Vyučující
|
-
Bártlová Sylva, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Vědecký výzkum a jeho specifika v ošetřovatelství. Ošetřovatelství a úloha výzkumu 2. Jednotlivé fáze výzkumu. Projekt ošetřovatelského výzkumu. 3. Stanovení výzkumného vzorku. 4. Technika práce s odbornou literaturou. 5. Techniky sběru dat. 6. Vybrané techniky sběru dat (pozorování). Vybrané techniky sběru dat (rozhovor). 7. Vybrané techniky sběru dat (dotazník). Vybrané techniky sběru dat (kasuistika, experiment) 8. Zpracování kvalitativních a kvantitativních dat 9. Interpretace a diseminace výsledků šetření Seminář: 1. Formulování a vymezení výzkumného problému. Téma bakalářské práce, název práce. Fáze a kroky výzkumného procesu. 2. Práce s literárními zdroji - přehled a použití literatury. Rešerže. Citace literatury dle ISO 690 - praktický nácvik. 3. Cíle výzkumu v ošetřovatelství - formulace cílů. Hypotézy - formulace hypotéz. 4. - 5. Výběr výzkumného souboru a metod výzkumu. Techniky sběru dat.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie)
|
Výstupy z učení
|
" Naučit studenty identifikovat výzkumné problémy. " Procvičit se studenty formulace cílů výzkumu. " Procvičit se studenty tvorbu výzkumných otázek. " Procvičit se studenty tvorbu hypotéz v kvantitativním výzkumu " Seznámit studenty s tvorbou výzkumného vzorku. " Seznámit studenty s technikami sběru dat v kvalitativním a kvantitativním výzkumu. " Seznámit studenty s fázemi výzkumného procesu. " Seznámit studenty se zpracováním kvalitativních a kvantitativních dat. " Vysvětlit studentům zásady psaní závěrečné zprávy. " Připravit studenty k samostatnému výzkumnému šetření v rámci ošetřovatelské praxe.
" studenti budou schopni zvládnout šetření kvantitativního nebo kvalitativního charakteru v rámci ošetřovatelské praxe. " studenti budou schopni obhájit význam výzkumu v ošetřovatelství. " studenti budou schopni definovat výzkum v ošetřovatelství. " studenti budou schopni identifikovat problémy v ošetřovatelství založené na důkazech. " studenti budou umět popsat jednotlivé fáze výzkumu. " studenti budou umět vysvětlit význam správného stanovení výzkumného vzorku. " studenti budou schopni vysvětlit využitelnost jednotlivých technik sběru dat v kvantitativních a kvalitativních výzkumech. " studenti budou schopni vyhodnotit výsledky kvalitativního a kvantitativního šetření. " studenti budou schopni interpretovat výsledky šetření. " studenti budou ovládat základní techniky kvantitativního a kvalitativního výzkumu. " studenti budou schopni realizovat šetření v ošetřovatelství. " studenti budou schopni prezentovat výsledky šetření. " studenti budou umět vyhledávat a shromažďovat existující vědecké důkazy v literatuře. " studenti budou schopni hodnotit a analyzovat vědecké výsledky vzešlé z ošetřovatelských výzkumů pomocí zavedených kritérií. " studenti budou schopni prezentovat a hodnotit výzkumnou literaturu, studijní materiály a prameny.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test
aktivní účast na seminářích, práce ve skupinách, písemný test
|
Doporučená literatura
|
-
BÁRTLOVÁ, S., TÓTHOVÁ, V., SADÍLEK, P. Výzkum v ošetřovatelství. Brno: NCO NZO, 2008. ISBN 978-80-7013-467-2.
-
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 978-80-246-0139-7.
-
Field, A. Discovering Statistics Using SPSS. London: Sage Publications, 2009. ISBN 978-1-84787-906-6.
-
Havránek, J. et al. Základy zdravotnické statistiky. České Budějovice: ZSF JU, 2004. ISBN 80-7040-663-1.
-
Hendl, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6.
-
Hendl J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-123-9.
-
Hendl, J., Remr, J. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1.
-
KAJANOVÁ, A., STRÁNSKÝ, P., DVOŘÁČKOVÁ, O. Metodologie výzkumu v oblasti sociálních věd. České Budějovice: Zdravotně sociální fakulta JU. 108 s. ISBN 978-80-7394-639-5., 2017. ISBN 978-80-7394-639-5.
-
ŠVAŘÍČEK, R. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
-
Zvárová, J. Základy statistiky pro biomedicínské obory. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3416-6.
|