Předmět: Výchova ke zdraví a zdravý životní styl

» Seznam fakult » FZS » UOP
Název předmětu Výchova ke zdraví a zdravý životní styl
Kód předmětu UOP/BVZŽS
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šedová Lenka, doc. Mgr. Ph.D.
  • Pavlásková Ilona, Mgr.
Obsah předmětu
1. Úvod do předmětu - definice zdraví, modely zdraví, determinanty zdraví, strategie WHO 2. Výchova ke zdraví - zásady, metody, obsahové priority, role dětské sestry ve výchově ke zdraví a v prevenci 3. Veřejné zdravotnictví - definice komunitního ošetřovatelství, základní legislativa, financování, demografické ukazatele ve vztahu ke zdraví a nemoci - struktura obyvatel, mortalita a morbidita jejich význam ve výchově ke zdraví 4. Životní styl - definice, pojetí, rizikové faktory životního stylu: stravovací návyky, fyzická aktivita, kuřáctví, spotřeba alkoholu, stres ve vtahu k dětské populaci 5. Prostředí - Prostředí - regionální/lokální/ pracovní/ individuální, faktory prostředí - fyzikální, chemické, biologické, sociální/ovlivnitelné/neovlivnitelné, 6. Preventivní programy 7. Exkurze - poradna Centra prevence civilizačních chorob 8. Závislosti a rizika návykových látek - kouření, závislost na omamných látkách, závislosti, rizikové aktivity, alkoholismus - peer programy 9. Metodické aspekty přípravy edukačních materiálů pro klienty a pacienty 10. Prezentace témat

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Práce s textem (učebnicí, knihou), Písemná práce (např. u souborných zkoušek, klauzur), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Exkurze, Skupinová výuka
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu předmětů, které profilují absolventa k práci v primární, sekundární a terciární sféře péče o zdraví. Umožňuje studentům získat profesní znalosti z podpory a udržení zdraví při dodržování zdravého životního stylu v jednotlivých obdobích lidského života. Seznamuje s problematikou úrazů v dětském věku, týrání, zanedbávání a zneužívání dětí všech věkových skupin, s problematikou šikany a závislostí, s jejími riziky, prevencí, léčbou a následnou péčí. Studenti získají znalosti pro efektivní edukaci a poskytování informací při zjištěných rizicích a při přímém ohrožení zdraví jednotlivců, rodin a komunit. - student/ka rozumí důležité změně v orientaci zdravotní politiky od roku 1978 v Evropských zemích. - student/ka chápe výchovu ke zdraví jako neoddělitelnou součást výkonu povolání dětské sestry. - student/ka dokáže obhájit roli dětské sestry ve veřejném a komunitním zdravotnictví. - student/ka získá profesní znalosti a dovednosti z oblasti podpory a udržení zdraví při dodržování zdravého životního stylu. - student/ka chápe zdravý způsob života jako jednu možností, jak snižovat náklady na léčbu onemocnění a komplikací. - student/ka umí definovat determinanty zdraví dětí, rodin i komunit. - student/ka zná základní zásady a metody, které se využívají ve výchově ke zdraví v praxi. - student/ka dokáže rizikové faktory životního způsobu identifikovat a vyhodnotit s návrhem na možné zlepšení situace. - student/ka zná základní národní programy podpory zdraví v České republice. - student/ka obhajuje konkrétní možnosti působení dětské sestryv oblasti výchovy ke zdraví.
- student/ka zná zásady a specifika komunikace v rámci výchovy a vyučování. - student/ka umí navrhovat a vypracovat plány edukace pacientů, případně jiných osob v okolí pacienta. - student/ka chápe principy zdravotní výchovy, dokáže obhájit roli dětské sestry ve veřejném zdravotnictví, v problematice upevňování zdraví ve společnosti vč. ve své profesi. - student/ka navrhuje možnosti konkrétního působení sestry oblasti výchovy ke zdraví. - student/ka navrhuje, plánuje a připravuje edukační materiály. - student/ka chápe rizikové faktory životního způsobu, pojímá je komplexně. - student/ka dokáže rizikové faktory životního způsobu identifikovat a vyhodnotit s návrhem na možné zlepšení situace. - student/ka určuje překážky, které brání zlepšování úrovně zdraví ve společnosti. - student/ka obhajuje konkrétní možnosti působení dětské sestryv oblasti výchovy ke zdraví.
Předpoklady
Předmět není podmíněn

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
docházka do seminářů (90 %), splnění dílčích úkolů, vypracování seminární práce.
Doporučená literatura
  • Hanzlíková, Alžbeta. Komunitné ošetrovateľstvo. 2. vyd. Martin : Osveta, 2006. ISBN 80-8063-213-8.
  • Hartl, Pavel. Komunita občanská a komunita terapeutická. 1. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství SLON, 1997. ISBN 80-85850-45-1.
  • Holčík, Jan. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost : k teoretickým základům cesty ke zdraví. 1. vydání. Brno : Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. ISBN 978-80-210-5239-0.
  • Kebza, Vladimír. Psychosociální determinanty zdraví. 1. vyd. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5.
  • Křivohlavý, Jaro. Psychologie zdraví. Vyd. 3. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-568-4.
  • Nemcová, Jana; Hlinková, Edita. Moderná edukácia v ošetrovateľstve. Martin : Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9.
  • Soukup, Jan. Motivační rozhovory v praxi. Vyd. 1. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0607-1.
  • Svoboda, Jan. Poradenský dialog : vedení poradenského rozhovoru a poradenské skupiny. 1. vyd. Praha : Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-590-9.
  • Šulistová, Radka; Trešlová, Marie. Pedagogika a edukační činnost v ošetřovatelské péči pro sestry a porodní asistentky. 1. vyd. České Budějovice : Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 2012. ISBN 978-80-7394-246-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr