Vyučující
|
-
Bártlová Sylva, doc. PhDr. Ph.D.
-
Dvořáčková Olga, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Typy dat, jejich získávání a zápis. 2. Popisná statistika. 3. Grafický popis dat. 4. Testování hypotéz. Obecná pravidla. 5. Chí kvadrát test. 6. T test. 7. Závislost v kontingenční tabulce. 8. Korelace. 9. Opakování. Seminář: 1. - 2. Techniky sběru dat - dotazování: rozhovor, dotazník; anketa 3. - 4. Techniky sběru dat - pozorování, kasuistika, experiment, studium písemných dokumentů 5. - 6. Kvantitativní a kvalitativní analýza výsledků výzkumu. Diskuze. Závěry výzkumu. 7. - 8. Diseminace výsledků - písemná, mluvená forma 9. Prezentace - příprava, provedení. Bakalářská práce - shrnutí 10. - 18. Semináře navazují na probraná témata statistického zpracování dat. Praktické úkoly řeší aktuální témata z ošetřovatelské literatury. Využívá se především program MS Excel.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie)
|
Výstupy z učení
|
" Naučit studenty identifikovat výzkumné problémy. " Procvičit se studenty formulace cílů výzkumu. " Procvičit se studenty tvorbu výzkumných otázek. " Procvičit se studenty tvorbu hypotéz v kvantitativním výzkumu " Seznámit studenty s tvorbou výzkumného vzorku. " Seznámit studenty s technikami sběru dat v kvalitativním a kvantitativním výzkumu. " Seznámit studenty s fázemi výzkumného procesu. " Seznámit studenty se zpracováním kvalitativních a kvantitativních dat. " Vysvětlit studentům zásady psaní závěrečné zprávy. " Připravit studenty k samostatnému výzkumnému šetření v rámci ošetřovatelské praxe.
" studenti budou schopni zvládnout šetření kvantitativního nebo kvalitativního charakteru v rámci ošetřovatelské praxe. " studenti budou schopni obhájit význam výzkumu v ošetřovatelství. " studenti budou schopni definovat výzkum v ošetřovatelství. " studenti budou schopni identifikovat problémy v ošetřovatelství založené na důkazech. " studenti budou umět popsat jednotlivé fáze výzkumu. " studenti budou umět vysvětlit význam správného stanovení výzkumného vzorku. " studenti budou schopni vysvětlit využitelnost jednotlivých technik sběru dat v kvantitativních a kvalitativních výzkumech. " studenti budou schopni vyhodnotit výsledky kvalitativního a kvantitativního šetření. " studenti budou schopni interpretovat výsledky šetření. " studenti budou ovládat základní techniky kvantitativního a kvalitativního výzkumu. " studenti budou schopni realizovat šetření v ošetřovatelství. " studenti budou schopni prezentovat výsledky šetření. " studenti budou umět vyhledávat a shromažďovat existující vědecké důkazy v literatuře. " studenti budou schopni hodnotit a analyzovat vědecké výsledky vzešlé z ošetřovatelských výzkumů pomocí zavedených kritérií. " studenti budou schopni prezentovat a hodnotit výzkumnou literaturu, studijní materiály a prameny.
|
Předpoklady
|
Výzkum v ošetřovatelství II - podmíněn předmětem Výzkum v ošetřovatelství I
UOP/BVYO1
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Test
aktivní účast na seminářích, práce ve skupinách, písemný test, praktická/ústní zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
BÁRTLOVÁ, S., TÓTHOVÁ, V., SADÍLEK, P. Výzkum v ošetřovatelství. Brno: NCO NZO, 2008. ISBN 978-80-7013-467-2.
-
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 978-80-246-0139-7.
-
Field, A. Discovering Statistics Using SPSS. London: Sage Publications, 2009. ISBN 978-1-84787-906-6.
-
Havránek, J. et al. Základy zdravotnické statistiky. České Budějovice: ZSF JU, 2004. ISBN 80-7040-663-1.
-
Hendl, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6.
-
Hendl J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-123-9.
-
Hendl, J., Remr, J. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1.
-
KAJANOVÁ, A., STRÁNSKÝ, P., DVOŘÁČKOVÁ, O. Metodologie výzkumu v oblasti sociálních věd. České Budějovice: Zdravotně sociální fakulta JU. 108 s. ISBN 978-80-7394-639-5., 2017. ISBN 978-80-7394-639-5.
-
ŠVAŘÍČEK, R. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
-
Zvárová, J. Základy statistiky pro biomedicínské obory. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3416-6.
|