Vyučující
|
-
Tóthová Valérie, prof. PhDr. Ph.D., dr.h.c.
-
Lazorová Hana, Mgr.
-
Chloubová Ivana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednáška : 1. Ošetřovatelství jako vědní disciplína - obor. Východiska ošetřovatelství. Vymezení oboru - systémový přístup. Pojmy definice ošetřovatelství. Obory ošetřovatelství. Vztah ošetřovatelství k jiným vědním disciplínám 2.Historie ošetřovatelství. Neprofesionální ošetřovatelství - charakteristika. Medicína a ošetřovatelství : Ebersův, Smithův papyrus, Galenos, Hippokrates. Charitativní ošetřovatelství. Faktory ovlivňující rozvoj ošetřovatelství. Začátek profesionálního ošetřovatelství : Florence Nightingalová. Historie českého ošetřovatelství : začátky ošetřovatelství. Anežka Přemyslovna. Charitativní a řádové ošetřovatelské péče. Diakonky. České ošetřovatelské školy. Rozvoj ošetřovatelského vzdělávání v České republice. 3.Mezinárodní aktivity směřující k transformaci zdravotnictví a ošetřovatelské péče. Historická rezoluce WHO 1977, Mezinárodní konference v Alma-Atě, 1981 dokument WHO - Globální strategie zdraví, 1984 Evropská strategie péče o zdraví, Zdraví pro všechny pro období 1995-2000, Zdraví 21- zdraví 21.století. Mnichovská deklarace, Pražská deklarace. Projekt WHO "Ošetřovatelství v akci" . Poslání a funkce sester ve společnosti. 4. Filozofie změny v ošetřovatelství. Společenské souvislosti ošetřovatelské praxe. Regulační systém ošetřovatelské praxe. Druhy regulace : statutární regulace a profesní regulace. Stanovisko ICN k regulaci ošetřovatelské profese. Regulace personálního plánování. 5. Profesní vzdělání a kompetence kvalifikovaných sester v praxi. Základní principy evropské strategie WHO pro vzdělání sester a porodních asistentek. Nové kurikulum podle evropské strategie WHO. Rozšířené role a úkoly kvalifikovaných sester. 6. Sesterské organizace / národní, mezinárodní/ a jejich význam pro rozvoj oboru ošetřovatelství. Koncepce českého ošetřovatelství. Základní terminologie ošetřovatelství. Formy a metody ošetřovatelské péče. 7.Metaparadigma ošetřovatelství - koncepce : člověk a jeho potřeby, zdraví, prostředí, ošetřovatelství. Osoba a ošetřovatelství - osobnost a její základní charakteristika, struktura, dynamika, vlastnosti a vývoj osobnosti, ošetřovatelský aspekt chápání osoby. 8. Zdraví a ošetřovatelství - všeobecná charakteristika zdraví, modely zdraví, prevence a strategie zdraví. Prostředí ve vztahu k ošetřovatelské péči, k osobě a jejímu zdraví. 9.Filosofie ošetřovatelství - holismus . Psychosomatická interakce - reakce člověka na podněty prostředí. Holistické teorie vzniku onemocnění - homeostatiské. Holistiské teorie vzniku onemocnění - psychosociální a biobehaviorální. Alopatický a nonallopatický přístup k léčbě onemocnění. Seminář : 1.Realizace mezioborové spolupráce ošetzřovatelství a jiných vědních oborů.Vztah sester k výzkumu. Pochopení a rozpracování definic ošetřovatelství. Charakteristika a význam oborů ošetřovatelství 2.Osobnost českých dějin ošetřovatelství. První česká ošetřovatelská škola. Zajímavosti o nemocnici, zdrav.zařízení, pamětníci. Vliv válek na rozvoj ošetřovatelství 3. Význam a přínos Pražské deklarace, Vídeňská deklarace. Konkrétní realizace 38 cílů evropské strategie v praxi. 4.Poslání a funkce sester a porodních asistentek v praxi. Registrace z pohledu sestry. Úloha sestry a porodní asistentky v preventivních programech. 5. Rozumíme principům evropské strategie WHO pro vzdělávání sester a porodních asistentek ?Rozšířené role sester a PA 6. Význam sesterských organizací pro rozvoj oboru ošetřovatelství. Členství v organizacích dobrovolné x povinné ?Spolupráce mezinárodních a národních organizací 7.Realizace metody ošetřovatelského procesu v jednotlivých formách oš.péče 8.Charakteristika vztahu mezi jednotlivými koncepcemi meteparadigmatu ošetřovatelství. Interakce mezi osobou a ošetřovatelstvím. Znalost psychologie osobnosti sestrou a PA 9. Prostředí ve vztahu k ošetřovatelské péči. Porovnání navzájem jednotlivých modelů zdraví Úloha sestry a PA v preventivních programech. Holistická filozofie, hol. teorie vzniku onemocnění.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Porozumět souvislostem historického vývoje v oblasti ošetřovatelství až do současnosti. Porozumět základům holistické filozofie a holistickému přístupu v péči o zdraví člověka, rodiny, komunity. Porozumět základním hodnotám / víra, přesvědčení/ ošetřovatelství, které se promítají do etických zásad a koncepčních modelů ošetřovatelské praxe. Porozumět základním koncepcím, které tvoří metaparadigma ošetřovatelství. Seznámit s paradigmatem ošetřovatelství - teoriemi a koncepčními modely. Osvojit si novou terminologii z oblasti ošetřovatelství. Seznámit s legislativou, umět definovat obsah Koncepce ošetřovatelství. Pochopit filozofii změny v ošetřovatelství. Vyjasnit základní principy evropské strategie WHO pro vzdělání sester a porodních asistentek, včetně obsahu nového kurikula.
Student/ka je schopen/a vymezit ošetřovatelství jako moderní vědní disciplínu s vlastní filozofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání. Student/ka zná historický vývoj ošetřovatelství u nás a ve světě a dokáže analyzovat historické souvislosti. Student/ka je schopen/a citovat a porozumět definicím ošetřovatelství. Student/ka zná legislativu související s poskytováním ošetřovatelské praxe. Student/ka umí používat ošetřovatelskou terminologii. Student/ka zná náplň kurikula. Student/ka zná mezinárodní aktivity směřující k transformaci ošetřovatelství a chápe závěry a přínos těchto aktivit pro rozvoj oboru ošetřovatelství. Student/ka definuje princip holistické péče.
|
Předpoklady
|
předmět není podmíněn
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Seminární práce
Docházka na semináře 80% Plnění stanovených úkolů daných v semináři Plnění stanovených úkolů daných pro domácí přípravu - samostudium
|
Doporučená literatura
|
-
Českou verzi vydala ČSS v Brně,. 1996.
-
LEMON - 1., 2., 3., 4., IDV PZ , Brno 1997.
-
Zákony a Vyhlášky MZ ČR.
-
Zdraví 21 - zdraví do 21. století. Ministerstvo zdravotnictví ČR, Praha 2001(WHO, Regionální úřadovna pro Evropu).
-
FARKAŠOVÁ,D. a kol. Ošetřovatelství- teorie. Martin, Osveta 2006 ISBN 80-8063-227-8.
-
Holčík, J., Žáček, A. Sociální lékařství. MU LF Brno, 1995.
-
Kafková, V. Z historie českého ošetřovatelství. Brno : IDV PZ, 1991,ISBN 80-7013-123-3.
-
KOHOUTOVÁ,I. Koncepce čes.ošetřovatelství. In: Nové trendy ošetřovatelství III.Sborník příspěvků z konference.Jihočeské ošetřovatelské dny s mezinárodní účastí,2004.
-
Kozierová,B.,Erbová,G.,Olivierová,R. Ošetrovateľstvo 1,2. Osveta, Martin. 1995.
-
Kutnohorská, J. Historie ošetřovatelství. Praha : Grada 2010. ISBN 978-80-247-3224-4.
-
Mastiliaková,D. a kol. Úvod do oboru ošetřovatelství 1.-2. Systémový přístup. Učební texty pro vysokoškolské studium ošetřovatelství. Praha, Karolinum 2002, ISBN 80-246-0428-0.
-
Mastiliaková,D. Holistické přístupy v péči o zdraví. Učební texty. IDV PZ, Brno. 1999.
-
Musilová,M. a kol. Vybrané kapitoly z ošetrovateľstva. Osveta, Martin. 1993.
-
Porter, R. Největší dobrodiní lidstva. Historie medicíny od starověku po současnost. Praha : Prostor, 2001.
-
Salvage, J. Ošetřovatelství v akci. Projekt WHO. Vydala česká společnost sester 1997. Vydala česká společnost sester, 1997.
-
Salvage,J. Ošetřovatelství v akci. Podpora ošetřovatelství a porodní asistence v rámci programu "Zdraví pro všechny.." WHO. 1993.
-
Staňková, M. Z historie charitativní a řádové ošetřovatelské péče. In: Sestra - mimořádná příloha, červen, 2003.
-
STAŇKOVÁ, M. Základy teorie ošetřovatelství.. Praha: Karolinum, 1997.
-
Svobodný, P., Hlaváčková, L. Dějiny lékařství v českých zemích. Praha : triton, 2004. ISBN 80-7254-424-1.
-
TÓTHOVÁ, V. a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2009. ISBN 978-80-7387-286-1.
-
Zavázalová, H. a kol. Sociální lékařství a veřejné zdravotnictví. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0467-1.
|