Předmět: Teoretické základy ošetřovatelství II.

» Seznam fakult » FZS » UOP
Název předmětu Teoretické základy ošetřovatelství II.
Kód předmětu UOP/BTZO2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Havierniková Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Tóthová Valérie, prof. PhDr. Ph.D., dr.h.c.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Transkulturní/multikulturní trend celospolečenského vývoje. Multikulturní/transkulturní společnost v ČR. Komplexní pohled na multikulturní ošetřovatelství. 2. Vysvětlení pojmů - kultura, etnicita, multikulturní ošetřovatelství, kulturní hodnoty, kulturní relativizmus, kulturní šok, etnocentrizmus, migrace, minoritní a majoritní skupiny, atd. Vysvětlení pojmů - duchovnost, náboženství, víra. Duchovní život člověka. 3. Kategorizace údajů, výběr jednotlivých kultur a určení bio-psycho-sociálních rozdílů. Model Leiningerové (model vycházejícího slunce). Informační pyramida. 4. Romské etnikum v České republice. 5. Nejčastější asijské komunity v České republice - Vietnamci, Číňané, Mongolové 6. Ukrajinská minorita 7. Etické zásady v multikulturním ošetřovatelství. Edukační činnost sestry v multikulturním ošetřovatelství. 8. Komunikační zásady v multikulturním ošetřovatelství. 9. Migrace a její důsledky pro zdravotnictví. Zdravotní péče o cizince. Semináře: 1. Křesťanské církve v ČR, Judaismus, Islám, Buddhismus, Hinduismus 2. Zen-buddhismus, Taoismus, Konfucianismus, Šintoismus, náboženská hnutí, sekty a duchovní společnosti. Tradiční africká kultura (šamanismus, animismus) 3. Aplikace modelu Leiningerové u jednotlivých minorit žijících v ČR 4. Aplikace modelu Leiningerové u jednotlivých minorit žijících v ČR

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
" Porozumět souvislostem historického vývoje v oblasti ošetřovatelství až do současnosti. " Porozumět základům holistické filozofie a holistickému přístupu v péči o zdraví člověka, rodiny a komunity. " Porozumět základním hodnotám (víra, přesvědčení) ošetřovatelství, které se promítají do etických zásad a koncepčních modelů ošetřovatelské praxe. " Porozumět základním koncepcím, které tvoří metaparadigma ošetřovatelství. " Osvojit si novou terminologii z oblasti ošetřovatelství. " Seznámit se s paradigmatem ošetřovatelství - teoriemi a koncepčními modely. " Analyzovat cíle vybraných ošetřovatelských modelů. " Student/ka pochopí role sestry při využití jednotlivých koncepčních modelů v ošetřovatelském procesu. " Student/ka porozumí základním pojmům multikulturního/transkulturního ošetřovatelství. " Student/ka získá informace o vybraných etnických, kulturních a náboženských skupinách. " Student/ka umí přizpůsobit ošetřovatelskou péči jednotlivcům, rodinám i komunitám z minoritních skupin. " Student/ka se naučí základům hodnocení (posuzování) aktuálního zdravotního stavu v rámci multikulturního ošetřovatelství. " Student/ka se naučí ošetřovatelské péči ve zdraví i nemoci metodou oš. procesu u jednotlivých kultur. " Student/ka se naučí cílené edukaci v rámci multikultury. " Student/kase seznámí se základní terminologií související s ošetřovatelskou péčí založenou na důkazech, historickým vývojem EBN a EBP a praktickými dovednostmi ve využívání závěrů klinických studií a výzkumných prací v klinické praxi.
" student/ka je schopen/adefinovat moderní ošetřovatelství. " student/ka je schopen/apopsat historické souvislosti ovlivňující rozvoj ošetřovatelství. " student/kaje schopen/aurčit význam a závěry mezinárodních aktivit, které přispěly k transformaci zdravotní péče a postavení sestry v systému poskytování zdravotní péče, včetně analýzy materiálu ošetřovatelství v akci. " student/kaje schopen/apopsat proces a obsah pregraduálního i postgraduálního vzdělávání sester. " student/kaje schopen/a charakterizovat poslání a funkce sester ve společnosti v kontextu platné legislativy i současných společenských změn. " student/kaje schopen/adefinovat holistické pojetí ošetřovatelské péče a holistických teorií vzniku onemocnění. " Student/ka se orientuje v základních pojmech multikulturního/transkulturního ošetřovatelství. " Student/ka umí vysvětlit obsah a pojetí multikulturní/transkulturní ošetřovatelské péče. " Student/ka má informace o vybraných etnických, kulturních a náboženských skupinách. " Student/ka zná a chápe život menšin v pluralitní, multikulturní společnosti " Student/ka zná životní filozofie menšin " Student/ka umí určit a obhájit intervence v rámci ošetřovatelské péče v multikulturním ošetřovatelství " Student/ka ovládá zásady pro efektivní edukační prostředí a klima výchovného procesu " Student/ka umí určit diagnostické prvky na základě individuálního přístupu pro jednotlivce i skupiny z jednotlivých kultur " Student/ka ovládá dovednosti v problematice ošetřovatelské péče u vybraných etnických, kulturních a náboženských skupin " Student/ka umí aplikovat teoretické znalosti v ošetřovatelské péči (výchova ke zdraví, edukační činnost a péče o nemocné) " Student/ka zná a chápe podstatu základních ošetřovatelských modelů, rozdíl mezi teoriemi a modely. " Student/ka rozlišuje kategorie ošetřovatelských modelů a umí zařadit modely do kategorií. " Student/ka analyzuje cíle jednotlivých ošetřovatelských modelů a hlavní jednotky jednotlivých koncepčních modelů. " Student/ka chápe holistické pojetí modelů a úlohu všeobecné sestry v ošetřovatelském procesu podle jednotlivých modelů. " Student/ka umí vytvořit dokumentaci podle nejvýznamnějších modelů. " Student/ka podle vytvořené dokumentace získává anamnestické údaje a dále pak plánuje ošetřovatelskou péči o pacienta dle pojetí jednotlivých modelů. " Student/ka získá náhled na nutnost komplexní dovednosti, které budou sloužit jako základ praxe založené na důkazu, v souladu s obecnými požadavky na kontinuální zvyšování bezpečí a kvality zdravotní péče v klinické praxi. " Student/ka zvládne stanovit základní klinickou otázku, metodiku vyhledávání relevantních důkazů a jejich primární kritickou analýzu (hodnocení kvality důkazů).
Předpoklady
Teoretické základy ošetřovatelství II - podmíněn předmětem Teoretické základy ošetřovatelství I
UOP/BTZO1

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Podmínky k zápočtu: 90 % docházka na semináře, vypracování seminární práce na zadané téma a její prezentace v elektronické podobě; Podmínky ke kolokviu: ústní prokázání odborných znalostí
Doporučená literatura
  • Farkašová, D. a kol. Ošetřovatelství - teorie.. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-8063-227-8.
  • Ivanová, K. a spol. Multikulturní ošetřovatelství I.. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-7254-329-9.
  • JAROŠOVÁ, D., ZELENÍKOVÁ, R. Ošetřovatelství založené na důkazech: Evidence Based Nursing. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5345-4.
  • KAFKOVÁ, V. Z historie českého ošetřovatelství. Brno: IDVPZ, 1991. ISBN 80-7013-123-3.
  • KUTNOHORSKÁ, J. Historie ošetřovatelství. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3224-4.
  • Kutnohorská, J. Multikulturní ošetřovatelství pro praxi. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4413-1.
  • Mastiliaková, D. a kol.:. Komunikace s cizinci při poskytování zdravotní péče : respektování jejich transkulturní/multikulturní odlišnosti v rámci českého právního řádu. 1. vyd. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-344-7.
  • Mastiliaková, D. Holistické přístupy v péči o zdraví. Brno: NCONZO, 2007. ISBN 978-80-7013-457-3.
  • Pavlíková, S. Modely ošetřovatelství v kostce.. Praha, 2006. ISBN 80-247-1211-3.
  • Plevová, I. a kol. Ošetřovatelství.. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3557-3.
  • POKORNÁ, A., DOBEŠOVÁ, Z. Proces implementace a udržení kontinuity best practice v rámci odborné klinické přípravy studentů.. Ostrava: Ostravská univerzita. 2012, 2012. ISBN 978-80-7368-967-4.
  • Salvage, J. Ošetřovatelství v akci. Projekt WHO. Vydala česká společnost sester 1997. Vydala česká společnost sester, 1997.
  • ŠPIDUROVÁ, L. a kol. Multikulturní ošetřovatelství II.. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-7141-429-8.
  • TÓTHOVÁ, V. a kol. Kulturně kompetentní péče u vybraných minoritních skupin.. Praha: Triton, 2013. ISBN 978-80-7387-645-6.
  • TÓTHOVÁ, V. a kol. Zabezpečení efektivní ošetřovatelské péče o vietnamskou a čínskou minoritu. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-414-8.
  • TÓTOVÁ, V., OLIŠAROVÁ, V. Využití koncepčních modelů v práci sester v klinickém a komunitním ošetřovatelství.. Praha: LNK, 2017. ISBN 978-80-7422-630-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr