Vyučující
|
-
Hanzl Milan, MUDr. Ph.D.
-
Machová Alena, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. (1 hod) Základní perinatologická a neonatologická data, včetně definic 2. (1 hod) Resuscitace novorozenců a návazná neuroprotektivní péče 3. (1 hod) Poruchy dýchání novorozenců, etiologie, prevence časné a pozdí komplikace, chronické plicní onemocnění u nedonošených 4. (1 hod) Výživa nedonošených dětí a její vliv na další vývoj 5. (1 hod) VVV ohrožující život a vývoj dětí, včasná diagnostika v prenatálním apostnatálním období 6. (1 hod) Poporodní péče o děti se závažnou VVV, současné možnosti léčby a vliv na další vývoj dětí. 7. (1 hod) Infekce plodu a novorozence, vertikálně přenesené infekce u novorozenců. Význam, projevy. 8. (1 hod) Nozokomiální infekce v novorozeneckém věku, výskyt, prevence. Semináře: 1. (1 hod) Faktory ovlivňující perinatální výsledky (rizikové těhotenství, patologické těhotenství, komplikace v těhotenství vedoucí k předčasnému porodu, včetně prevence) 2. (1 hod) Resuscitace novorozenců (praktický nácvik, příprava pomůcek, asistence při kanylaci pupeční žíly) 3. (3 hod) Komplexní neuroprotektivní péče, péče o novorozence s VVV ohrožující život - ošetřovatelská péče 4. (1 hod) Aplikace parenterální a enterální výživy nedonošených, včetně kojení nedonošených novorozenců 5. (2 hod) Ošetřovatelský proces u novorozenců s infekčním onemocněním, prevence nozokomiálních infekcí v provozu novorozeneckých IMP a JIP
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
" Seznámit studenty se specifickými problémy nedonošených a patologických novorozenců. " Seznámit studenty se způsoby komunikace s kriticky nemocným dítětem a jeho rodiči, s dlouhodobě nemocným. " Seznámit studenty se základními vědomostmi z akutní medicíny, resuscitační a intenzivní péče o novorozence, včetně následné poresuscitační péče.
" Student zná způsoby a postupy při sledování a řešení akutních a kritických stavů u nedonošených a patologických novorozenců " Student zná způsoby komunikace a navázání vztahu spolupráce s rodiči nedonošených a patologických novorozenců " Student zná metody a prostředky k zajišťování nutričních potřeb nedonošených a patologických novorozenců " Student zná přístrojovou techniku používanou v péči o nedonošené a patologické novorozence " Student zná hygienické a právní normy nezbytné pro vedení a řízení ošetřovatelské péče poskytované v rámci neonatologické JIP a IMP " Student umí vyhodnotit závažnost změn zdravotního stavu a projevů nedonošeného a patologického novorozence, poskytnout neodkladnou péči, včetně zahájení kardiopulmonální resuscitace " Student umí uspokojit individuální potřeby nedonošených a patologických novorozenců ohledem na změny zdravotního stavu metodou ošetřovatelského procesu
|
Předpoklady
|
Ošetřovatelská péče v neonatologii II
UOP/BONT2
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
90% docházka na seminářích, písemný test a ústní zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
FEDORA, M. a kol. Dětská anesteziologie. Brno: NCONZO, 2012. ISBN 978-80-7013-544-0.
-
FENDRYCHOVÁ J., BOREK I. a kol. Intenzivní péče o novorozence. Brno. ISBN 978-80-7013-447-4.
-
FENDRYCHOVÁ J., KLIMOVIČ M. a kol. Péče o kriticky nemocné dítě. Brno: NCONZO, 2005. ISBN 80-7013-427-5.
-
MACONOCHIE, J. et al. European Resuscitation Council Guidelines for Resuscitation 2015Section 6.. 2015.
-
RYŠAVÁ M. Základy anesteziologie resuscitace u dětí. Brno, 2004. ISBN 80-7013-400-3.
-
STRAŇÁK, Z. Resuscitace a post-resuscitační péče o novorozence pro lékaře i nelékařské profese. Praha: IDVPZ, 2015. ISBN 9788087023365.
|