Vyučující
|
-
Kadeřábek Petr, Mgr. Bc.
-
Majstr Jiří, Mgr.
-
Němcová Barbora, Mgr.
-
Šetelíková Tereza, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. (1,5 hod) Jednotný postup při poskytování první pomoci: předlékařská první pomoc, záchranné složky. Tísňové volání, komunikace s operačním střediskem, postup po příjezdu odborné pomoci 2. (1,5 hod) Základní neodkladná resuscitace dle nových postupů pro KPR vydaných Evropskou radou pro resuscitaci: zajištění průchodnosti dýchacích cest, nepřímá srdeční masáž, automatizovaná externí defibrilace (AED). Neodkladná resuscitace dětí. 3. (1,5 hod) Poruchy vědomí 4. (1,5 hod) Rány. Zástava krvácení. Krvácení vnější, tepenné, žilní, smíšené, vnitřní krvácení, krvácení z tělesných otvorů. Šok 5. (1,5 hod) Poranění lebky, mozku, páteře a míchy, poranění hrudníku a břicha 6. (1,5 hod) Poranění pohybového aparátu, fraktury kostí, poranění kloubů, svalů, 7. (1,5 hod) Chemická poranění: poleptání kůže, sliznic, očí, poleptání úst a hrdla, jícnu a žaludku. Inhalace dusivých a dráždivých látek 8. (1,5 hod) Termická poranění: popáleniny, omrzliny (příznaky, první pomoc). Úraz elektrickým proudem 9. (1,5 hod) Vybrané akutní stavy (Polytrauma, stavy bezvědomí, náhlé cévní mozkové příhody, intoxikace, metabolické poruchy) 10. (1,5 hod) Vybrané akutní stavy (Bolesti na hrudi, ischemická choroba srdeční, arytmie)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktická výuka, Případová studie
|
Výstupy z učení
|
Seznámit studenty s obecnými základy patofyziologie urgentních stavů, jejich rozpoznání a poskytnutí základní pomoci. Je kladen důraz především na rychlé rozpoznání problému, rychlou orientaci v situaci a správném rozhodnutí a poskytnutí adekvátní pomoci do předání pacienta zdravotníkům. Umět identifikovat stav vitální indikace. Disponovat vědomostmi a dovednostmi u stavů ohrožujících život. Seznámit studenty s prací v multidisciplinárním týmu.
Student/ka má dovednosti a znalosti praktického zvládnutí předlékařské první pomoci. Student/ka zná zásady předlékařské první pomoci. Student/ka zná zásady transportu raněných v terénu, domácnosti i ve zdravotnických zařízeních. Student/tka umí identifikovat stav vitální indikace. Student/tka disponuje vědomostmi a dovednostmi u stavů ohrožujících život. Student/tka je seznámena s prací v multidisciplinárním týmu.
|
Předpoklady
|
Předmět není podmíněn
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
80% účast na seminářích, aktivní účast studenta na seminářích Absolvování zápočtového testu min na 80%
|
Doporučená literatura
|
-
Kasal, Eduard. Základy anesteziologie, resuscitace, neodkladné medicíny a intenzivní péče pro lékařské fakulty. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0556-2.
-
Kelnarová, Jarmila. První pomoc I : pro studenty zdravotnických oborů. Vyd. 1. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2182-8.
-
Kelnarová, Jarmila. První pomoc II : pro studenty zdravotnických oborů. Vyd. 1. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2183-5.
-
Petržela, Michal. První pomoc pro každého. Vydání 1. Praha : Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2246-7.
-
Pokorný, Jan. Lékařská první pomoc. 2., dopl. a přeprac. vyd. Praha : Galén, 2010. ISBN 978-80-7262-322-8.
-
Štěpánek, K., Pleskot R. První pomoc zážitkem podle kurzu ZdrSEM.. 2009. ISBN 978-80-251-2564-9.
|