzuje vztah mezi pedagogikou a edukací dětského pacienta " student/ka popíše teorie a specifika vzdělávání dětí ve všech vývojových stádií " student/ka vysvětlí výukové strategie s ohledem na vývojová stádia a zdravotní znevýhodnění klientů " student/ka vyjmenuje zásady a specifika komunikace v rámci výchovy a vyučování " student/ka navrhne a vypracuje plány edukace klientů, případně jiných osob v okolí klientů " student/ka zná didaktické zásady a umí je aplikovat v rámci práce dětské sestry
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Ústní, písemná, docházka do seminářů, splnění dílčích úkolů, vypracování seminární práce, práce s e-learningem.
|
Doporučená literatura
|
-
Baštecká, Bohumila; Goldmann, Petr. Základy klinické psychologie. Vydání první. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-550-4.
-
Čapek, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Lechta, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky : dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
-
MACHOVÁ J. KUBÁTOVÁ D. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5351-5.
-
MATĚJČEK. Z. Co, kdy a jak ve výchově dítěte. ISBN 978-80-262-0519-7.
-
Průcha, Jan,; Janík, Tomáš,; Rabušicová, Milada. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
-
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a doplněné vydání. Praha : Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
-
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha, 2007. ISBN 78-80-247-1821-7.
-
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Šulistová, Radka; Trešlová, Marie. Pedagogika a edukační činnost v ošetřovatelské péči pro sestry a porodní asistentky. 1. vyd. České Budějovice : Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 2012. ISBN 978-80-7394-246-5.
-
Thorová, Kateřina. Vývojová psychologie : proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vydání první. Praha : Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
|