Předmět: Komunitní a domácí péče

» Seznam fakult » FZS » UOP
Název předmětu Komunitní a domácí péče
Kód předmětu UOP/FKODP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Svidenská Tereza, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. - 2. Komunitní péče - historie komunitní péče v ČR, definice, cíl, struktura v rámci veřejného zdravotnictví a související terminologie. 3. - 4. Zdravá komunita - faktory ovlivňující zdravotní stav komunity, výzkum v komunitní péči, doporučení WHO. 5. - 6. Charakteristika komplexní domácí péče a její základní principy. Anamnestika a diagnostika v domácí péči. 7. - 8. Vybrané modely podpory zdraví a prevence onemocnění (model Noly Pender, model Betty Neuman) 9. - 10. Ošetřovatelský proces v komunitní péči - plánování edukační jednotky 11.-12. Komunitní péče u vybraných cílových skupin - komunitní péče o rodinu - žena, dítě, muž, školní děti, komunitní péče v zaměstnání 13.-14. Komunitní péče u vybraných cílových skupin - komunitní péče o psychicky nemocné a mentálně retardované, komunitní péče o seniory a paliativní komunitní péče

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
" Pochopit význam pojmu "komunita", její hlavní sociální funkce v uspokojování potřeb lidí a její hierarchii: jedinec-rodina-obvod-město-okres-stát-národ-svět. " Rozumí základní terminologii komplexní domácí péče v ČR. " Pochopit nutnost zdravého společenského a přírodního prostředí v komunitě pro život jednotlivců a jejich rodin. " Zná význam ošetřovatelství při péči o zdraví populace v současné společnosti. " Prokazuje schopnost uplatnění možností podpory zdraví v komunitě, pomoci jednotlivcům, rodinám a komunitám. " Umí převzít zodpovědnost a kontrolu nad vlastním zdravím.
" student zná kompetence sester a zdravotně sociálních pracovníků pracujících v komunitní péči " student chápe význam domácího prostředí pro realizaci ošetřovatelského procesu " student umí prakticky rozlišovat role jednotlivých členů multidisciplinárního týmu a umí je naplňovat ve vzájemné spolupráci
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Aktivní účast studenta na výuce, prezentace vypracovaného úkolu, aktivita v přednáškách.
Doporučená literatura
  • ČELEDOVÁ, L., ČEVELA, R. Výchova ke zdraví. Vybrané kapitoly. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3213-8.
  • Hudáková A., Majerníková Ľ. Kvalita života seniorů v kontextu ošetřovatelství. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4772-9.
  • Jarošová, D. Úvod do komunitního ošetřovatelství.. Praha: Grada, 2007. ISBN 974-80-247-21-503.
  • Kukla, Lubomír. Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-3874-1.
  • KUZNÍKOVÁ, I. Sociální práce ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3676-1.
  • LUNDY, Karen Saucier a Sharyn JANES. Community Health Nursing. Jones & Bartlett Learning, 2009. ISBN 978-0763796013.
  • Mastiliaková, Dagmar. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika : v moderní ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5376-8.
  • NIES, Marry A. a Melanie McEVEN. Community/Public health nursing. Elsevier Health Sciences, 2014. ISBN 978-0323293877.
  • Petr, T., Marková a kol. Ošetřovatelství v psychiatrii. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4236-6.
  • SIKOROVÁ L. Dětská sestra v primární a komunitní péči.. Praha, Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3592-4.
  • Stanhope, Marcia,; Lancaster, Jeanette. Public health nursing : population-centered health care in the community. 9th edition. St. Louis, Missouri : Elsevier, 2016. ISBN 978-0-323-32153-2.
  • SVATOŠOVÁ, M. Hospice a umění doprovázet.. Kostelní Vydří, Karmelitánské nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-7195-580-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr