Vyučující
|
-
Havierniková Lucie, Mgr. Ph.D.
-
Tóthová Valérie, prof. PhDr. Ph.D., dr.h.c.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Paradigma - teorie oboru, základní cíle ošetřovatelských modelů a teorií, odlišnost koncepčních teorií a modelů, kategorie ošetřovatelských modelů, vztah koncepčních modelů ke vzdělávání, praxi, řízení, výzkumu 2. Moderní ošetřovatelství F. Nightingale 3. Model funkčního typu zdraví M. Gordon 4. Teorie základní ošetřovatelské péče V. Henderson 5. Teorie deficitu sebepéče D. Orem 6. Adaptační model C. Roy 7. Model interakce "rodič-dítě" K. Bernard 8. Seznámení se základní terminologií související s EBN a EBP. 9. Formulace klinické otázky v rámci EBN a EBP. 10. Stanovení výzkumného problému v rámci EBN a EBP. 11. Strategie vyhledávání důkazů (evidence), třídění získaných zdrojových materiálů. 12. Elektronické databáze, ruční vyhledávání - rešerše. 13. Hodnocení kvality nalezených důkazů - kritická analýza získaných výsledků. 14. Implementace důkazů do klinické praxe - limity. 15. Účelnost EBN a EBP v českém ošetřovatelském prostředí. Semináře: 1. Výběr ošetřovatelských modelů u konkrétních diagnóz či populačních skupin. 2. Aplikace modelu F. Nightingale a D. Orem v ošetřovatelské praxi. 3. Aplikace modelu V. Henderson a M. Gordon v ošetřovatelské praxi. 4. Aplikace modelu C. Roy a K. Bernard v ošetřovatelské praxi. 5. - 6. Vyhledávání důkazů v elektronických databázích při řešení konkrétních problémů v ošetřovatelské praxi. 7. Hodnocení kvality nalezených důkazů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
" Porozumět souvislostem historického vývoje v oblasti ošetřovatelství až do současnosti. " Porozumět základům holistické filozofie a holistickému přístupu v péči o zdraví člověka, rodiny a komunity. " Porozumět základním hodnotám (víra, přesvědčení) ošetřovatelství, které se promítají do etických zásad a koncepčních modelů ošetřovatelské praxe. " Porozumět základním koncepcím, které tvoří metaparadigma ošetřovatelství. " Osvojit si novou terminologii z oblasti ošetřovatelství. " Seznámit se s paradigmatem ošetřovatelství - teoriemi a koncepčními modely. " Analyzovat cíle vybraných ošetřovatelských modelů. " Student/ka pochopí role sestry při využití jednotlivých koncepčních modelů v ošetřovatelském procesu. " Student/ka porozumí základním pojmům multikulturního/transkulturního ošetřovatelství. " Student/ka získá informace o vybraných etnických, kulturních a náboženských skupinách. " Student/ka umí přizpůsobit ošetřovatelskou péči jednotlivcům, rodinám i komunitám z minoritních skupin. " Student/ka se naučí základům hodnocení (posuzování) aktuálního zdravotního stavu v rámci multikulturního ošetřovatelství. " Student/ka se naučí ošetřovatelské péči ve zdraví i nemoci metodou oš. procesu u jednotlivých kultur. " Student/ka se naučí cílené edukaci v rámci multikultury. " Student/kase seznámí se základní terminologií související s ošetřovatelskou péčí založenou na důkazech, historickým vývojem EBN a EBP a praktickými dovednostmi ve využívání závěrů klinických studií a výzkumných prací v klinické praxi.
" student/ka je schopen/adefinovat moderní ošetřovatelství. " student/ka je schopen/apopsat historické souvislosti ovlivňující rozvoj ošetřovatelství. " student/kaje schopen/aurčit význam a závěry mezinárodních aktivit, které přispěly k transformaci zdravotní péče a postavení sestry v systému poskytování zdravotní péče, včetně analýzy materiálu ošetřovatelství v akci. " student/kaje schopen/apopsat proces a obsah pregraduálního i postgraduálního vzdělávání sester. " student/kaje schopen/a charakterizovat poslání a funkce sester ve společnosti v kontextu platné legislativy i současných společenských změn. " student/kaje schopen/adefinovat holistické pojetí ošetřovatelské péče a holistických teorií vzniku onemocnění. " Student/ka se orientuje v základních pojmech multikulturního/transkulturního ošetřovatelství. " Student/ka umí vysvětlit obsah a pojetí multikulturní/transkulturní ošetřovatelské péče. " Student/ka má informace o vybraných etnických, kulturních a náboženských skupinách. " Student/ka zná a chápe život menšin v pluralitní, multikulturní společnosti " Student/ka zná životní filozofie menšin " Student/ka umí určit a obhájit intervence v rámci ošetřovatelské péče v multikulturním ošetřovatelství " Student/ka ovládá zásady pro efektivní edukační prostředí a klima výchovného procesu " Student/ka umí určit diagnostické prvky na základě individuálního přístupu pro jednotlivce i skupiny z jednotlivých kultur " Student/ka ovládá dovednosti v problematice ošetřovatelské péče u vybraných etnických, kulturních a náboženských skupin " Student/ka umí aplikovat teoretické znalosti v ošetřovatelské péči (výchova ke zdraví, edukační činnost a péče o nemocné) " Student/ka zná a chápe podstatu základních ošetřovatelských modelů, rozdíl mezi teoriemi a modely. " Student/ka rozlišuje kategorie ošetřovatelských modelů a umí zařadit modely do kategorií. " Student/ka analyzuje cíle jednotlivých ošetřovatelských modelů a hlavní jednotky jednotlivých koncepčních modelů. " Student/ka chápe holistické pojetí modelů a úlohu všeobecné sestry v ošetřovatelském procesu podle jednotlivých modelů. " Student/ka umí vytvořit dokumentaci podle nejvýznamnějších modelů. " Student/ka podle vytvořené dokumentace získává anamnestické údaje a dále pak plánuje ošetřovatelskou péči o pacienta dle pojetí jednotlivých modelů. " Student/ka získá náhled na nutnost komplexní dovednosti, které budou sloužit jako základ praxe založené na důkazu, v souladu s obecnými požadavky na kontinuální zvyšování bezpečí a kvality zdravotní péče v klinické praxi. " Student/ka zvládne stanovit základní klinickou otázku, metodiku vyhledávání relevantních důkazů a jejich primární kritickou analýzu (hodnocení kvality důkazů).
|
Předpoklady
|
Teoretické základy ošetřovatelství III - podmíněn předmětem Teoretické základy ošetřovatelství II
UOP/BTZO2
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Podmínky k zápočtu: 90 % docházka na semináře, vypracování seminární práce na zadané téma a její prezentace v elektronické podobě, zápočtový test - úspěšnost 75%, 2 pokusy; Podmínky ke zkoušce: 70 % docházka na přednášky, ústní prokázání odborných znalostí
|
Doporučená literatura
|
-
Farkašová, D. a kol. Ošetřovatelství - teorie.. Martin: Osveta, 2006. ISBN 80-8063-227-8.
-
Ivanová, K. a spol. Multikulturní ošetřovatelství I.. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-7254-329-9.
-
JAROŠOVÁ, D., ZELENÍKOVÁ, R. Ošetřovatelství založené na důkazech: Evidence Based Nursing. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5345-4.
-
KAFKOVÁ, V. Z historie českého ošetřovatelství. Brno: IDVPZ, 1991. ISBN 80-7013-123-3.
-
KUTNOHORSKÁ, J. Historie ošetřovatelství. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3224-4.
-
Kutnohorská, J. Multikulturní ošetřovatelství pro praxi. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4413-1.
-
Mastiliaková, D. a kol.:. Komunikace s cizinci při poskytování zdravotní péče : respektování jejich transkulturní/multikulturní odlišnosti v rámci českého právního řádu. 1. vyd. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-344-7.
-
Mastiliaková, D. Holistické přístupy v péči o zdraví. Brno: NCONZO, 2007. ISBN 978-80-7013-457-3.
-
Pavlíková, S. Modely ošetřovatelství v kostce.. Praha, 2006. ISBN 80-247-1211-3.
-
Plevová, I. a kol. Ošetřovatelství.. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3557-3.
-
POKORNÁ, A., DOBEŠOVÁ, Z. Proces implementace a udržení kontinuity best practice v rámci odborné klinické přípravy studentů.. Ostrava: Ostravská univerzita. 2012, 2012. ISBN 978-80-7368-967-4.
-
Salvage, J. Ošetřovatelství v akci. Projekt WHO. Vydala česká společnost sester 1997. Vydala česká společnost sester, 1997.
-
ŠPIDUROVÁ, L. a kol. Multikulturní ošetřovatelství II.. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-7141-429-8.
-
TÓTHOVÁ, V. a kol. Kulturně kompetentní péče u vybraných minoritních skupin.. Praha: Triton, 2013. ISBN 978-80-7387-645-6.
-
TÓTHOVÁ, V. a kol. Zabezpečení efektivní ošetřovatelské péče o vietnamskou a čínskou minoritu. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-414-8.
-
TÓTOVÁ, V., OLIŠAROVÁ, V. Využití koncepčních modelů v práci sester v klinickém a komunitním ošetřovatelství.. Praha: LNK, 2017. ISBN 978-80-7422-630-4.
|